خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تلاش برای پیوند «مدارس مسجد محور» با ساختار رسمی مدرسه/ شاید به خاطر تغییرات فرهنگی، حضور نوجوانان در مساجد کمرنگ شده باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۲۶۵

رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور گفت: شاید به خاطر تغییرات فرهنگی، حضور نوجوانان در مساجد کمرنگ شده باشد، اما تا همین چند سال اخیر، بخصوص در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ و تا حد زیادی دهه ۸۰ مساجد کانون پرتحرک حضور جوانان و نوجوانان بود و در عرصه‌های مختلف فردی، اجتماعی و در موضوعات فرهنگی گوناگون به مسجد مراجعه می‌کردند.

«حسین‌علی دیلم» رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد فعالیت‌هایی که برای توسعه تعاملات مدرسه و مسجد در نظر گرفته شده، توضیح داد: ما تجربه‌ای را به صورت غیررسمی و مردمی داشتیم و داریم که تحت عنوان مدارس مسجدمحور دنبال شده و می‌شود. این مدارس توانستند، الگویی عملی را اجرا کنند و تعلیم و تربیت را به مسجد بردند و مهارت‌ها و آموزش‌هایی که دانش آموز نیاز داشت را به مدرسه افزودند و سعی کردند، فضای بانشاطی در مساجد در ارتباط با مدارس به وجود بیاورند. 

رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجدمحور ادامه داد: ما چنین فضای غیررسمی به صورتی که گفتم داشتیم و زمانی که تصمیم گرفتیم این ظرفیت غیرسمی و مردمی را با ساختار رسمی کشور و وزارت آموزش و پرورش پیوند بزنیم، موسسه تاسیس شد و مشورت وزارتخانه را داشتیم تا شخصیت حقوقی ثبت شده و رسمی در حوزه آموزش پیدا کنیم و مجوزمان را از آموزش و پرورش گرفتیم. 

دیلم اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم تجربه مدارس مسجد محور را به ساختار رسمی مدرسه بیاوریم. در تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت کشور و موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور، یکی از موارد مورد تاکید همان است که وزیر آموزش و پرورش نیز به آن تاکید دارد؛ بحث پیوند سه میم یعنی مدرسه، مسجد و منزل. 

به گفته رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور این پیوند در تفاهم‌نامه مذکور نیز آورده شده و تلاش می‌شود خانواده و مدرسه با مسجد پیوند بخورند. او تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد، ما شاهد ارتقا و تحول نخواهیم بود، ضمن اینکه در چنین موردی، نقش خانواده خیلی مهم است. خانواده هم یعنی مردم. 

وی خاطرنشان کرد: این مردم هستند که مدرسه را فعال می‌کنند، ارتقا می‌دهند و به وجود می‌آورند، آن‌ها مسجد را می‌سازند، اداره می‌کنند و به تحرک وا می‌دارند. بخصوص در مورد ارتباط کودکان و نوجوانان با مسجد، نقش خانواده؛ پدر و مادر بسیار مهم است و ما می‌خواهیم این نقش را پررنگ‌تر کنیم. 

دیلم اضافه کرد: تلاش می‌شود که معلم را در چارچوب‌های رسمی و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، پای کار دانش آموزان بیاوریم تا ارتقای چنین تعلیم و تربیتی را در شهرها و روستاها داشته باشیم. 

او در مورد برنامه ریزی برای حضور دانش آموزان در نمازهای جماعت و مساجد نیز بیان کرد: تحقق این موضوع ارتباط مستقیمی با اولیای مدرسه و مسجد دارد. هرجایی که مدرسه، مدیر و معلمان توانمند و دارای پیوند با مسجد و انگیزه‌های قوی وجود داشته باشد، شرکت دانش آموزان در نمازهای جماعت بهتر اتفاق می‌افتد. هر مسجدی هم که رویکردش اهتمام به امور و نیازهای نوجوانان است و برنامه‌های موثری برای این گروه سنی دارد، می‌بینیم که پیوند بهتری بین آن‌ها و دانش آموزان ایجاد می‌شود. 

دیلم در ادامه با بیان اینکه راهکاری که برای حضور پررنگ دانش آموزان در مساجد باید به آن توجه کرد، آموزش و ارتقای اولیای مدرسه، مدیران و معلمان است، افزود: ما به ارتقای مساجد و متولیان مساجد نیاز داریم بخصوص بانیان مسجد و هیات امنا که می‌توانند بستر حضور دانش آموزان در فضای مساجد را فراهم کنند. 

رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور یادآوری کرد: شاید به خاطر تغییرات فرهنگی، حضور نوجوانان در مساجد کمرنگ شده باشد، اما تا همین چند سال اخیر، در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ و تا حد زیادی دهه ۸۰، مساجد کانون پرتحرک حضور جوانان و نوجوانان بود و در عرصه‌های مختلف فردی، اجتماعی و در موضوعات فرهنگی گوناگون به مسجد مراجعه می‌کردند. 

دیلم عنوان کرد: بنابراین از نظر من مسجد ظرفیت و توانایی کافی برای جذب این نسل را در خود دارد، اما باید بیش از پیش این ظرفیت‌ها را برای حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در مساجد احیا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز