خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته در گفت‌وگو با ایلنا:

سالانه حدود ۲ هزار کارگر دچار سوختگی الکتریکی می‌شوند/ مواردی از سقوط کارگران در حوضچه‌های اسید داشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۶۱۵

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) با اشاره به اینکه سوختگی‌ الکتریکی اغلب در بین کارگران ساختمانی شایع است، گفت: سالانه حدود ۲ هزار کارگر دچار این نوع سوختگی می‌شوند.

«محمد جواد فاطمی» رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حوادث کارگری که منجر به سوختگی می‌شوند، گفت: کارگران هم می‌سوزند و هم برق‌گرفتگی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد و یکی از موضوعات مهم این است که تقریبا سالی ۲ هزار کارگر دچار سوختگی الکتریکی می‌شوند، علت این سوختگی‌ها که اغلب در پروژه‌های ساختمانی است به این صورت است که سیم برق از محیط کار‌ی‌شان رد می‌شود و متاسفانه عایق‌سازی و ایمن‌سازی نمی‌شود و حریم‌ها رعایت نمی‌شود و کارگر ممکن است در زمانی که میله داربست را در دست دارد، به این سیم‌های برق گیر کرده و کارگر دچار برق‌گرفتگی شود.

 برخی کارگران سوخته «دو دست» یا «دو دست یک پا» را از دست می‌دهند

وی با بیان اینکه اغلب این سوختگی‌ها در بین کارگران ساختمانی شایع است، ادامه داد: این افراد که دچار سوختگی الکترویکی پیدا می‌کنند، بیشتر دچار سوختگی دست و پا می‌شوند. در مطالعه‌ای هم که ما درخصوص این افراد داشته‌ایم 65 درصد آنها حداقل یک عضوشان را از دست داده‌اند و یا دست یا پای‌شان قطع شده است. برخی از این افراد دو دست یا دو دست یک پا را از دست می‌دهند. حتی بیماری هم داشته‌‌ایم که دو دست و دو پای خود را به علت سوختگی الکتریکی از دست داده و قطع شده است.

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته ( ققنوس) با تاکید براینکه همه این موارد قابل پیشگیری است، تصریح کرد: ما در مجموعه ققنوس برای پیشگیری از این نوع سوختگی‌ها به دستگاه‌ها و سازمان‌هایی مانند وزارت کشور، شهرداری‌ها، نظام مهندسی و ... مراجعه کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که با انجام یک سری اقدامات می‌توان از این نوع سوختگی‌ها پیشگیری کرد.

اغلب کارگران سوخته، جوان هستند

فاطمی با اشاره به مواردی که باعث پیشگیری از سوختگی‌های الکتریکی می‌شود، خاطرنشان کرد: اول اینکه باید کاری کنیم که پروژه حریم را رعایت کند، همچنین اگر به دلیلی نمی‌شود این حریم در پروژه رعایت شود، پس باید عایق‌سازی شود یا خطوط به زیرزمین منتقل شوند تا جلوی سوختگی‌های الکتریکی گرفته شود. اغلب افرادی که به این طریق دچار سوختگی می‌شوند، جوان هستند و اغلب هم دست و پای خود را از دست می‌دهند و تا پایان عمر از کار افتاده می‌شوند و برای اغلب این افراد تا پایان عمر تامین اجتماعی باید حقوق از کارافتادگی پرداخت کند، در حالی که با پیشگیری از این نوع سوختگی‌ها می‌توانیم هم زندگی این افراد را نجات دهیم وهم هزینه‌ها را کاهش دهیم، اما متاسفانه درک درستی از این موضوع وجود ندارد.

وی درباره سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی در بین کارگران صنعت برق ادامه داد: اتفاقا برق‌گرفتگی در این قشر کم است، چراکه آنها موارد ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنند و لباس‌های خاص استفاده می‌کنند. بنابراین جالب است بدانید که آن‌هایی که با برق کار می‌کنند، کمتر دچار برق‌گرفتگی می‌شوند و بیشتر افرادی دچار برق‌گرفتگی می‌شوند که با برق کار نمی‌کنند و آشنایی کار با برق ندارند و محیط‌شان هم ایمن نیست و همین باعث بروز حوادث ناگوار می‌شود.

توضیح درباره سوختگی‌های شیمیایی ناشی از خشونت

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) درباره سوختگی با مواد شیمیایی تصریح کرد: ما دو نوع سوختگی شیمیایی داریم؛ سوختگی شیمیایی ناشی از حوادث و سوختگی‌های شیمیایی ناشی از خشونت. سوختگی‌های شیمیایی ناشی از خشونت شامل اسیدپاشی‌هایی است که اتفاق می‌افتد و اغلب اسیدپاشی به زنان انجام می‌شود و اغلب به دلیل مسائل خانوادگی و عشقی و زناشویی است و این موارد باعث می‌شود برای انتقام فرد اقدام به اسیدپاشی کند.

فاطمی خاطرنشان کرد: آمار این نوع سوختگی‌‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است و برخی از این نوع آمارها گزارش داده نمی‌شود؛ علت آن هم این است که این نوع سوختگی‌ها مسائل حقوقی و جانبی زیادی در پی خواهد داشت. خودسوزی‌ها نیز به همین صورت است به ویژه در استان‌‌هایی مانند ایلام، شمال خوزستان،‌ کردستان، سیستان و بلوچستان چنین مسئله‌ای مشاهده می‌شود و اغلب  این نوع سوختگی‌ها که شدید هم هستند، در زنان است و اغلب هم به دلیل مشکلاتی است که با همسر دارند و تعداد قابل توجهی از این افراد فوت می‌شوند و تعداد اندکی از آن‌ها نیز زنده می‌مانند آن هم با مشکلات سوختگی‌های وسیعی که دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در ایران سیستم ثبت بیماری سوختگی نداریم. به همین دلیل هر آماری که ارائه می‌شود تقریبی است و آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و وزارت بهداشت هم آمار دقیقی دراین زمینه ندارد.

سوختگی شایع کودکان با مواد شیمیایی

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته ( ققنوس) درباره سوختگی کارگران با مواد شیمیایی گفت: آمار در این زمینه ندارم، اما به طور مرتب در بیمارستان‌ها مواردی از کارخانه‌های صنعتی داریم که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند و حتی افرادی داشتیم که در حوضچه‌های اسید افتاده‌اند و با سوختگی وسیع به بیمارستان ارجاع داده شده‌اند.

فاطمی با اشاره به سوختگی کودکان با مواد شیمیایی گفت: یکی دیگر از گروه‌هایی که با مواد شیمیایی دچار سوختگی می‌شوند کودکانی هستند که با مواد قلیایی که در خانه بیشتر به عنوان شوینده و یا لوله باز کن استفاده می‌شود دچار سوختگی شده‌اند، چراکه خانواده بیشتر این مواد را در جایی نگهداری می‌کند که مناسب نیست یا قوطی آن ماده شیمیایی استاندارد نبوده است. موارد شایعی از سوختگی کودکان وجود دارد که از اسید برای اسیدشویی منازل قرار بوده استفاده شود که منجر به سوختگی کودک شده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز