خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

آیین‌نامه حفظ و گسترش فضای سبز مصوب شورای عالی استان‌ها باید نصب‌العین باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۵۵۱

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که تنها قانون مرجع در خصوص باغات و فضای سبز، قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها است، گفت: علاوه بر این که شهرداری تهران و شورای اسلامی باید بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوب شورای عالی استان‌ها را نصب‌العین قرار دهند، شهرداری باید به فوریت نسبت به آنچه که در این زمینه تکلیف داشته است، در صحن شورای شهر گزارش ارائه دهد.

به گزارش ایلنا، احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر امروز خود در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت گفت: مستحضر هستید که نیروی مقاومت برای اولین بار از دفاع به حمله روی آورده است و این حقیقت را به رخ جهانیان می‌کشد که فرزندان روح‌الله و سربازان حاج قاسم برای جراحی غده سرطانی صهیونیست از پیکره جهان اسلام عزم و اراده پولادین خود را در دل‌ها پرورش داده‌اند. 

وی افزود: فرزندان مقاومت در این طوفان بنیان‌افکن، افسانه‌های موساد و گنبد آهنین و مرکاواها  را به عبرت‌های تاریخ تبدیل خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز فلسطین و فلسطینیان را لحظه‌ای تنها نخواهد گذاشت و تا فتح قدس شریف لحظه‌ای فروگذار نخواهد بود. 

صادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تنها قانون مرجع در خصوص باغات و فضای سبز، قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها است و در این قانون تکلیف بسیار بزرگ تدوین و تصویب آیین‌نامه برعهده شورای عالی استان ها قرارداده شد و این شورا در دوره جدید این آیین‌نامه را به‌روزرسانی کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در آیین‌نامه مصوب ۱۷ شهریور ۱۴۰۱، فهرستی از وظایف و تکالیف ویژه‌ای به ذمه شهرداری‌ها و شوراهای شهر و دستگاه قضایی قرار داده شده است که اگر این موارد اجرایی می‌شد یا در آینده اجرایی بشود، عمده دغدغه‌ها و مسائل در خصوص حفظ باغات رفع و رجوع خواهد شد. 

صادقی افزود: مطابق ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز، استعلام و عدم ارسال بسیاری از پرونده املاک به کمیسیون‌ها و شوراهای شهر به صراحت تعیین تکلیف شده است و مصادیق جزء اول و دوم و سوم، نیازی به  ارسال به شوراهای شهر ندارند. لیکن معلوم نیست که چرا گردش کار اضافه تولید شده است. 

عضو شورای شهر تهران اظهار داغشت: براساس ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز، باید پاسخ استعلام‌ها در بستر سامانه‌های الکترونیک طی مدت ۱۰ روز داده شود. اما انگار رکود چند ماهه پرونده‌های تشخیص باغ در شورا و شهرداری تبدیل به عادت شده است. 

وی در ادامه گفت: مطابق ماده ۱۰ آیین‌نامه و ماده ۲  قانون مذکور، تهیه شناسنامه باغات یک فعل اساسی است که بیش از ۴۳ سال است که انجام نشده و امروزه شاهد آن هستیم که اگر یک لایه از شناسنامه باغات در سامانه‌های مردمی بود، امروز مردم گرفتار نمی‌شدند. همچنین براساس ماده ۱۱ مصوبه شورای عالی استان‌ها، شهرداری‌ها باید هر ساله ۲۰ درصد از درختان شهر را به روش نوین پلاک تخصیص دهند و از روش‌های هوشمند استفاده کنند. 

صادقی تصریح کرد: مطابق با تبصره یکم ماده ۱۲ آیین‌نامه مذکور، شورا و شهرداری تکلیف خرید باغات و ارائه بسته تشویقی را دارند، ولی اقدام خاصی در سال‌های متمادی در این زمینه انجام نشده است. همچنین طبق تبصره سوم ماده ۱۲، شوراها در تصویب بودجه باید تکالیف متعدد بودجه‌ای را در جهت گسیل عوارض جهت خرید باغات از مالکان برای شهرداری‌ها تعیین کنند. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: براساس تبصره ۲ ماده ۱۲ مصوبه شورای عالی استان‌ها، شوراهای شهر باید گزارش حسن اجرای آیین‌نامه را به شورای استان خود ارائه دهند تا در صحن شورای عالی استان‌ها قرائت شود. همچنین باید گزارش‌های منظمی در این زمینه به شورای حفظ حقوق بیت‌المال داده شود. اما در سال‌های گذشته هیچ اقدامی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم و حتی یک مورد گزارش شهرداری‌ها برای ارائه به شورای عالی استان‌ها نیامده است. 

صادقی تاکید کرد: آنچه که واضح و مبرهن است، ترک فعل‌های صورت‌گرفته در سنوات متمادی، سلیقه‌گرایی و منیت‌ها در اجرای قوانین است که ریشه تمام تخلفات و بسترساز رشد تخلفات است. این در حالی است که با خودرأیی و تصمیمات سینوسی و تحمیل سلایق شخصی نمی‌توان به اهداف قانون و مد نظر قانون‌گذار رسید و راه صلاح، تمکین به قانون و محورهای صریح آن است. 

وی در پایان یادآور شد: متذکر می‌شوم علاوه بر این که شهرداری تهران و شورای اسلامی باید بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوب شورای عالی استان‌ها را نصب‌العین قرار دهند، شهرداری باید به فوریت نسبت به آنچه که در این زمینه تکلیف داشته است، در صحن شورای شهر گزارش ارائه دهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز