خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح علل کم‌توجهی برخی اساتید به موضوع تحقیق و پژوهش/ افزایش ۲ برابری مالیات اساتید در طرح‌های پژوهشی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۰۷۸

مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران گفت: امسال مالیات اساتید در طرح‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت، ۳۰ درصد تعیین شده است. قبلا این مالیات زیاد نبود و نزدیک به ۱۲ درصد می‌شد و هم اکنون دو برابر شده و می‌توان گفت عامل افزایش مالیات، موجب بی‌انگیزگی اساتید برای مشارکت در طرح‌های کاربردی می‌شود.

«محمدرضا نقوی» مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد هدایت پژوهشگران به سمت کار روی موضوعات مورد نیاز کشور توضیح داد: رویه دانشگاه به سمت تحقق کارآفرینی است. ما در دانشگاه ظرفیت‌های خاص خودمان را داریم و در بسترهای متفاوتی کار تحقیقاتی را آغاز کرده‌ایم و بیشتر روی صنایع متمرکز شده ایم. 

مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران اضافه کرد: ما با صنایع مختلف جلساتی را برگزار کرده‌ایم و طرح‌های کلانی از آن‌ها گرفته‌ایم که اعضای هیات علمی ما روی این طرح‌های کلان کار می‌کنند. 

۳ برابر شدن ضریب گرنت‌ها

نقوی در مورد انگیزه‌مندی اساتید و جلوگیری از رکود علمی آنها اظهار کرد: امسال یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام دادیم این بود که ضریب گرنت‌های اساتید را سه برابر کرده ایم. فرض کنید یک عضو هیات علمی بر اساس فعالیت‌های پژوهشی خود مثلا سال قبل ۵۰ میلیون می‌گرفت، امسال این رقم به ۱۵۰ میلیون رسیده است. پس هر گرنتی که قبلا می‌گرفت امسال سه برابر شده است. 

او تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام دادیم در خصوص افرادی بود که فعالیت‌های بین المللی خوبی در زمینه‌های گوناگون از جمله چاپ مقاله دارند. وزارت علوم و دانشگاه‌ها هر کدام جداگانه از چنین اساتیدی پشتیبانی می‌کنند و مبالغ جداگانه‌ای به افراد می‌دهند. این مبالغ شامل مبالغ طلایه داران، دانشمند یک درصد، دو درصد برتر و… می‌شود. هدف این است که با پرداخت چنین مبالغی به اساتید کمکی کرده باشیم تا در کارهای پژوهشی خود از این سرمایه مادی استفاده کنند. 

مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین برای رساله‌هایی که فن‌آورانه باشد، مبالغی چند برابری نسبت به رساله‌های معمولی، به عنوان حمایت از اساتید پژوهشگر پرداخت می‌شود. تمام تشویقی‌ها را دانشگاه در نظر گرفته است تا انگیزه اساتید را بیشتر کند و دانشگاه سعی می‌کند در خصوص همکارانی که ارتباط با جامعه و صنعت دارند، حداقل بالاسری را داشته باشد تا با هر نوع موانعی اساتید بتوانند به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهند. 

تشریح علل کم توجهی برخی اساتید به موضوع تحقیق و پژوهش

مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران در مورد آسیب‌شناسی علل کم توجهی برخی اساتید به موضوع تحقیق و پژوهش، عنوان کرد: یکی از آسیب‌هایی موثری که مورد شناسایی قرار گرفته بحث مالیات هاست؛ امسال مالیات اساتید در طرح‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت، ۳۰ درصد تعیین شده است. قبلا این مالیات زیاد نبود و نزدیک به ۱۲ درصد می‌شد و هم اکنون دو برابر شده و می‌توان گفت عامل افزایش مالیات، موجب بی‌انگیزگی اساتید برای مشارکت در طرح‌های کاربردی می‌شود. 

نقوی در ادامه افزود: استاد از مبلغی که به خاطر یک کار تحقیقاتی انجام می‌داد، قبلا حدود ۱۵ درصد مالیات می‌داد و حالا این عدد به ۳۰ درصد رسیده که درصد کمی نیست. در برخی رشته‌ها مانند فنی و تجربی استاد حق الزحمه که برنمی دارد بلکه پول را برای مواد و محصول تولیدی خود می‌خواهد و حالا فرض کنید مالیات سنگینی برای یک استاد تعریف کرده‌اند، پس طبیعی است که نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد. 

او در آخر گفت: فکر می‌کنم لازم است مالیات برای اساتیدی که کارهای صنعتی یا طرح‌های ارتباط با صنعت و جامعه را انتخاب می‌کنند در کمترین میزان تعریف شود و چنین محققان و اساتیدی مشمول تخفیف مالیاتی باشند که رسیدگی به این مشکل اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز