خبرگزاری کار ایران

فعالیت ۲۲ هزار عضو هیات علمی پزشکی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۸۳۱

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت ۲۲ هزار عضو هیات علمی پزشکی در کشور خبر داد و گفت‌ ۴۸ درصد این اساتید را زنان دانشمند کشورمان و ۵۲ درصد را اساتید مرد تشکیل می دهند.

‌به گزارش ایلنا، ‌بهرام عین‌ اللهی، در آیین تقدیر از رتبه های برتر آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی که در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های استادان و مجریان آزمون‌ های بورد تخصصی و فوق تخصصی تاکید کرد: بزرگترین افتخار استاد، دانشجوپروری است.

وی با بیان این که دانشجویان علوم پزشکی پس از فارغ ‌التحصیلی در اقصی نقاط کشور در حال ارائه خدمت به مردم هستند، با اشاره‌ به تاریخ پرافتخار حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: در مسیر خدمت به مردم و حفظ این تاریخ پرافتخار، وظایف خطیری بر دوش ما قرار دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت، ایران را از کارآمدترین و قوی ترین کشورهای ارائه دهنده خدمت سلامت و آموزش علوم پزشکی در منطقه معرفی کرده است، این عناوین پر افتخار به راحتی به دست نیامده و در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زحمات زیادی برای ارتقای سلامت کشیده شده است.

وی با بیان این که شاخص‌ های بسیاری برای ارزیابی خدمات پزشکی در کشور وجود دارد، گفت: پیش از انقلاب، امید به زندگی ۵۶ سال بود، در حالی که این عدد اکنون به ۷۶ سال رسیده است.

وزیر بهداشت، کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار و نوزادان و مهار بیماری های واگیردار را از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت عنوان کرد.

وی با اشاره به این که اطراف مرزهای ایران به ویژه افغانستان و پاکستان همچنان با بیماری ‌هایی مثل سل، فلج اطفال و سایر بیماری‌ های واگیردار دست و ‌پنجه نرم می‌ کنند، اضافه کرد: کنترل و ریشه ‌کنی بیماری ‌های واگیر‌دار در ایران کار آسانی نبود که البته حفظ این موفقیت بزرگ همچنان باید در دستور کار باشد.

‌عین ‌اللهی در بخش دیگری از سخنانش به بحران کرونا و مرگ و میر‌های ناشی از آن اشاره کرد و افزود: بی‌تردید واکسیناسیون علیه ویروس کرونا اقدام بسیار مهمی بود که بدون تلاش دانشمندان کشور و مشارکت مردمی به راحتی محقق نمی ‌شد.

وزیر بهداشت در ادامه آماری از ‌واکسیناسیون علیه کرونا ارائه داد و گفت: در کرونا بهترین روش ‌های درمانی به بیماران ارائه شد و تنها کشوری بودیم که شش ‌پلتفرم مختلف واکسن را تولید کردیم، امروز کشور ما این آمادگی را دارد که در تولید واکسن و دارو در برابر ویروس های نوپدید پیشرو باشد.

تاکید بر دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی

وی، دسترسی عادلانه همه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، پاسخگویی اجتماعی و جامعه نگر را از مهمترین اولویت های دولت و وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: کشور ما در حوزه آموزش موفقیت‌ های چشمگیری داشته است، به طور مثال در تمامی رشته‌ های علوم پزشکی پایه و بالینی فعالیت تخصصی داریم.

وی، از فعالیت ۲۲ هزار عضو هیات علمی پزشکی در کشور خبر داد و افزود: بر خلاف تبلیغات منفی رسانه های معاند، در کشور ما، ۴۸ درصد استادان را زنان دانشمند تشکیل می دهند و بانوان در عرصه تولید علم حضوری فعال دارند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در حوزه آموزش نتایج درخشانی برای آینده کشور دارد، اضافه کرد: سیستم آموزش در تمامی مقاطع چابک ترین ساختارها را دارد و باید از جدیدترین روش‌ ها مانند هوشمندسازی برای تقویت آن بهره بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه دانش ‌آموختگان باید معلومات خود را روز آمد نگاه ‌دارند، اضافه کرد: دانش، خصوصا در حوزه علوم پزشکی مدام در حال تغییر و به روز رسانی است، بنابراین باید ضمن شناسایی نیازهای جامعه، به دنبال درمان های نوین با تمرکز بر پیشگیری، حرکت کنیم.

عین‌ اللهی با تاکید بر اهمیت تقدم پیشگیری بر درمان، از اجرای برنامه‌ پویش ملی سلامت در کشور از ۲۰ آبان ماه سال جاری خبر داد و افزود: در مرحله ابتدایی اجرای این طرح، گزارش شد که ۲۰ درصد مردم کشور به فشارخون و دیابت مبتلا هستند که خود خبر ندارند. بنابراین غربالگری، شناسایی و‌ پیشگیری بهنگام از بروز مسائل و مشکلات پیچیده ‌تر سلامت جلوگیری می‌ کند.

وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: با باور به اینکه تامین سلامت جامعه در گروی تامین سلامت خانواده است، طرح سلامت خانواده نیز امسال در وزارت بهداشت کلید خورد؛ در جریان این طرح به ازای هر کدملی یک پرونده سلامت تشکیل می‌ شود. در همین راستا ضمن پایش این پرونده‌ ها در صورت نیاز بررسی و مداخله صورت می ‌گیرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ ترین عاملی که سلامت ایرانیان را تهدید می‌ کند، سبک تغذیه نادرست است، اظهار کرد: تغذیه، سبک زندگی و عادات غذایی ایرانیان به سمت مصرف زیاد نمک، قند و چربی تمایل پیدا کرده و آسیب های این الگوی مصرف به مرور خود را نشان می ‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه فناوری عنوان کرد: ایجاد پارک علم و فناوری و استقرار شرکت‌‌های دانش بنیان منجر به رشد فعالیت‌ های سلامت محور در حوزه تحقیقات و فناوری شده است؛ به طوری که اکنون ۹۹ درصد داروها و ۵۰ درصد مواد اولیه آنها در کشور تولید می ‌شود.

‌عین اللهی از افزایش مراجعات بیماران کشورهای منطقه به مراکز بهداشتی و درمانی کشورمان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۸۰ بیمارستان موفق به دریافت مجوز گردشگری سلامت شده‌ اند که ظرفیت مناسبی برای حضور بیماران کشورهای منطقه در ایران است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان، ادغام آموزش پزشکی و درمان را راهی برای حرکت دانشگاه‌ های علوم پزشکی به سمت دانشگاه‌ های نسل سوم و مساله محور شدن، عنوان کرد و از اساتید حوزه‌سلامت که با حضورشان در عرصه آموزش و بالین، تجارب خود را در اختیار نسل جوان‌، پویا و دانشمند می ‌گذارند، قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز