خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تهیه بسته‌های ویژه تکمیلی برای مقطع ابتدایی در مناطق دوزبانه/ متناسب‌سازی محتواها با نیازهای دانش‌آموزان

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۸۹۲

دنبال سوگیری جنسیتی کتب درسی نیستیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: نمی‌خواهیم کتاب‌های درسی سوگیری جنسیتی داشته باشد بلکه دانش آموزان باید احساس کنند کتاب‌های درسی، کتبی متناسب با نیازهای آنهاست.

حجت الاسلام و المسلمین «علی لطیفی» معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد محتواهای درسی برای دانش‌آموزان  مناطق دو زبانه و زبان مادری توضیح داد: ما پیگیر هستیم که بسته ویژه تکمیلی به خصوص برای دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی تهیه کنیم تا فرایند انتقال آنها از زبان مادری و آموزش رسمی به زبان فارسی با تسهیل بیشتری شکل بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان پژوهش قبلا نیز به این موضوع توجه داشته است، ولی تولیداتی که به صورت خاص برای این دسته از دانش‌آموزان بتوانم نام ببرم، نبوده است.

او افزود: البته که همیشه تلاش شده و ما هم در این دوره سعی می‌کنیم بسته‌های آموزشی مرتبط برای دانش‌آموزان دوزبانه داشته باشیم.

حجت الاسلام لطیفی در مورد مباحث جنسیتی کتب درسی و حواشی پیش آمده پیرامون متناسب‌سازی این محتواها برای دانش‌‌آموزان دختر و پسر و هویت جنسی بیان کرد: رویکرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اینگونه بوده است که توازن را رعایت کند.

لطیفی در ادامه اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم کتاب‌های درسی سوگیری جنسیتی داشته باشد، بلکه دانش‌آموزان دختر باید احساس کنند کتاب‌های درسی، کتبی متناسب با نیازهای آنهاست و آنچه مربوط به زنان ودختران می‌شود در کتاب‌های درس منعکس شده است و این نکته را در خصوص پسران  و نیازمندی‌های آنها نیز لحاظ کرده‌ایم. این رویکرد کلی است و اینکه چقدر و چگونه باید چنین مهمی را پیش ببریم، ارزیابی و مطالعات بیشتری لازم دارد.  

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه تاکید کرد:‌ هم اکنون نیز در برخی کتاب‌های درسی مدارس، محتوای اختصاصی برای دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد مانند کتاب سبک زندگی یا مباحث مربوط به آموزش احکام که تفاوت‌های جنسیتی در مباحث آموزشی این حوزه‌ها وجود دارد و واضح هم هست، ولی در سایر کتاب‌ها، قطعا توجه ما به رعایت توازن و در نظر گرفتن ملاحظات است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این زمینه تا اندازه‌ای که برای ما مقدور بوده پیش رفته‌ایم. با اینکه هنوز نقص مطالعاتی و پژوهشی در این حیطه داریم و تا رسیدن به اندازه مطلوب در این رابطه فاصله وجود دارد، اما اقداماتی مد نظر است.

او اضافه کرد: بنابراین تا جایی که ممکن است تلاش می‌کنیم بازنمایی جنسیتی در کتب درسی به مراتب در این دوره بهتر و با کیفیت‌تر از قبل شود ضمن اینکه توازن را نیز در این مبحث در نظر خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز