خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر علوم به چهارمین همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۸۱۷

در پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به چهارمین همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی آمده است: انتظار می‌رود که از دستاوردهای نوآورانه علمی و اثربخش اجتماعی این همایش تخصصی در حوزه مولوی‌پژوهی استفاده شود و این جریان علمی با همکاری مراکز علمی به شکلی برنامه محور و هدفمند در مسیر تحقق اهداف نظام علمی کشور ادامه یابد.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه اصفهان، چهارمین همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی با حمایت دانشگاه اصفهان و کرسی مولوی‌پژوهی، بنیاد ملی علم ایران، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی و کمیسیون ملی یونسکو ایران به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد. 

در آئین اختتامیه چهارمین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی، احسان رئیسی، رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه اصفهان، پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را به این همایش قرائت کرد. 

متن پیام محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرح زیر است: 

به نام خدا

فرهنگ هر ملت ارتباط تنگاتنگی با هویت آن ملت دارد و اساس هویت و فرهنگ نیز دین، زبان، ادبیات و هنر است. فرهنگ ایرانی-اسلامی بر پایه اشتراکات دین اسلام و اندیشه‌های انسانی ایرانی شکل گرفته، در گذر زمان بالیده و به منزله میراثی گرانبها به نسل امروز رسیده است. از این‌رو، پاسداشت از عناصر اساسی این فرهنگ اصیل وظیفه تمامی افراد متعلق به آن است. 

ادبیات پرمایه فارسی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی فرهنگی ایرانی- اسلامی از تابش خرد بزرگانی بهره گرفته که سخنان و اندیشه‌هایشان مرزهای زمان و مکان را درنوردیده است. اندیشمندان و سخنورانی که هر یک همچون ستاره‌ای بر بلندای سپهر شعر و ادب فارسی برای همیشه می‌تابد و برای این خاکدان تیره نور می‌پاشد. اینان زبان شیرین فارسی را بر ستیغ قله‌های افتخار سربلند و استوار برجا می‌دارند. زبانی که نشانگر هویت و فرهنگ یک ملت از گذشته‌های دور تاکنون است و نسل امروز را با پیشینه تاریخی و ریشه‌های فکری خود پیوند می‌زند. 

در میان این‌اندیشه‌ورزان، عارفانی هستند که عمیق‌ترین باورهای عرفانی را که از دین اسلام سرچشمه می‌گیرد و پیوندی ناگسستنی با سخن خداوند در قرآن کریم و احادیث بزرگان دین دارد با بیان دل‌انگیز شعر و هنر به انسان می‌رسانند. باورهایی که اساسی‌ترین رکن آن سخن از یگانگی خداوندی است که انسان امروز بیش از همیشه نیاز به وجود و همراهی او را احساس می‌کند و برای رسیدن به او به وادی دشوار ناشناخته‌ها قدم می‌گذارد و گاه راه می‌یابد و گاه در دام ابلیسان آدم روی گرفتار می‌شود. کوشش در راه گسترش و معرفی‌اندیشه‌های بیان شده در متون عرفانی- اسلامی رسالتی است که بر دوش متخصصان ادبیات عرفانی قرار دارد. 

جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی یکی از این عارفان است که سخنان او در قالب نثر و نظم سال‌هاست که مشتاقان زیادی را به خود جذب کرده است. علاقمندان‌اندیشه‌های او آثار وی را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده و در دسترس مخاطبان از فرهنگ‌ها و ملت‌های گوناگون قرار داده‌اند. بی‌گمان مولوی، از جمله انسان‌های کم نظیری است که جان شیفته‌شان سرشار از تجربه‌های روحانی و دریافت‌های معنوی است. انسان‌هایی که تأثیر آثار و کلامشان فراتر از اعصار و قرون، زندگی بخش، روح‌افزا و حرکت آفرین است و دل‌های بسیاری را به گلستان حقیقت و معرفی رهنمون می‌شود. رشته پیوند تمامی‌اندیشه‌ها و کلام وی عشق به خداوندی است که باور به یگانگی او اصل اساسی همه ادیان توحیدی است و همین نقطه مشترک سبب شده تا سخنان مولوی در روح و جان همه مخاطبان نفوذ کند و در سطح جهانی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. از این رو، مطالعه روزآمد آثار واندیشه و سخنان وی که مشحون از معارف الهی و اخلاقی و معرفت‌شناختی است، اقدامی اثربخش و حرکت آفرین و در خور توجه ویژه شمرده می‌شود. 

میراث گرانبهای زبان و ادبیات فارسی و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و ترویجی در این حوزه پیشران مرجعیت و دیپلماسی علمی کشور و نکوداشت مفاخر علمی و فرهنگی و ادبی ایران زمین و مطالعه، تحلیل و ترویج آراء و اندیشه‌ها و آثار ارجمند شاعران و عارفان زبان فارسی از جمله کارهای شایسته به‌منظور خدمت به دانش و معرفت و همسو با تحقق آرمان‌های والای ملی نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف دیپلماسی علمی کشور است. همچنین، رویکردهای فناورانه و نوآورانه در این عرصه و شکل‌دهی به زیست‌بوم فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با توجه ویژه نسبت به زبان و ادبیات فارسی می‌تواند در تحقق اقتصاد دانش بنیان بر پایه عناصر هویتی و تمدنی نقشی اساسی و مؤثر داشته باشد. 

اینجانب کوشش برگزارکنندگان «چهارمین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی» را ارج می‌نهم و اکنون که به یاری پروردگار و با پایمردی تحسین برانگیز دانشگاه اصفهان و کرسی مولوی‌پژوهی «چهارمین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی» به گونه‌ای پسندیده و نیکو و با مشارکت دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف داخل و خارج کشور و در مدتی طولانی در موضوعات گوناگون علمی به انجام رسیده است، انتظار می‌رود که از دستاوردهای نوآورانه علمی و اثربخش اجتماعی این رویداد تخصصی در حوزه مولوی‌پژوهی استفاده شود و این جریان علمی با همکاری مراکز علمی به شکلی برنامه محور و هدفمند در مسیر تحقق اهداف نظام علمی کشور ادامه یابد. 

گفتنی است این همایش بین‌المللی، با ۳۱ نشست تخصصی، بعد از دو ماه برگزاری در دانشگاه اصفهان، به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز