خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کار نشدنی در حوزه دیپلماسی علمی وجود ندارد/ افتتاح شعبه دانشگاه تهران در گرجستان؛ به زودی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۹۰۶

رئیس دانشگاه تهران گفت:‌ من معتقدم کار نشدنی در حوزه دیپلماسی علمی وجود ندارد و ما می‌توانیم این مسیر را به کمک نخبگان و سیاستگذاری‌های درست با موفقیت پیش ببریم.

«سیدمحمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد دیپلماسی علمی و برنامه ریزی در خصوص این کارویژه بیان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما این بود که دیپلماسی علمی را توسعه دهیم و هم اکنون با نهادهای وزارت خارجه و سفارت خانه کشورهایی که جزو اهداف ما هستند ارتباطات خوب و نزدیکی داریم و تلاش می‌کنیم هم شعبات دانشگاه تهران را در کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه و همسو ایجاد کنیم هم در جذب دانشجویان، برنامه‌های خوبی داشته باشیم که بخشی از این برنامه‌ها هم اکنون اجرا شده و توفیقات خوبی هم به دست آورده ایم. 

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران بیان کرد: به هر حال ما برای اینکه تحریم‌های موجود نتواند مانع چندانی سر راه فعالیت‌های علمی کشور باشد راه‌هایی پیدا کرده‌ایم و قاعدتا این تحریم‌های ظالمانه مولفه چندانی در راه توسعه دیپلماسی علمی نیست. 

رئیس دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: تنها ملاحظه‌ای که وجود دارد، پیرامون نقل و انتقالات مالی است که برای ما دشواری ایجاد کرده است. من معتقدم کار نشدنی در حوزه دیپلماسی علمی وجود ندارد و ما می‌توانیم این مسیر را به کمک نخبگان و سیاستگذاری‌های درست با موفقیت پیش ببریم همانطور که تا امروز نیز اینچنین بوده است. 

او با بیان اینکه هدف علم این است که در انسان معرفت ایجاد شود و بتواند حقیقت را کشف کند، ادامه داد: ما دیپلماسی علمی را نیز با همین هدف دنبال می‌کنیم تا فضایل اخلاقی و اجتماعی همزمان کیفیت زندگی بشر در جامعه ارتقا یابد. 

مقیمی در مورد ایجاد واحدهای جدید دانشگاه تهران در سایر کشورها در راستای توسعه دیپلماسی علمی نیز اظهار کرد: این اقدامات نیز در راستای توسعه جنبه‌های مختلف دیپلماسی علمی ایران دنبال می‌شود و شعبه دانشگاه تهران در گرجستان را به زودی افتتاح می‌کنیم و در حال شکل دهی به ثبت نام دانشجویان متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستیم. 

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در عراق و سوریه نیز علاوه بر گرجستان، واحدهای دانشگاه تهران افتتاح خواهد شد و این سه کشور برای ایجاد شعبات ما در دسترس‌ترین کشورها هستند و مسیر توسعه ادامه خواهد داشت و بیش از قبل نیز در این راستا تلاش می‌کنیم. 

مقیمی با بیان اینکه امروز استکبار جهانی تلاش می‌کند ما را از یافته‌های علمی در عرصه‌های مختلف و جنبه‌های کاربردی علمی محروم کند، اضافه کرد: تعامل علمی یک ضرورت است و علم برای ارتقای صلح و عدالت در جهان امروز به همه اقشار بشر کمک خواهد کرد، گرچه دیدگاه مبتنی بر آپارتاید علمی این قضیه را نادیده می‌گیرد. 

به گفته مقیمی؛ با توجه به وجود تحریم‌های علمی، شاخه‌های علوم پایه، مهندسی و… مشکل چندانی در چاپ مقاله نداریم. او تصریح کرد: از آنجایی که در علومی مانند علوم پایه وجوه متافیزیکی یا معنایی مباحث چندان پررنگ نیست، در این بخش کمتر مشکل داریم، ولی در حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی و رفتاری مسئله و چالش محققان و دانشمندان برای چاپ مقاله بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز