خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

دیپلماسی علمی باعث تقویت ارتباطات بین‌المللی و سیاسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۳۴۱

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی در رشته های مختلف به جذب دانشجو اقدام کرده ایم و علاقه مند هستیم تا شرایط تحصیل دانشجویان زبان را در دوره های تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشـست گسترش ظرفیت همکاری های علمی بین المللی دانشـگاه علامه طباطبائی امروز (چهارشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۲) با کشورهای اسـپانیایی زبان بـا حضور عبداالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و سـفیران کشورهای کوبا، برزیل، اسـپانیا، نیکاراگوئه، اروگوئه، بولیوی، مکزیک، ونزوئلاو پرتغال در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

"عبدلله معتمدی"، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست اظهار کرد: اتفاقات غزه نوعی نسل کشی است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سیاست های ایران برای توسعه روابط بین المللی بسیار روشن و دقیق است افزود: ارتباطات ایران با کشورهای آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و ... گسترده است و در این زمینه احترام به حقوق دیگران در حال رشد است‌.

معتمدی تصریح کرد: دیپلماسی علمی باعث تقویت ارتباطات بین المللی و سیاسی و اشتراک ظرفیت های علمی می شود و فضای علمی را در کشورهای متقابل گسترش می دهد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه ها از نظر کمی و کیفی رشد سریعی را تجربه کرده اند و تمام متخصصان با تجربه در حوزه پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران حضور دارند و اینطور نیست که تخصص پزشکی در کشورهای خارجی وجود داشته باشد، اما در ایران نباشد.

به گفته معتمدی؛ قبل از انقلاب، آموزش عالی و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به جز چند رشته محدود دارای مقطع دکتری نبود، اما پس از انقلاب و هم اکنون در رشته های مختلف به پذیرش دانشجو در مقطع PhD و پست دکتری اقدام کرده ایم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی به صورت تخصصی ذوی علوم انسانی متمرکز است، گفت: دارای ۱۱ دانشکده و حدود ۱۰ پژوهشکده و ۲۸۰ رشته مختلف در حوزه علوم انسانی هستیم که در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو پذیرش می کنیم.

معتمدی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبائی با ظرفیت بی نظیر خود جزو دانشگاه های برتر کشور است و امسال برای نخستین بار در رتبه بندی تایمز رتبه بالایی کسب کرده است و در نظام رتبه بندی ISC دارای شاخص های اول و در برخی از حوزه ها تک رقمی است.

معتمدی با تاکید بر اینکه ۶۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه علامه طباطبائی حضور دارند، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت علمی استادان و چهره های علمی دانشگاه علامه طباطبائی در کشورهای دیگر باعث افتخار است و می توان با تبادل دانشجو و استاد به کشورهای مختلف جهان رشد علمی ایران را ارتفا ببخشیم و پروژه های مشترک علمی بین المللی ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: فعالیت مشترک آموزشی و پزشکی و دوره های مشترک علمی را با کشور روسیه فراهم کرده ایم و قصد ایجاد و توسعه اردوهای مشترک بین المللی متخصصان علمی ایران را با کشورهای دیگر داریم و از استادان صاحب نام خارجی برای حضور در ایران دعوت می کنیم و تمایل داریم تا استادان ایرانی برای ارائه اندیشه و افکارشان به دانشگاه های جهان سفر کنند.

معتمدی گفت: صاحب استادان فاخر علمی در زمینه تولیدات علمی هستیم که به رشد علمی در کل دنیا کمک می کنند؛ در زمینه فعالیت های پژوهشی و آموزشی و راه اندازی دوره های مشترک علمی با دانشگاه های خارجی زمینه را فراهم می کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی در رشته های روسی، آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، ترکی، عربی، چینی و ... به جذب دانشجو اقدام کرده ایم و علاقه مند هستیم تا دانشجویان زبان را در دوره های تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری هم پذیرش کنیم.

پیشنهاد تشکیل کرسی آموزش زبان فارسی در کوبا و تاسیس مرکز شناخت آمریکای لاتین در دانشگاه علامه طباطبایی

سفیر کوبا در ایران در ادامه این نشست علمی گفت: به تازگی با وزارت علوم در کوبا تفاهم نامه علمی امضا کرده ایم و باید در مورد ارتباطات بیشتر بین المللی صحبت کنیم.

او تصریح کرد: تحریم ها مانع اصلی ارتباطات بین المللی شده است و بخاطر همین تحریم ها است که نمی توانیم به صورت مستقیم از کشور کوبا وارد فرودگاه ایران شویم. همچنین تحریم ها باعث شده تا نتوانیم از تکنولوژی های علمی استفاده مساعدی داشته باشیم، اما کشور اسرائیل هر کاری که دلش بخواهد انجام می دهد، ولی تحریم نمی شود.

سفیر کوبا اضافه کرد: ما کشورهای تحریم شده هستیم و تحریم ها باعث تشکیل کمپین ها علیه فرهنگ کشورها شده است و پیشنهاد می کنم کارگاه های مشترک بین دانشگاه کوبا با دانشگاه علامه طباطبائی در صفحات مجازی برگزار شود تا بتوانیم از ظرفیت علمی یک دیگر استفاده کنیم.

او گفت: در کوبا فقط ۲ نفر وجود دارند که به زبان فارسی تخصص دارند، در صورتی که باید تعداد افراد فارسی زبان افزایش یابد و این شرایط را داریم تا دانشکده های ایرانی داخل کوبا تاسیس شوند، همچنین پیشنهاد می کنم که در دانشگاه علامه طباطبائی مراکز شناخت آمریکای لاتین برای تبادل علمی و فرهنگی با کوبا ایجاد شود، چرا که تولیدات علمی بالا و دانشجویان و استادان شاخصی برای تبادل با آمریکای لاتین و کشورهای اطراف دارید و افزایش نزدیکی ها بسیار نیاز است.

سفیر کوبا بیان کرد: زمانی که مردم به ایران سفر می کنند تحت تأثیر نقطه نظرات علمی قرار می گیرند؛ بنابراین باید گسترش و توسعه ارتباطات بین المللی را مدنظر قرار دهیم و پیشنهاد می دهیم تبادل رسانه ای در مقابل رسانه های غربی که در اختیار اسرائیل هستند را حفظ کنیم؛ چرا که دیروز بایدن گزارشی علیه اسرائیل ارائه داد و باید از فلسطین حمایت کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به صحبت های سفیر کوبا عنوان کرد: پیشنهاد تشکیل کرسی آموزش زبان فارسی در کوبا را دارم و  آمادگی داریم تا برای آموزش زبان فارسی به بورس دانشجو اقدام کنیم و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبان ها آمادگی دارد به صورت مجازی در مدت زمان ۶ ماه زبان فارسی را آموزش دهد.

لازم است صدور ویزا تسهیل شود

نماینده سفیر مکزیک در ادامه این نشست با بیان اینکه با تاکید بر گسترش روابط فرهنگی گفت: تحریم ها مانع کار می شود و برخی امور گاهی از کنترل سفارت مکزیک خارج است، اما با همه این موانع پیشنهادات و طرح هایی وجود دارد که با کمک به هم می توانیم روی آن کار کنیم.

نماینده سفیر مکزیک اظهار کرد: لازم است که بیش از پیش تبادل علمی خود را با ایران افزایش دهیم. او تاکید کرد: سفارت مکزیک مایل به تبادلات چند جانبه با ایران در زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و در حیطه زبان فارسی و اسپانیایی است.

نماینده سفیر مکزیک در ایران اظهار کرد: دانشگاه ملی مکزیک آماده است در زمینه های مختلف همکاری لازم را با ایران داشته باشد. ما یک مرکز آموزش زبان های خارجی داریم و در سال‌های اخیر سفارت مکزیک در ایران تلاش کرده از نقطه نظر زبان، تبادل علمی زیادی داشته باشد. در سال ۲۰۲۰ استادی از دانشگاه مکزیک به ایران آمد و برای اساتید ایرانی دوره ای برگزار کرد که پروژه ای بزرگ و انقلابی نبود، اما به رشد روابط و تبادل کمک می‌کند.

او اضافه کرد: موسسات آکادمیک در این پروژه ها می توانند شرکت داشته باشند و ارتباطات علمی را تسریع کنند. سفارت مکزیک برای نمایش فرهنگ مکزیک در ایران نیز تلاش کرده و نمایش فیلم و نمایشگاه و... هم داشته ایم که فیلم های ایرانی و مکزیکی نمایش داده شده است.

او ادامه داد: موانعی در این ارتباطات بین‌المللی وجود دارد که می توان به تحریم ها به عنوان مانع اشاره کرد. ما می توانیم ایرانی ها را با فرهنگ مکزیک آشنا کنیم.

معاون سفیر مکزیک تاکید کرد: صدور ویزاها از دیگر مشکلات ماست که لازم است موسسات آکادمیک کمک کنند که راحت‌تر ویزا صادر کنیم و صدور ویزاها تسهیل شود. وزارت خارجه نیز باید به ما کمک کند.

نماینده سفیر مکزیک تصریح کرد: سفارت مکزیک به صورت مداوم بورسیه هایی را از طریق شورای علمی اعلام می کند؛ اعطای این بورسیه ها در چارچوب توافقات صورت گرفته است. این مسئله باید تقویت شود و دولت مکزیک به اعطای بورسیه بیشتر به دانشجویان ایرانی علاقه دارد و از سوی دیگر ایران باید تلاش کند دانشجویان مکزیکی بیشتری به ایران بیایند.

نماینده سفیر مکزیک افزود: فعالیت در فضاهای توریسم، سیاست، اقتصاد و... موجب پیشرفت همه جانبه دو کشور می‌شود و کمک می کند که ما و جوامع ما به هم نزدیک شویم.

 ایران کشوری متمدن و با تاریخی کهن است

سفیر پرتغال نیز در ادامه این نشست سخنرانی کرد و گفت: از ۲۰۱۵ سعی کردیم از طریق آموزش زبان ارتباطات خود با ایران که بسیار قدیمی است را گسترش دهیم.

او ادامه داد: ایران کشوری متمدن و با تاریخی کهن است، ولی هنوز آموزش زبان پرتغالی در ایران خیلی رواج ندارد و با برنامه هایی که برای این کار داریم به نتایج خوبی خواهیم رسید.

سفیر پرتغال تصریح کرد: رئیس سازمان ملل پرتغالی زبان است و می بینید که چقدر با دقت مسئله فلسطین را این روزها بررسی می کند و چنین چیزی موجب خشنودی ماست.

سفیر ونزوئلا در ایران در ادامه گفت: ما روابط گسترده ای با ایران داریم، اما در زمینه آموزش، این رابطه از حداقل پایین تر است. ما هم اکنون‌ فقط با دانشگاه المصطفی قم تفاهم نامه داریم و لازم است قدم های بیشتری برداریم.

سفیر ونزوئلا گفت: ما هنوز با نمایندگان وزارت علوم و دانشگاه های ایران نتوانستیم ارتباط بگیریم. اگر امکان این ارتباط برقرار شود مستقیم به ونزوئلا می روم و برای شکل گیری ارتباط اقدام می کنم. ما مسئولیت زیادی در این حوزه ها داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز