خبرگزاری کار ایران

اهمیت جلیقه ضدگلوله در ماموریت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۷۲۳

معاون آماد و پشتیبانی فراجا گفت: افتخار پلیس است که برای حفاظت از جان نیروهای خود از تولیدات داخلی باکیفیت و متناسب با شرایط اقلیمی کشور استفاده می‌کند.

به گزارش ایلنا، سردار " رضا فریبا " اظهار داشت: جلیقه‌های ضدگلوله از جمله تجهیزاتی است که به‌طور گسترده توسط نیروهای پلیس مورد استفاده قرار می‌گیرند و ضامن حفظ حیات و ایمنی افراد می‌باشند. استفاده از سلاح‌های گرم به‌منظور انجام جرم و جنایت، یک تهدید متداول در برابر نیروهای پلیس است و احتمال وقوع حوادثی ناگوار مانند زخمی شدن و یا حتی شهادت نیروهای پلیس افزایش ‌می‌یابد. این امر استفاده از تجهیزات حفاظتی را برای نیروهای پلیس ضروری می‌سازد. یکی از پرکاربردترین تجهیزات حفاظتی، جلیقه مقاوم در برابر گلوله (ضدگلوله) می‌باشد. استفاده از جلیقه مقاوم در برابر گلوله ضمن داشتن اثرات مثبت روانی (افزایش اعتمادبه‌نفس، خونسردی و ...) و از جان افراد در مقابل خطرات احتمالی محافظت می‌کند.

وی در ادامه افزود: تحقیقات در خصوص جلیقه‌های ضدگلوله را از سال‌ها قبل آغاز کرده‌ایم تا این جلیقه‌ها با وزن کمتر و متناسب با شرایط آب و هوایی متفاوت تولید شود، افتخار پلیس این است، یکی از سازمان‌های پیشرو در طراحی، تولید و استفاده جلیقه‌های ضدگلوله در کشور بوده و بسیاری از تولیدات کنونی در کشور نیز نقطه آغازینش در انتظامی بوده است.

ساختار جلیقه مقاوم در برابر گلوله

به گزارش خبرگزاری پلیس، معاون آماد و پشتیبانی فراجا با اشاره به ساختار جلیقه مقاوم در برابر گلوله، اظهار داشت: جلیقه‌های مقاوم در برابر گلوله غالباً از دو بخش اصلی تشکیل‌شده‌اند. بسته الیاف بالستیکی و صفحه سخت (پانل) که نقش اصلی آن‌ها به ترتیب، ایجاد شکست در پرتابه، و جذب و توزیع انرژی جنبشی تکه‌های خردشده و درنتیجه توقف آن است. بسته الیاف از چندین لایه به هم فشرده از الیاف مستحکم بالستیکی ساخته می‌شوند. این لایه‌ها متشکل از پارچه‌های تارو پودی، فیلم‌های روکش شده و موارد مشابه هستند. تعداد و نحوه قرارگیری لایه‌ها روی یکدیگر و حتی نحوه قرارگیری فیلا منت‌های تشکیل‌دهنده در هر لایه بر میزان بالستیک بودن جلیقه نهایی مؤثر است.

انواع جلیقه ضدگلوله

وی در مورد انواع جلیقه‌های ضدگلوله مورداستفاده در فراجا و استقامت آن در برابر گلوله‌ سلاح‌های مختلف، افزود: جلیقه روئین یک (VIP) با توانائی توقف گلوله 9 م م  و وزن تقریبی 2/400 کیلوگرم، جلیقه روئین دو و سه (انتظامی و مرزبانی)، به همراه پانل سرامیکی توانایی توقف گلوله کلاشینکف هسته فولادی را داشته و وزن تقریبی آن 8/500 کیلوگرم است، جلیقه روئین چهار و پنج (انتظامی و مرزبانی)، به همراه پانل UD توانایی توقف گلوله کلاشینکف  هسته سربی را داشته و وزن تقریبی 5/200 کیلوگرم را دارد.

پس از اصابت گلوله به جلیقه، همچنان قابلیت مبارزه دارید؟

سردار فریبا گفت: احساس اصابت گلوله به جلیقه مانند وارد شدن ضربه محکم به بدن است در واقع در صورت برخورد گلوله با جلیقه یک تغییر فرم خاص در الیاف آن حاصل می‌شود اما برخلاف برخی تصورات رایج، جلیقه همچنان قابلیت محافظتی خود را از دست نمی‌دهد.

هیچ‌چیزی را نمی‌توان جایگزین الیاف بالستیک کرد

سردار فریبا در مورد الیاف بالستیک جلیقه ضدگلوله یادآور شد: به‌منظور کارایی هرچه بهتر جلیقه تنها باید از الیاف مخصوص خود آن را استفاده کرد زیرا الیاف متفرقه نه‌تنها هیچ‌گونه محافظت بالستیکی ندارد، بلکه از حرکت صحیح جلیقه نیز جلوگیری کرده است، الیاف بالستیک ضمن اینکه منجر به توقف گلوله می‌گردد و ضربه ناشی از برخورد گلوله را پخش نموده تا شخص آسیب کمتری دیده و توان تحمل آن نیز بالا می‌رود.

این مقام ارشد انتظامی در پایان اشاره کرد: با مجموعه اقداماتی که با همکاری بخش دانش‌بنیان و علمی کشور و تولیدکنندگان اعم از وزارت دفاع و بخش خصوصی طی چند سال گذشته انجام‌گرفته، توانسته‌ایم وزن جلیقه روئین دو و سه را از یازده کیلوگرم به 8/500 کیلوگرم و جلیقه‌های روئین چهار و پنج را از هشت و نیم کیلوگرم به 5/200 کیلوگرم کاهش دهیم ذکر این نکته ضروری می‌باشد که جلیقه‌های فعلی مورد استفاده در فراجا از کمترین وزن ممکن برخوردار بوده و در مقایسه با سایر کشورها ازجمله کشورهای پیشرفته دارای وزن مشابه و یا کمتر است. لذا توصیه و تأکید من به کلیه همکاران منطبق با جدیدترین بخشنامه ابلاغی، الزام به استفاده از کلاه ضد ترکش و جلیقه ضدگلوله برای تمامی نیروهای پلیس حین انجام‌ وظیفه و مأموریت می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز