خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران صورت گرفت؛

اصلاح برخی مواد اساسنامه سازمان نوسازی شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۱۲۳

صبح امروز در یکصد و نود و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، اساسنامه سازمان نوسازی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات برخی مواد این اساسنامه اعمال و تصویب شد.

به گزارش ایلنا، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی اساسنامه سازمان نوسازی شهرداری، احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: سازمان نوسازی شهرداری در حال تبدیل شدن به یک سازمان املاک دیگر است.

وی افزود: در ماده ۱۰ نیز ایجاد سامانه‌های متمرکز توسط سازمان انجام نمی‌شود و زیرساخت‌ها توسط سازمان فناوری ایجاد می‌شود. پیشنهاد بنده این است که برنامه‌ریزی برای ایجاد این سامانه توسط سازمان نوسازی صورت بگیرد و اجازه ندهیم خود این سازمان مستقلا وارد عمل شود و سازمان فاوا سامانه را ایجاد کند.

در ادامه، ناصر امانی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: سازمان املاک مسئول املاک شهرداری است و سازمان نوسازی ناچار است برای نوسازی برخی مناطق، از املاک شهرداری تهران استفاده کند و در این زمینه باید تأییدیه سازمان املاک را بگیرد.

وی با تأکید بر این که تمام بندهای اساسنامه به تسهیل‌گری اشاره دارد، خاطرنشان کرد: محلاتی که سازمان نوسازی وارد شده، محلاتی است که شهروندان آن توان ساخت و ساز ندارند.

سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز در جلسه امروز شورا تأکید کرد: در سازمان نوسازی، در محدوده‌های طرح‌های بازآفرینی و بافت فرسوده فعالیت می‌کنیم. برای مثال در نفرآباد پروژه‌های تملکی، مشارکتی معوض و پروژه‌های خدماتی داریم. مأموریت ما با سازمان املاک متفاوت است و تنها در این محدوده‌ها مجوز فعالیت می‌خواهیم.

وی افزود: مصوبه‌ای در گذشته داشتیم و می‌توانستیم بابت زمین ۱.۲ برابر آپارتمان ارائه دهیم و این اقدام تنها در بافت فرسوده است. ما مسائل اقتصادی نداریم و برای مثال در نفرآباد، سازمان مشارکت‌ها ورود پیدا نمی‌کند، چون سود اقتصادی ندارد.

هدایت با بیان این که به محض ایجاد ارزش افزوده در محدوده‌های بازآفرینی و ورود مردم، ما خارج می‌شویم، تصریح کرد: مسکن ما فقط مسکن جایگزین است. مأموریت ما اقتصادی نیست و تنها مسکن معوض ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان این که ما در ولنجک مسکن نمی‌سازیم، یادآور شد: مسکنی که سازمان نوسازی ایجاد می‌کند، در نفرآباد و گلاب دره و سیمین قلعه است.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان این که ایرادی که در اساسنامه وجود دارد، نشان‌دهنده تصدی‌گری است، یادآور شد: ما این نقش را پررنگ می‌کنیم؛ وقتی تهران چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد، کدام منطق حکم می‌کند که سازمانی چند بلوک ساختمانی بسازد؟ ما به جای اینکه تسهیل‌گری برای سازندگان ایجاد کنیم، وارد ساخت‌وساز می شویم. ما نمی‌توانیم هم کلان‌نگر باشیم هم خردنگر.

وی با بیان این که باید از سیاست بنگاه‌داری خارج شویم، گفت: ما باید به سمت خروج تهران از بحران برویم؛ این‌گونه عمل می‌شود که تا پایان دوره چند بلوک می سازیم و یا سود می‌کنیم یا ضرر.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا نیز در جلسه امروز با بیان اینکه ما در ۹۹ درصد موارد محدوده های بازآفرینی تسهیل گری داریم و در یک درصد موارد به ناچار وارد می کنیم، اظهار داشت: نیازی نیست دغدغه های شورا به جزئیات در اساسنامه لحاظ شود. پیشنهاد می‌کنیم که تأییدیه سازمان املاک در بندها حذف شود و خرید، فروش، تهاتر و سایر امور تسهیل‌گر با اطلاع سازمان املاک باشد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با تأکید بر این که در نهایت کار، شهردار تهران تصمیم گیری می‌کند و اگر اختلافی وجود داشته باشد، سازمان املاک را وارد عمل می‌کند، یادآور شد: در بافت فرسوده، اطلاعات کافی است، اما در بافت‌های غیرفرسوده، سازمان املاک مرتبا برای خرید و فروش و تهاتر املاک، تصمیم می‌گیرد و نمی‌توان شرایطی ایجاد کرد که سازمان املاک و سازمان نوسازی، هریک جداگانه تصمیم بگیرند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان این که ساخت ملک باید با اجازه و تأیید سازمان املاک باشد، تصریح کرد: نوشتن این موضوع در اساسنامه سازمان نوسازی که باید ساخت با اطلاع و تأیید سازمان املاک باشد، اضافی است.

وی افزود: اینجا بحث صرفه و صلاح شهرداری نیست، بلکه صرفه و صلاح شهر مطرح است. اگر نیاز به مجوز از سازمان املاک است و سازمان نوسازی باید از سازمان املاک مجوز بگیرد و در این فرآیند، باید مجوزها با رعایت قوانین و مقررات اخذ شود.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، در نهایت پس از مطرح شدن این مباحثه‌ها در صحن شورای اسلامی شهر تهران، اساسنامه سازمان نوسازی شهرداری تهران با اعمال اصلاحاتی در برخی مواد آن با رأی اکثریت به تصویب شورا رسید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز