خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

۸۳ درصد مرگ‌ومیر بیمارستانی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۳۷۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیش از ۸۳ درصد مرگ‌ومیر بیمارستانی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و سالانه ۳۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری که به مناسبت «پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون» عصر امروز (۱۵ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: این پویش از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

وی افزود: بیش از ۸۳ درصد مرگ‌ومیر بیمارستانی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و سالانه ۳۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشار خون دارند که ۶۰ درصد از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. همچنین ۱۴ درصد افراد دیابت دارند که ۵۰ درصد آنان نیز از بیماری خود بدون اطلاع هستند.

قناعتی تصریح کرد: با اجرای پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون می‌توان از مرگ نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و همچنین از۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت در کشور جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه ۸۳ تریلیون ریال به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌کند که معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.

قناعتی خاطرنشان کرد: بخش سلامت صرفا شامل درمان و بیمارستان نیست و شامل همه عواملی است که منجر به پیشگیری و پس از آن درمان می شود و یک کار بین بخشی محسوب می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در این طرح افراد بالای ۱۸ سال تحت پوشش قرار می‌گیرند و بعد از غربالگری، افراد شناسایی‌شده برای درمان به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

وی با تاکید بر این که بر این که بیماری‌های غیرواگیر مهمترین چالش نظام‌های سلامت در دنیا است، خاطرنشان کرد: تقریبا ۲ میلیون نفر در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل اجرای طرح «پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون» هستند. تا کنون نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرارگرفته‌اند.

همچنین در ادامه این نشست، علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس پایش استپس در تهران، ۱۶ درصد دیابتی داریم، در حالی که در کشور این آمار ۱۱ درصد است و ۲۷ درصد جمعیت تهران فشار خون بالا دارند. مهمترین اقدام این کمپین، آگاهی‌رسانی به افرادی است که از بیماری خود اطلاع ندارند تا از عوارض آن جلوگیری کنند، چراکه هر دو این بیماری عوارضی مانند مشکلات کلیوی، عوارض چشمی و سکته مغزی و قلبی می‌شوند.

وی ادامه داد: در سطح استان تهران ۲ هزار خانه مرکز و پایگاه دادیم. همچنین در شهر تهران یک هزار مرکز داریم و باید مردم را ترغیب کنیم به این مراکز مراجعه ‌کنند و وضعیت سلامت خود را مورد سنجش قرار دهند.

اولیایی‌منش در پایان تاکید کرد: در مراکز بهداشتی پزشک عمومی حضور دارند و توصیه‌های اولیه را به مردم انجام می‌دهند و آنها را به سطوح تخصصی ارجاع می‌دهند و احیانا اگر کسی عوارض شدید داشته باشد، به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز