خبرگزاری کار ایران

در آستانه روز دانشجو مطرح شد:

دغدغه‌های تشکل‌های دانشجویی؛ از «ساس» در خوابگاه تا کیفیت پایین غذا و میلِ به مهاجرت

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۰۴۶

فعالان و تشکل‌های دانشجویی معتقدند؛ سیاست‌زدایی از محیط دانشگاه رخ داده و با توجه به قوانین است که تن به حضور تشکل‌های سیاسی در دانشگاه‌ها می‌دهند و این در حالی است که این اتفاق مطابق میل عده‌ای نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری نمایندگان تشکل‌های دانشجویی برخی از دانشگاه‌های کشور، در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، برگزار شد.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف:

بعد از تغییر رییس حراست، ارسال پرونده‌ها به کمیته انضباطی کاهش یافته است

"محمدرضا بهران‌وند" دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در این نشست اظهار کرد:  پس از صدور بیانیه ای، ۲۲ شهریور نشریه دانشگاه سه ماه حکم تعلیق گرفت و پس از فوت خانم مهسا امینی، نشریه ما به دلیل مطالب منتشر شده با اتهام‌های مختلف منحل شد. به دلیل اعتراض اساتید و دانشجویان، ریاست حراست دانشگاه تغییر کرد و با این کار اوضاع بهتر شد و پرونده‌هایی که به کمیته انضباطی ارسال می شد، کمتر شد.

بهران‌وند با بیان اینکه دوربین‌‌هایی در تمام مکان‌های پرتردد دانشگاه نصب شده، در مورد وضعیت خوابگاه‌ها اظهار کرد: در خوابگاه های دانشگاه، اتاق های چهار نفره را به شش نفر می دهند!

او در ادامه گفت: میل به مهاجرت‌ افزایش یافته و به دامنه مهاجرت ها به اساتید توانمند هم رسیده، ولی مسئولان سعی می کنند بگویند اتفاقی نیفتاده است.

عضو مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا (س):

قبلا می توانستیم با پوشش شال وارد دانشگاه شویم

"محدثه سادات فاطمی" فعال دانشجویی و عضو مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا (س) در ادامه توضیح داد:  احکام دانشجویان مختلف است؛ از یک تا دو ترم تعلیق تا حکم تبعید به یک دانشگاه دیگر را داشتیم.

عضو مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا افزود: حتی مواردی بوده که دانشگاه پیشنهاد می‌دهد اگر به شهر دیگری برای تحصیل بروید حکم شما را معلق می کنیم. دانشجویان از شهرستان با زحمت و درگیری با خانواده به هدفشان و قبولی در چنین دانشگاهی می رسند و این آسیب روحی سنگینی بر دانشجویان وارد می‌کند.

این دانشجو مدعی شد: یکی دیگر از مشکلات این است که بعد از درخواست تجدیدنظر در کمیته انضباطی رسید به دانشجو داده نمی شود و بعد می گویند درخواست تجدید نظر ندادی و چون دانشجو رسید نداشته‌، نمی‌تواند ثابت کند قبلا درخواست داده است.

عضو مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا افزود: به همین دلیل ما از مسئولان می‌خواستیم هنگام درخواست تجدید نظر همراه دانشجو باشند.گاهی به بچه ها می‌گویند دفاع حقوقی نکنید و فقط تعهد دهید و به شهر خودتان برگردید.

او ادامه داد: ما در دانشگاه الزهرا از ابتدا می توانستیم با پوشش شال و غیر از مقنعه وارد شویم، اما حراست اعلام کرده که شال ممنوع شده است! دو هفته گذشته جلوی در ورودی از برخی دانشجوها تعهد می گرفتند و حتی در مواردی شنیده شده به برخی دانشجویان چادری هم در مورد پوشش زیر چادرشان تذکر داده بودند.

 سوپ؛ غذای اصلی دانشجویان

فعال دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) در مورد اشکالات صنفی این دانشگاه نیز گفت: این ترم به همه دانشجوها گفتند به خوابگاه بیایید، در حالی که جای خواب و خوابگاه آماده نبود. حتی درهای انباری‌ها بسته بود و دانشجویان رختخواب هم نداشتند و در نمازخانه خوابیدند.

فاطمی مدعی شد: ۲۹ مهر ماه نیز دانشجویان اعتراضات صنفی داشتند. دورچین غذاها حذف شد و سوپ را به عنوان غذای اصلی به دانشجویان می دادند. همچنین پنجشنبه‌ها غذای دانشجویی حذف شد و قیمت ژتون فراموشی هم در یک ترم سه برابر شد.

فعال دانشجویی دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: خوابگاه دانشگاه الزهرا ساس زده و مسئولان این مشکل را قبول نمی کنند، در حالی که یکی از طبقات خالی شده و دانشجویان قرنطینه نشدند و سه تا از گلستان‌ها نیز درگیر ساس شده است.

دبیر منتخب انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر:

می‌گویند اعتراض دارید از وزارت علوم پیگیری کنید 

"سپهر راستی" دبیر منتخب انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی در ادامه این نشست ضمن اشاره به این نکته که برون سپاری وظایف به وزارت علوم در این دانشگاه اتفاق افتاده گفت: در این جریان تعدادی از موارد غیرقانونی را شاهد هستیم و در اعتراض به مسائل می‌گویند از وزرات علوم پیگیری کنید! به نظرم در چنین روندی فعالیت سیاسی و قانونمند را از بین می برند، چراکه تشکل ها صدای عموم دانشگاه هستند و تصمیم مدیریت جدید موجب می‌شود صدایی بروز پیدا نکند.

راستی تاکید کرد: مفاد آیین نامه انضباطی به درستی در دانشگاه رعایت نمی شود. مطابق آئین نامه، فرد چند روز قبل از جلسه کمیته بدوی از خود دفاع می کند و مستندات مورد مطالعه قرار می گیرد تا در نهایت نتیجه بگیرند، اما مواردی بوده که در کمیته انضباطی با دانشجو تماس می گیرند که مثلا ساعت ۱ دفاعیه بنویسید و ساعت ۲ جلسه بدوی شما برگزار می شود!

راستی گفت: در تبصره آئین نامه انضباطی ۱۰ روز برای ارائه دفاعیه و حکم تجدید نظر وقت تعیین شده و تبصره ای هست که می توان فوریت به خرج داد، اما انگار در دانشگاه خواجه نصیر طوسی
همیشه شرایط خاص است و هیچ گاه فرصت داده نمی شود و کمیته زمان کوتاهی را برای دفاع به دانشجو اختصاص می دهد.

او گفت: شیوه نامه انضباطی جدید، خود را محق می داند که به فضای مجازی، پست‌های اینستاگرام و لایک های دانشجویان و... استناد کنند. آئین نامه دست آنها را باز گذاشته و مدام می‌گویند اگر به نظر شما روند رسیدگی ما به پرونده‌ها خلاف آئین نامه است، به وزارت علوم شکایت کنید.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس:

حراست باید امنیت و آرامش دانشجویان را ایجاد کند

"زهرا معینی" دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بین مسائل دانشگاه ها همپوشانی وجود دارد و به نظر می رسد طرح انضباطی مشخصی را در همه دانشگاه ها پیاده می کنند، اظهار کرد: در شرایط موجود حقوق کلان و جزئی و شان دانشجو زیر سوال رفته است. حراست باید امنیت و آرامش دانشجویان را ایجاد کند. قبلا از در شمال و جنوب دانشگاه وارد می شدیم و فقط کارت می زدیم. امروز می دانیم قرار است گیت‌هایی در ورودی دانشگاه بزنند که تا وقتی کارت نداشته باشیم نمی توانیم وارد دانشگاه شویم. دوربین ها در محیط دانشگاه نیز بیشتر شده و جلوی درهای اصلی هم هست که می گویند برای امنیت است، اما در سایر نقاط چرا باید این تعداد دوربین باشد؟

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به قطع همکاری با برخی اساتید گفت: در مورد این مسائل پاسخی به دانشجویان داده نمی‌شود و حتی موضوع نیز انکار می شود و می گویند مشکل اساتید اخراج نیست و  تمدید قرارداد نشده‌اند. در انتخاب اساتید برای دانشجویان محدودیت ایجاد شده و علاوه بر مسئله پیش گفته به برخی اساتید درس برای تدریس نداده‌اند و در چنین شرایطی بیم آن می‌رود اساتیدی بدون رزومه ویژه، روی کار می آیند.

عضو انجمن ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

دانشجو باید حق صحبت داشته باشد

"علیرضا برادران مظفری" فعال دانشجویی و عضو انجمن ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: اصلی ترین ظلم به دانشجو این است که حق صحبت نداشته باشد.

عضو انجمن ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد کمیته انضباطی و شیوه نامه‌ها گفت: دانشجویان با حقوق اولیه خود و شیوه نامه انضباطی آشنا نیستند. تشکل‌های همسو در دانشگاه تکلیف‌شان مشخص است، اما از سال ۹۹ به تشکل ما اجازه انتخابات ندادند.

برادران مظفری با بیان اینکه رفتار انتظامات برای پوشش بخصوص با دختران سختگیرانه است، گفت: دهه ۹۰ عرفی وجود داشت که دانشگاه هم آن را تحمل می کرد، ولی امروز شاهد دلزدگی از فضای دانشگاه بخاطر اجبار حجاب و سختگیری‌ها و... هستیم.

وی گفت: امروز دیگر به تذکر بسنده نمی‌کنند و توجه ندارند که شاید دانشجو امتحان دارد، پروژه دارد و... و دانشجویی که حجاب نداشته باشد، اجازه ورود به دانشگاه را به او نمی دهند؛ گویی که حجاب از مقاله و امتحان و جلسه استاد مهم‌تر است.

برادران مظفری عنوان کرد:  گاهی کمیته انضباطی مستقیما یا با ارجاع دانشجو به حراست و فشار تعلیق و محرومیت‌ و یا موارد بیشتر و کمتر، به دانشجویان می‌گویند می‌توانیم حکم‌تان را به صورت کامل یا بخشی از آن را در صورت همکاری لغو کنیم.

دبیر انجمن تعلیقی رویش دانشجویان دانشگاه علم و صنعت:

حمایت اساتید از دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت کمتر از سایر دانشگاه‌هاست

"آفرین نجفی زاده" دبیر انجمن تعلیقی رویش دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در ادامه نشست اذعان کرد:  در انجمن کارگروهی تشکیل شد که دانشجویان را با دفاع از حقوق خود آشنا می‌کرد و حتی پس از بازداشت، مشاوره حقوقی به دانشجویان می‌دادند. پیش از تعلیق کارگروه، اخبار دروغ وارد کارگروه می‌شد و فشار از بالا برای تعلیق کارگروه نیز وجود داشت.

دبیر انجمن تعلیقی رویش دانشجویان دانشگاه علم و صنعت افزود: ۷ دانشجو در اعتراضات سال قبل از یک تا دو ترم تعلیق شدند. یک دانشجو اخراج شد که حکمش به ۴ ترم تعلیق و محرومیت کاهش یافت. دهها دانشجو به کمیته انضباطی و حراست فراخوانده شدند. در مورد برخی دانشجویان فراخوانده شده، به ظاهر هدف دعوت به جلسات گفت و گو بوده، اما از آنها تعهد اخذ شده و به کمیته انضباطی رفته‌اند.

به گفته نجفی زاده؛ در اعتراضات سال قبل برخی انگ جاسوسی به بازداشت شده‌ها زدند و می‌گفتند ۶۰۰ دلار پول گرفته اند و...

نجفی زاده گفت: حمایت اساتید از دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت کمتر از سایر دانشگاه‌هاست، اما بیانیه هایی را در این راستا امضا کردند و مثلا سید جواد امامی استاد معماری همزمان با اتفاقات دانشگاه بازنشسته شد. 

او خاطرنشان کرد: از ۱۷ نفری که در  انتخابات تشکل ها شرکت کرده بودند، فقط ۷ نفر تایید صلاحیت گرفتند و فعالیت های فضای مجازی مانند لایک و ریتوییت و.. از مصادیق تخلفات است و سلیقه شخصی بر چنین مواردی حاکم است.

نجفی زاده با اشاره به حصارکشی اطراف استادیوم دانشگاه و قرار دادن چند گیت برای تذکر حجاب گفت: بزرگترین فضای سبز دانشگاه را به عنوان بهسازی حصارکشی و مختص بانوان معرفی کرده اند که ادعا می کنند ایجاد این فضا به خواست دانشجویان بوده در حالی که هیچ نظرسنجی صورت نگرفته و دوربین هایی در این محل گذاشته اند.

او با بیان اینکه انتخابات شورای صنفی چهارسال است که برگزار نشده است، گفت: همتی بر این امر نیز نیست. دغدغه دیگر اینکه شفافیت آئین‌نامه و بودجه دانشگاه علم و صنعت برای ما معلوم نیست.

فعال دانشجویی دانشگاه تهران:

دانشگاه مرجعیت سابق خود را از دست داده است

"سید احسان هاشمی" فعال دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه نشست گفت: دانشگاه مرجعیت سابق خود را از دست داده و نمی تواند برای ابر بحران های کشور الگو ارائه کند. ما شاهد رفتارهایی جزیره ای در دانشگاه بدون توجه به آئین نامه قوانین بالادستی هستیم که بر همین اساس مسئولان خرد و کلان بر تفسیر شخصی اقدام می کنند.
 

هاشمی تاکید کرد: دولت‌ها از دانشگاه ها رفع مشکلات جامعه را نمی‌خواهند. اساتید، علم و دانشجویان ماهیت دستور پذیری ندارند. دانشگاه ها  را نمی‌توان به شیوه دستوری در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اداره کرد.

فعال دانشجویی دانشگاه تهران افزود: سیاست زدایی از محیط دانشگاه رخ داده و با توجه به قوانین است که تن به حضور تشکل‌های سیاسی در دانشگاه‌ها می دهند، اما این مطابق میل برخی نیست. اگر آئین نامه ها اجازه می‌داد، فعالان فرهنگی را به فعالان سیاسی ترجیح می دهند.

این فعال دانشجویی با اشاره به تغبیر ناگهانی شیوه نامه انضباطی در پاییز سال قبل گفت: مسئولان به جای اصلاح روندهای غلط خود، آئین نامه را فوری تغییر دادند! بنابراین روش و مسیر گفت‌وگو محور که مسئولان آن را تبلیغ می کنند با روندهای اجرایی تعارض دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز