خبرگزاری کار ایران

ثبت حضور یوزپلنگ ایرانی در سبزوار برای اولین بار + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۰۶۵

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از ثبت حضور یک قلاده یوزپلنگ ایرانی در شهرستان سبزوار برای نخستین بار و تصویربرداری و مستندسازی از آن توسط محیط‌بانان خبر داد.

به گزارش ایلنا، مهدی الله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در تشریح جزئیات این خبر گفت: یک قلاده یوزپلنگ در شهرستان سبزوار مشاهده و حضور آن برای نخستین بار توسط محیط‌بان بلال قانعی تصویربرداری و مستندسازی شد.

وی افزود: زیستگاه‌های شهرستان سبزوار به عنوان یکی از محل‌های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است، مشاهده این گونه ارزشمند در این مناطق که در حاشیه منطقه توران استان سمنان قرار دارد، به عنوان یکی از مهمترین عوامل زیستی گونه‌های ارزشمندی همچون یوزپلنگ که می‌تواند به عنوان زیستگاه اصلی این گونه در خراسان رضوی قلمداد شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی ادامه داد: بارها در فصول مختلف خصوصا در فصل زمستان حضور این گونه توسط اشخاص محلی مشاهده و گزارش شده است و این نشان از غنای زیستی و امنیت مناطق تحت مدیریت شهرستان سبزوار است، از این رو، مطالعه و بررسی مناطق مستعد حضور یوز در استان که در مجاورت با پارک ملی توران قرار دارند، از اهمیت خاصی برخوردار است. 

وی همچنین اظهار داشت: از ارزشمندهای اکولوژیکی حضور یوزپلنگ آسیایی در مناطق حفظ طعمه و ایجاد امنیت در زیستگاه است که طی اقدامات خوبی که در چند سال اخیر در این مناطق صورت گرفته است، احیای این مناطق غنی بوده و در همین راستا در این منطقه مهم و ارزشمند ساخت تعدادی آبشخور و آب انبار، افزایش گشت‌های حفاظتی توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار، آموزش جوامع محلی، توزیع بسته‌های زیست محیطی، دوربین‌گذاری و رصد دقیق مرزهای مشترک برای حفظ و مشاهده یوزپلنگ در دستور کار قرار گرفته است. 

براساس اعلام روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، الله‌پور در پایان گفت: آخرین مشاهده مستندسازی شده گونه یوزپلنگ در استان خراسان رضوی در ۲ خرداد ماه سال جاری در شهرستان جغتای انجام شده بود و حالا پس از ۵ ماه این رکورد جدید در شهرستان سبزوار به ثبت رسیده است. 

حجم ویدیو: ۷.۲۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۴۴ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز