خبرگزاری کار ایران

اتفاق نظر متولیان برپایی نمایشگاه‌ها بر برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در شهرآفتاب

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۲۴۶

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب و عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگویی به بیان مطالعات کارشناسی و مستندات قانونی انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب، پرداختند.

به گزارش ایلنا از سایت شهر، علی‌اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص قدمت چالش ترافیک نمایشگاه بین‌المللی تهران عنوان کرد: اولین باری که شورای شهر به موضوع نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در محدوده ولنجک پرداخته و مصوبه داشته، سال ۱۳۷۹ است. این معضل از ۲۳ سال قبل تاکنون همچنان پابرجاست. 

وی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۷۹ افزود: شورای شهر تهران، مسئولیت ارائه طرحی مبنی بر حل مشکلات ترافیکی منطقه مذکور را به شهرداری می‌دهد و بر اساس آن، در شورای شهر مصوبه‌ای به ابلاغ می‌رسد با این موضوع که شهرداری اجازه برگزاری نمایشگاه در این منطقه را ندارد. 

قائمی با بیان اینکه چند سال بعد در سال ۱۳۸۳ و با اوج گرفتن مشکلات ترافیکی در این منطقه وزیر وقت صنعت با شهرداری تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده، ادامه داد: این تفاهم‌نامه طرحی مطالعاتی در خصوص راهکارهای کاهش ترافیک منطقه بوده که در آن زمان اجرایی نمی‌شود و اتفاقی نمی‌افتد. 

این عضو شورای شهر تهران در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با اشاره به اینکه شهرداری بعد از یک سال به تنهایی تصمیم می‌گیرد، ترافیک منطقه را کاهش دهد اظهار داشت: شهرداری با همکاری مشاوران بین‌المللی و توان داخلی به این جمع‌بندی می‌رسد محدوده فعلی نمایشگاه مناسب نیست. لذا در محدوده نزدیک به فرودگاه امام، مجموعه‌ای نمایشگاهی احداث می‌کند تا دسترسی به نمایشگاه برای مهمانان خارجی نیز فراهم شود و همچنین مجموعه‌های رفاهی و هتل‌های متناسب را احداث کند. 

مترو در محدوده نمایشگاه سئول احداث نشده

در ادامه این گفت‌وگو، احمدرضا علایی طباطبایی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران درباره اینکه طبق مطالعات صورت گرفته محل فعلی برگزاری نمایشگاه‌ها اکنون مناسب نیست و آن‌ها باید به شهرآفتاب منتقل شوند، گفت: از مردادماه امسال شاهد هجمه‌های انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب از سوی مدیریت شهری پایتخت بودیم. موضع ما همیشه سکوت بوده چراکه معتقدیم این موضوع رسانه‌ای نیست. 

علایی افزود: مطالعات صورت گرفته در زمان گذشته اکنون کارایی نخواهد داشت. 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران یادآور شد: برای حل مشکل ترافیک محدوده نمایشگاه، نباید آن محدوده علی‌رغم مصوبه احداث مترو، خالی از دسترسی‌های حمل‌ونقل عمومی و خارج از طرح اصلاح معابر واقع شود. 

وی با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۹ مبنی بر احداث مترو در محدوده برگزاری نمایشگاه‌ها اعلام کرد: در محدوده چند کیلومتری نمایشگاه بین‌المللی هیچ ایستگاهی وجود ندارد. این موضوع موجبات آزار شهروندان را نیز فراهم کرده است. 

ترافیک برگزاری نمایشگاه سئول، بر بزرگراه‌های اطراف نیز اثرگذار است

همچنین سرهنگ محمد رازقی معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به چالش ترافیک منطقه در روزهای‌عدم برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: بزرگراه‌های اطراف نمایشگاه‌ها مانند چمران، مدرس و… که به علت وجود نمایشگاه بار ترافیکی می‌گیرد بر دیگر معابر اطراف هم اثرگذار خواهند بود. این معضل، ساکنان و عابران این منطقه را آزرده خاطر می‌کند. 

وی با اشاره به تصمیمات سال گذشته افزود: سال گذشته از برگزاری نمایشگاه پوشاک در محدوده نمایشگاهی سئول جلوگیری شد. چراکه ترافیک عصرگاهی، منطقه را درگیر کرده بود. آلودگی و ازدحام حاصل این ترافیک است. باید برای نمایشگاه‌ها مجوز در نظر گرفته شود. همچنین در مقاطعی از ایام سال مانند ابتدای مهرماه و انتهای اسفندماه فعالیت نمایشگاهی در محدوده خیابان سئول نداشته باشند. 

دادستان کل کشور بابت تعارض منافع در صنعت نمایشگاهی نامه‌نگاری کرده است

عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب درباره‌عدم معرفی جامع و کامل این مجموعه اعلام کرد: مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب فراز و فرودهای بسیاری در سال‌های گذشته داشته است. نمایشگاه در سال ۱۳۹۵ با ساخت مناسب و استاندارد با مشاور خارجی احداث شده است. در آن زمان ارزیابی‌های درستی در خصوص جایابی این مجموعه صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ هزار متر سالن نمایشگاهی، همایش، هتلی و مراکز تجاری دائمی در این مجموعه وجود دارد، افزود: با روی کار آمدن مدیران سابق شهری و نگاه غیرفنی به مسئله نمایشگاهی، موضوع شهرآفتاب به حاشیه رفت. تاجایی که حتی، نمایشگاه در صحن شورا به فروش گذاشته شد. با این استدلال که وزارت صمت که به سوی این مجموعه نمی‌آید و نمایشگاهی هم در آن برگزار نخواهد شد، پس برای شهرداری تهران، فروش بهترین راه است. 

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۰، سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۰ و برای سال آینده ۷۰ درخواست برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب داریم، اذعان کرد: سیر صعودی ۲ سال اخیر نشان‌دهنده اقدامات خوب شهرآفتاب در راستای مخاطب‌پذیری این مجموعه بوده است. مصوبه فروش شهرافتاب از شورا پس گرفته شد و مجموعه‌هایی به صورت داوطلب در خصوص سهامداری شهر آفتاب اعلام آمادگی کردند. 

وی همچنین اضافه کرد: یکی از مشکلات دسترسی به محل شهرآفتاب دور بودن مسیر مطرح شده است. با این وجود، سال گذشته و در جریان برگزاری نمایشگاه موتورسیکلت به اذعان سایت‌ها و شبکه‌های صنعت نمایشگاهی، رکورد بازدید مردمی شکسته شده است. اما در تمام مدت با تعارض منافع جدی روبه‌رو بودیم. صنعت نمایشگاهی کشور در اختیار وزارت صمت است. 

تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه ۱۹ درصد از سهم برگزاری نمایشگاه در اختیار برگزار کننده است، خاطرنشان کرد: ۸۱ درصد باقی‌مانده بر عهده سایر بخش‌های اقتصادی است. بخشی که در وزارت صمت متولی است را برای تصمیم‌گیری در حوزه مرتبط با صنعت نمایشگاهی، بر بقیه بخش‌ها غالب کردیم. این مسئله تاجایی پیش رفت که دادستان کل کشور به معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌ای مبنی بر تعارض منافع جدی در صنعت نمایشگاهی می‌زند. البته هیچ اقدامی از سوی وزارت صمت تاکنون صورت نگرفته است. 

تقدسی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر معتقدند چرا باید برای محلی که مجوز برگزاری نمایشگاه ندارد، هزینه شود اظهار کرد: ممکن است وزارت صمت هم به بهانه‌عدم تکمیل شهرآفتاب اجازه انتقال نمایشگاه‌ها به این محل را صادر نکند. به هر حال باید این موضوع با همکاری دو طرف حل شود. 

مصوبه شورای شهر بابت انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب

در ادامه، علی‌اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب بیان کرد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای به تصویب رسید مبنی بر اینکه نمایشگاه‌های پرمخاطب باید به محدوده شهرآفتاب منتقل شود و نمایشگاه‌هایی با مخاطب پایین، منعی برای برگزاری در محدوده ولنجک نخواهد داشت. 

وی با اشاره به کمیته تصمیم‌گیری تشخیص پرمخاطب بودن نمایشگاه‌ها و اعضای آن عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی، شهرآفتاب، پلیس و نماینده وزارت صمت از اعضای این کمیته هستند. 

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ترافیک در ایام‌عدم برگزاری نمایشگاه روان است، گفت: ترافیک این محدوده در ساعات بعدازظهر به صورت فراگیر بوده و در شورا به کمک شهرداری به حل این مشکل پرداخته می‌شود. راهکارهای متعددی اعم از توسعه ناوگان حمل‌ونقل پیش‌بینی شده تا این موضوع حل شود. شهرداری نیز موظف است تا بر اساس طرح‌های جامع شورای عالی ترافیک کشور تصویب می‌شود اقدام کند. 

وی افزود: راهکار اصلی کشیدن خط مترو به آن محدوده نیست. تشخیص شورا و کارشناسان حوزه ترافیک برای رفع این چالش انتقال محل نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب بوده است. در جریان هفتاد و ششمین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که آقای رازدار مدیرعامل وقت شرکت نمایشگاه‌های تهران هم در این جلسه حضور داشتند، مقرر شد نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب منتقل شود. 

رویکرد ما تقویت شهر آفتاب است

در ادامه علایی طباطبایی درباره برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب عنوان کرد: ما ۳۷ عنوان نمایشگاهی را از تقویم خارج و شهرآفتاب را به عنوان محل برگزاری این عنوان‌ها پیشنهاد کردیم. رویکرد ما تقویت شهرآفتاب است. از نظر متخصیصن صنعت نمایشگاهی، مکان‌یابی غلط صورت گرفته و برای آن هزینه شده است. اکنون باید از ظرفیت بوجود آمده استفاده کرد. 

وی ادامه داد: در طول سال، ۸۰ عنوان مجاز برای برگزاری نمایشگاه داریم درحالی‌که ۱۲۰ تقاضا برای نمایشگاه وجود دارد. الزام و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های خصوصی و دولتی برقرار است. البته آن مکان هم باید ظرفیت برگزاری نمایشگاه را داشته باشد. 

سالانه ۶۰۰ نمایشگاه در کشور برگزار می‌شود

تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه ۳۳ سایت نمایشگاهی و سالانه بیش از ۶۰۰ نمایشگاه داریم تاکید کرد: بخش‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی برای برگزاری نمایشگاه وجود دارد. عنوان نمایشگاه نفت با توجه به اینکه خوزستان از محوری‌ترین استان‌های نفتی است می‌توانست در سال‌های متعدد به همان مکان منتقل شود. نمایندگان برگزار کننده نمایشگاه نفت از شهرآفتاب بازدید کرده و تفاهم‌نامه‌ای منعقد و بعدا تبدیل به قرارداد شد. 

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب اضافه کرد: بنا شد تا بخشی از نمایشگاه به ساختمان تجارت جهانی منتقل شود. ۳۵ هزار متر نیز ظرفیت داشتیم که فضای مورد نظر را تامین می‌کرد. هیئت کارشناسان دوم اعلام کردند که نمایشگاه را در ساختمان دو طبقه برگزار نمی‌کنیم. می‌توانستند در مرحله ارزیابی و تفاهم اعلام کنند. به نظرم این چرخش یک شبه آن هم بعد از عقد قرارداد، می‌تواند دلایل دیگری همچون رایزنی درون دولتی داشته باشد. 

محدوده نمایشگاه سئول، سنگین‌ترین ترافیک نیم‌سال دوم را در بزرگراه‌های شمال تهران دارد

سرهنگ محمد رازقی معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص علت بوجود آمدن ترافیک در روزهای‌عدم برگزاری نمایشگاه بیان کرد: وضعیت ترافیکی محدوده برگزاری نمایشگاه در روزهای برگزاری نیمه دوم سال سنگین‌ترین ترافیک را در بزرگراه‌های شمالی داشته و همچنین معابر داخلی مناطق ۱.۳ و… درگیر می‌شود. مصادف شدن ساعت تمام شدن نمایشگاه با زمان پیک ترافیک بر بار این ترافیک می‌افزاید. 

برگزاری چند نمایشگاه همزمان، عوارضی همچون یک نمایشگاه پرمخاطب دارد

در ادامه همه میهمانان برنامه به لزوم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل نمایشگاه شهر آفتاب اذعان داشتند و تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه برگزاری همزمان چند نمایشگاه در یک مکان به نوعی نمایشگاه پرمخاطب محسوب می‌شود، یادآور شد: محدوده شهرآفتاب به شهرک‌های صنعتی و فرودگاه امام نزدیک است و آمار صعودی مخاطبان نشان از رضایت آن‌ها می‌دهد. در خصوص نمایشگاه‌های تخصصی امکان فعالیت شبانه‌روزی و انتقال تجهیزات به شهر آفتاب وجود دارد. 

در پایان، علی‌اصغر قائمی عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به مکاتبات دادستان کل کشور با معاون اول رئیس جمهور در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: در این مکاتبات به تایید محل جانمایی شهرآفتاب و مشکلات‌عدم برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب اشاره شده است. از دولت خواسته شده تا ضمن حل مشکل تعارض منافع از وزارت صمت بخواهد تا نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز