خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

۲ هفته خرابی دستگاه شتاب‌دهنده خطی بیمارستان فیاض‌بخش و توقف درمان بیماران سرطانی/ با تعمیر دستگاه، درمان بیماران از سرگرفته شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۸۴۸

در دو سال اخیر دستگاه شتاب‌دهنده بخش رادیوتراپی بیمارستان فیاض‌بخش خطاها و خرابی‌هایی داشته که به دلیل‌ عدم تامین به موقع قطعات مورد نیاز آن، کارکردش دچار مشکل شده که موجب خواب‌های طولانی تا چندین ماه شده و در کنار آن متاسفانه موجب اختلال در انجام پرتو درمانی بیماران سرطانی که اغلب آن‌ها از قشر ضعیف جامعه بوده، شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیمارستان شهید دکتر فیاض بخش بزرگترین بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی و قطب تروما و سرطان است و تنها مرکز ارائه دهنده کامل‌ترین خدمات تشخیص و درمان سرطان از جمله‌ ام آر آی، سی تی اسکن، ماموگرافی، جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی در سازمان است. 

یکی از اصلی‌ترین خدمات درمان سرطان در کنار جراحی؛ رادیوتراپی است و در بیمارستان فیاض‌بخش از سال ۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۹ با دستگاه کبالت درمان رادیوتراپی بیماران انجام می‌شد، پس از آن با توجه به عدم ورود سورس کبالت به کشور و روی کار آمدن دستگاه‌های شتاب دهنده فعالیت بخش رادیوتراپی ملغی شد. 

در سال ۱۳۹۵ بعد از چند سال وقفه فعالیت بخش رادیوتراپی با خرید یک دستگاه شتاب دهنده انرژی پایین، بخش رادیوتراپی مجدداً شروع به فعالیت کرد. 

اگرچه براساس الزام سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت مراکز درمانی برای راه‌اندازی بخش رادیوتراپی باید حداقل دو دستگاه شتاب دهنده داشته باشند که بنا به گفته مسئولان این بیمارستان درخواست مجوز جهت دستگاه دوم نیز از همان ابتدا انجام شده و موافقت اصولی از وزارت بهداشت و دانشگاه برای دستگاه دوم نیز اخذ شده، اما تاکنون اقدام عملیاتی از سمت سازمان جهت خرید آن صورت نگرفته است. 

به گفته متخصصان دستگاه شتاب دهنده خطی یک دستگاه با تکنولوژی پیشرفته است و امکان خرابی و خواب آن وجود دارد که با تامین به موقع قطعات و تعمیر و نگهداری آن، میزان خواب دستگاه به حداقل می‌رسد، اما از آنجا که درمان بیماران سرطانی باید در جلسات متعدد و به طور پیوسته و روزانه و بدون وقفه انجام شود، وجود یک دستگاه دوم که در کنار دستگاه اول به طور همزمان مشغول فعالیت است، می‌تواند در مواقع خرابی دستگاه اول را پوشش دهد، از همین‌رو برای جلوگیری از وقفه درمانی و افزایش کارایی درمان، وجود دستگاه دوم شتاب دهنده خطی از الزامات قانونی است که باید در بخش‌های رادیوتراپی وجود داشته باشد. 

خواب‌های طولانی دستگاه شتاب‌دهنده بخش رادیوتراپی بیمارستان فیاض‌بخش

خواب‌های طولانی دستگاه شتاب‌دهنده، موجب اختلال در انجام پرتو درمانی بیماران سرطانی که اغلب آن‌ها از قشر ضعیف جامعه بوده، شده و به تبع آن وقفه در درمان سرطان و تضییع هزینه‌های قبلی درمان آن‌ها نظیر شیمی‌درمانی یا جراحی و کاهش اثربخشی آن‌ها و عود مجدد بیماری سرطان را سبب می‌شود.

در دو سال اخیر دستگاه شتاب‌دهنده بخش رادیوتراپی بیمارستان فیاض‌بخش خطاها و خرابی‌هایی داشته که به دلیل‌ عدم تامین به موقع قطعات مورد نیاز آن کارکردش دچار مشکل شده که موجب خواب‌های طولانی تا چندین ماه شده و در کنار آن متاسفانه موجب اختلال در انجام پرتو درمانی بیماران سرطانی که اغلب آن‌ها از قشر ضعیف جامعه بوده، شده و به تبع آن وقفه در درمان سرطان و تضییع هزینه‌های قبلی درمان آن‌ها نظیر شیمی‌درمانی یا جراحی و کاهش اثربخشی آن‌ها و عود مجدد بیماری سرطان را سبب می‌شود.

با وجود طراحی و ساخت ساختمان جدید بیمارستان فیاض‌بخش متاسفانه هیچگونه تدبیری برای توسعه بخش رادیوتراپی با خرید دستگاه جدید به عمل نیامده و دستگاه مثل قبل با همان شرایط در حال ارائه خدمات به بیماران این بیمارستان است که بیشتر نیز از قشر ضعیف جامعه هستند.

فقط ۷ مرکز رادیوتراپی دولتی در کل استان تهران وجود دارد

در ماه اخیر دستگاه شتاب دهنده خطی در این مرکز به مدت حدود دو هفته خراب شد و درمان بیماران در این مرکز درمانی متوقف شده بود. مراکز رادیوتراپی در تهران محدود است و ۷ مرکز دولتی در کل استان تهران وجود دارد که بغیر از بیمارستان فیاض بخش که متعلق به تامین اجتماعی است ۶ مرکز دیگر تحت مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی است، با توجه به محدود بودن مراکز رادیوتراپی اگر این بیماران می خواستند، برای ادامه درمان به این مراکز مراجعه کنند، باید ماه‌ها در انتظار بوده و بلافاصله به آن‌ها نوبت داده نمی‌شود. البته  بعد از حدود دو هفته خرابی دستگاه رادیوتراپی روز سه شنبه هفته گذشته این دستگاه تعمیر و دوباره به چرخه خدمت بازگشت.

خبرگزاری ایلنا در زمانی که به دلیل خرابی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان فیاض بخش وقفه‌ای در روند درمان بیماران سرطانی ایجاد شده بود با دو تن از این بیماران که چند جلسه‌ای بیشتر تا پایان دوره درمان‌شان باقی نمانده بود، گفتگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

درمانم نیمه‌کاره مانده بود

اگر مشکلی در دستگاه ایجاد نمی‌شد، درمان من به پایان می‌رسید.

یکی از بیماران که چند جلسه از درمان رادیوتراپی‌اش باقی مانده بود گفت: «سه شنبه دو هفته گذشته دوبار دستگاه خراب شد و درمان من نیمه کاره ماند، از ابتدای هفته پیش نیز هر روز تماس می‌گرفتم، اما می‌گفتند دستگاه‌ها خراب است و خودشان با ما تماس می‌گیرند.»

وی که براساس تجویز پزشک باید ۲۵ جلسه رادیوتراپی انجام دهد، ادامه داد: «۲۵ جلسه رادیوتراپی داشتم که چند جلسه پایانی آن از سه شنبه هفته پیش انجام نشده و درمانم نیمه کاره مانده بود. اگر مشکلی در دستگاه ایجاد نمی‌شد، درمان من هفته گذشته به پایان می‌رسید.»

هزینه مراکز خصوصی بسیار زیاد است؛ امکان پرداخت ندارم

من توانایی مالی برای اینکه به یک مرکز دیگر مراجعه کرده و درمانم را ادامه دهم، ندارم.

این بیمار در پاسخ به این سوال که در این مدت برای ادامه درمان چه اقدامی انجام داده است؟ تصریح کرد: «هزینه مراکز خصوصی بسیار زیاد است و برای فردی مانند من که در حومه یکی از شهرستان‌های استان تهران زندگی می‌کنم، امکان پرداخت وجود ندارد. برای اینکه بتوانم از پوشش بیمه‌ام استفاده کنم، مدت‌ها به بیمارستان میلاد و شماره دو (فیاض بخش) رفت و آمد داشتم.»

وی ادامه داد: «پرسنل بیمارستان فیاض بخش بسیار مهربان و وظیفه‌شناس هستند و به شدت مراقب بیمار هستند و ما را همیشه شرمنده می‌کنند، اما دستگاه مشکل پیدا کرد و روند درمان متوقف مانده بود. چند تا از دندان‌هایم به دلیل شیمی درمانی از بین رفته و ریخته است و قصد داشتم بعد از اتمام درمانم برای مشکل دندان‌هایم اقدام کنم، اما تا این دوره درمان تمام نشود نمی‌توانم به دندانپزشکی هم مراجعه کنم. من توانایی مالی برای اینکه به یک مرکز دیگر مراجعه کرده و درمانم را ادامه دهم نداشتم.»

این بیمار با اشاره به رفتار بسیار مناسب پرسنل بیمارستان شهید فیاض بخش با بیماران سرطانی گفت: «پرسنل بیمارستان بسیار عالی هستند و همیشه آن‌ها را دعا می‌کنم و خدا از آن‌ها راضی باشد. من ۸ جلسه شیمی درمانی را هم در همین بیمارستان انجام دادم و هیچ مشکلی وجود نداشت و بعد از آن عمل را انجام دادم و بعد برایم پرتو درمانی تجویز شد. پرسنل بیمارستان عالی هستند، اما متاسفانه از سه شنبه دو هفته پیش که دستگاه مشکل پیدا کرد، درمانم متوقف شد.»

درمان متوقف شد و ما درد کشیدیم

وی تاکید کرد: «با توقف درمان ذهنم درگیر شده بود و نمی‌دانستم که این همه تلاش برای درمان به نتیجه می‌رسد یا خیر و نمی‌دانستم بعدا چه اتفاقی می‌افتد. من امیدوار بودم که این چند جلسه هم تمام شود و بعد دکتر من را ویزیت کند و بگوید مشکلی وجود ندارد، اما متاسفانه همه چیز متوقف شد و ما درد می‌کشیم. بیمارانی همراه من بودند که تازه درمان را شروع کرده بودند و باید ۳۰ یا ۲۵ جلسه درمان را انجام دهند، من که شخصا توان این را نداشتم که این چند جلسه را در مرکز دیگری با پرداخت هزینه انجام دهم.»

 هفته گذشته به ما اعلام کردند که دستگاه خراب است و برای درمان مراجعه نکنیم

 منتظر بودیم تا به ما اطلاع دهند که دستگاه درست شده است، وقتی با بیمارستان تماس می گرفتم می گفتند که قطعه دستگاه که خراب شده است باید از خارج از کشور وارد شود.

همسر یکی دیگر از بیماران که درمانش به دلیل خرابی دستگاه متوقف شده بود گفت: «همسرم استرس و اضطراب بسیاری به دلیل بیماری‌اش دارد و در چنین شرایطی هم دستگاه خراب شد و نمی‌توانست درمانش را ادامه دهد. پزشک برای همسرم ۳۰ جلسه رادیوتراپی تجویز کرده است که بخشی از این جلسات انجام شده است. از چهارشنبه هفته گذشته به ما اعلام کردند که دستگاه خراب است و برای درمان مراجعه نکنیم و ما منتظر بودیم تا به ما اطلاع دهند که دستگاه درست شده است، اما وقتی با بیمارستان تماس می گرفتم می گفتند که قطعه دستگاه که خراب شده است و باید از خارج از کشور وارد شود.»

اگر مشکل دستگاه برطرف نمی‌شد ما مجبور بودیم که به یک مرکز دیگری برویم با چند مرکز هم تماس گرفتیم برای ادامه درمان با مراحلی که باید انجام شود که چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه می‌شد.

وی ادامه داد: «وقفه در روند درمانم باعث شده پوست بدنش هم مشکل پیدا کند و پوسته پوسته شده است. اگر مشکل دستگاه برطرف نمی شد. ما مجبور بودیم که به یک مرکز دیگری برویم با چند مرکز هم برای ادامه درمان تماس گرفتیم و هزینه آن با مراحلی که باید انجام شود چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان می‌شد. اگر مرکز درمانی دولتی دیگر هم می خواستیم برویم حداقل باید دو ماه در نوبت بمانیم و بلافاصله به ما وقت نمی‌دهند که ادامه درمان را داشته باشیم تا جلسات باقی مانده انجام شود.» 

این همراه بیمار تاکید کرد:«در بیمارستان فیاض بخش همه چیز خوب پیش می‌رفت و همه هزینه‌ها از طریق بیمه پرداخت می‌شد و همه چیز عالی بود. ما حتی می‌توانستیم پزشک را خودمان انتخاب کنیم، اما نمی‌دانم به یکباره چه شد و دستگاه خراب شد که مجبور به توقف درمان شدیم و بلاتکلیف بودیم.»

در حال حاضر با تلاش مسئولان بیمارستان فیاض بخش دستگاه شتاب دهنده خطی تعمیر شده و پرسنل خدوم و به گفته بیماران پرسنلِ مهربان این بخش در حال ارائه خدمات پرتودرمانی به بیماران سرطانی هستند و درمان بیماران این گزارش و سایر بیمارانی که در درمانشان در این مرکز متوقف شده بود از سرگرفته شده است، اما ضروری است مسئولان بیمارستان فیاض بخش و سازمان تامین اجتماعی به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به گفته متخصصان از آنجا که دستگاه شتاب دهنده خطی یک دستگاه با تکنولوژی پیشرفته است و امکان خرابی و خواب آن وجود دارد، از همین رو از الزامات قانونی است که برای جلوگیری از وقفه در درمان بیماران به دلیل خرابی دستگاه در بخش‌های رادیوتراپی دستگاه شتاب دهنده خطی دیگری نیز وجود داشته باشد تا به بیماران خدمات لازم ارائه شود و درمان آنها در صورت بروز مشکل احتمالی، متوقف نشود.

انتهای پیام/
نجمه رحمتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز