خبرگزاری کار ایران

در یک نشست خبری مطرح شد:

پیشنهاد آموزش و پرورش استثنایی برای تخصیص هزار و ۱۱۱ ردیف استخدامی/ اختصاص ۳ میلیارد برای تجهیز نمازخانه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۸۵۳

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تخصیص هزار و ۱۱۱ ردیف استخدامی در آزمون اسفندماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری "حمید طریفی حسینی" رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ظهر امروز اول بهمن ماه برگزار شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سومین آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ مخصوص مربی امور آموزش معلولین بود و هزار ردیف استخدامی داشتیم، گفت: در این آزمون فقط افرادی با حداقل مدرک تحصیلی گفتاردر مان و کاردرمان می توانستند شرکت کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ۲ هزار و ۴۱۶ نفر در آزمون مربی امور آموزش معلولین ثبت نام کردند و هزار و ۶۷۳ نفر شرکت کننده داشتیم. از این تعداد هزار و ۱۶۸ نفر به چندبرابر ظرفیت و ارزیابی تکمیلی راه یافتند و از بین آنها ۵۲۵ در مرحله اول به عنوان قبولی نهایی اعلام کردیم و از همین امروز اول بهمن ابلاغ کاری آنها صادر خواهد شد.

طریفی حسینی گفت: ۵۴۱ نفر دیگر را نیز برای تکمیل ظرفیت با دفترچه دیگری با همکاری معاونت برنامه ریزی وزارتخانه و سازمان اداری استخدامی به صورت تکمیل ظرفیت می پذیریم و به مدارس و مراکز جامع سنجش راه پیدا می کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: جذب نیروهای توانبخشی بخشی از نظام تشخیص توانبخشی و مداخله بهنگام است که ابعاد و مؤلفه های مختلفی دارد. از سال قبل طراحی و استقرار نظام تشخیص را شروع کرده ایم و یکی از ابعاد مهم این نظام تامین نیروی انسانی متخصص بود که بخشی از آن نیروی کاردرمان و گفتار درمان بودند.

او بیان کرد: ما ۲ هزار و ۳۳۲ ردیف استخدامی در آزمون استخدامی آموزگار استثنایی هم داشتیم و ۷۰۰ نفر را جذب کردیم و در تکمیل ظرفیت نیز تعدادی جذب خواهیم کرد و در آزمون اسفندماه نیز هزار و ۱۱۱ نفر ردیف استخدامی پیشنهاد دادیم که در صورت تایید سازمان اداری استخدامی با آزمون اسفند ماه جذب خواهند شد.

طریفی اضافه کرد: جذب مربیان پرورشی نیز بخشی به مدارس استثنایی تعلق می‌گیرد همچنین دنبال جذب نیروی خدمتگزار و کمکی هستیم که به والدین و مربیان کمک می کنند. واحد ارائه خدمت نیز برای خدمات توانبخشی، تشخیصی و مداخله بهنگام ایجاد شده است.

او در ادامه گفت: حدود ۸۱۹  مداخله به هنگام رشدی و تربیتی راه اندازی کردیم و در اکثر مناطق آموزشی کشور حداقل یک مرکز وجود دارد. این مراکز نقش پایگاه های ثابت سنجش بدو ورود نوآموزان را هم ایفا می‌کنند. همچنین تشخیص اختلالات یادگیری، نقص توجه، بیش فعالی، آسیب زبانی و گفتاری، اختلالات هیجانی و آنهایی که نیازمند توجه ویژه یادگیری هستند نیز بر عهده مراکز جامع سنجش هستند. شرایط پیش ثبت نام نوآموزان دارای اختلال به صورت رایگان در این مراکز سنجش انجام می شود و از خدمات با رویکرد مداخله بهنگام استفاده می‌کنند.

طریفی در ادامه ضمن بیان اینکه در نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بهنگام دنبال بازمهندسی جای دهی دانش آموزان تشخیصی هستیم، اینطور گفت: در این مراکز شدت و نوع معلولیت تعیین می‌شود و باید مشخص شود که نوآموز شناسایی شده باید در چه مدرسه ای و چه میزان ساعتی آموزش ببیند و در کدام مدارس استثنایی یا عادی تحصیل کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید به اینکه کمیته جای دهی آموزشی در مراکز جامع سنجش ایجاد شده اظهار کرد: در این مراکز و در جلسه تصمیم گیری برای دانش آموزان یک نفر نیروی توانبخشی، خانواده این دانش آموزان، نماینده مدیران منطقه و یک نفر آزمایشگر حضور دارند و سطح خدمات مورد نیاز دانش آموز تشخیصی‌ را به صورت برنامه فردی شده در کمیته تعیین می‌کنند.

طریفی حسینی اضافه کرد: نظام ارجاع کار غربالگری تشخیص برخی اختلالات را برعهده دارد. معلمان در این رویکردها نقش دارند و در حال آموزش به معلمان ابتدایی هستیم و آموزش به ۹۵ هزار نفر را در معاونت تشخیص هدف گذاری کرده اند.

او در مورد دانش‌آموزان تلفیقی نیز توضیح داد: دانش آموزان با آسیب بینایی، شنوایی، معلولین جسمی حرکتی و اوتیسم سطح بالا می توانند در مدارس عادی تحصیل کنند و با هماهنگی های انجام شده ۳۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس عادی برای حضور این دانش آموزان به صورت فیزیکی مناسب سازی شده اند. ۴۵۰ مدرسه نیز از سوی سازمان نوسازی متناسب سازی خواهد شد و معلمان مدارس عادی نیز با ظرفیت مدارس استثنایی آموزش می بینند و به صورت کاربینی در کلاس دانش آموزان استثنایی، مهارت آموزی کوتاهی خواهند داشت که این کار در حال انجام است.

طریفی حسینی با بیان اینکه همه کارها در راستای آموزش با کیفیت و فردی سازه شده متناسب با نیازهای دانش آموزان انجام می‌شود، گفت: در پیش دبستانی و کاردانش خاص ما تجهیزات و ملزوماتی لازم است که تهیه شده است. تلاش کردیم به پوشش تحصیلی در مناطق صعب العبور از طریق مدارس عادی و استثنایی کمک کنیم تا از تحصیل بازنمانند. همچنین دو رشته موسیقی و امور خدمات عمومی برای دانش آموزان استثنایی طراحی شده که از سال بعد به اجرا می رسند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه رشته های مهارتی هم در دست است. ۴۲ کد مدرسه جدید در کاردانش و ۸۰ رشته محل جدید ایجاد کردیم. همچنین ۳۶ رشته در هنرستان ها به صورت پراکنده اجرا می شود و توانستیم در ۸۰ هنرستان رشته جدید ایجاد کنیم. تامین معلمان نیز برای این امر انجام شده است. برای دوره متوسطه اول پیش حرفه ای نیز ۵۸ کدمدرسه جدید صادر کردیم.

طریفی حسینی ضمن اشاره به این‌که کیفیت بخشی به محتوا و عناوین دروس دانش آموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استثنایی است، افزود: تفاهم نامه ای داشتیم که ۱۵۰ نفر هنرآموز با نیازهای ویژه مورد توانمند سازی قرار بگیرند. برای مدارس نابینایان نیز اتاق تخصصی تحت عنوان اتاق های تحرک و جهت یابی ایجاد شده و تجهیزات توانبخشی خوبی دارند. در زمینه پرورشی هم تقویت رویکرد امور تربیتی مد نظر است و امسال جذب مربی پرورشی داریم.

او تاکید کرد: میانگین کشوری جمعیت دانش آموزان در مدارس استثنایی کمتر از ۵۰ نفر است و به همین دلیل امکان تخصیص مربی پرورشی نداشتیم که فراهم شد و مربیان امور تربیتی در آزمون‌های پیش رو جذب می‌شوند.

او با بیان اینکه امسال حدود ۳ میلیارد تومان از منابع سازمان را به تهیه ملزومات اولیه ۴۳۰ نمازخانه اختصاص داده اند، گفت: رویداد و مسابقه های مخصوص خودمان به صورت درون مدرسه ای و در سطح منطقه ای داریم که شامل المپیادهای ورزشی می شود و برای تابستان ۳ هزار نفر دانش آموزان استثنایی در مسابقات ورزشی و قرآن و عترت و نماز شرکت کردند. همچنین فرهنگیان مدارس استثنایی نیز مستقل از بخش عادی رویدادهای فرهنگی دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی و تاثیرات آن بر پوشش تحصیلی این دانش آموزان اظهار کرد: در تعامل با بهزیستی، وزارت کشور و شهرداری اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است. حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تعهداتی بوده که شهرداری ها به ما داشته اند و ۵۳ میلیارد تومان آن محقق شده و به صورت کمک مستقیم یا ارائه خدمات به دانش آموزان صورت گرفته است. ۴۳ شهر و شهرستان هزینه ایاب و ذهاب را تأمین کرده اند و ۲۰ استان نسبت به بقیه استان ها فعال تر هستند. در شهر تهران ۳۵ میلیارد تومان شهرداری تعهد داشته که به ما پرداخت شده است.

طریفی تاکید کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۸۰ میلیارد تومان برای ایاب ذهاب خدمات صرف کرده که باید در زمینه آموزش و کیفیت بخشی به آن و توانبخشی و امور تربیتی خرج می شد چراکه وظیفه مستقیم ما ایاب و ذهاب دانش آموزان نیست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ۱۱۹پروژه استثنایی در دست ساخت است. ۵۶ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و ۲۸ پروژه بالای ۷۰ درصد هستند و امیدواریم تا پایان سال تمام شوند. از نظر سرانه آموزشی هم اتفاقات خوبی رخ داده است. در هفته تربیت بدنی ۳۵ اتاق تربیت بدنی و کانون سلامت و تندرستی افتتاح کردیم. تامین اعتبار ۵۳ اتاق دیگر هم شده و ۵۶ اتاق هم تعهد داده اند. در طرح شهید سلیمانی ۲۲ زمین چمن مصنوعی و ۳۰ اتاق تربیت بدنی در یک سال اخیر فراهم شده است.

او در ادامه گفت: مراکز سنجش امکان پذیرش نوآموزان از ۴ سالگی را دارند و اولویت پذیرش برای نوآموزان است که سال بعد مدرسه می روند ولی به کلی همکاران برای انجام تست ها آماده هستند. خانواده ها باید با دیدن اولین نشانگان در توانایی حرکتی، شناختی یا کلامی فرزندان خود به مراکز سنجش ما مراجعه کنند تا تشخیص گذاری برای مداخله بهنگام را داشته باشیم. دو گروه از کودکان را داریم؛ کودکانی که یا از ابتدا علائم دارند مانند معلولیت های جسمی حرکتی و فلج مغزی که از روزهای اول زندگی فرد قابل تشخیص است و آنهایی که تظاهرات بالینی ندارند و در خلال رشد و رفتارهای سازشی قابل تشخیص هستند. دوره پیش دبستانی استثنایی لازم و اجباری است و مهم‌ترین خدمت ما برای همین زمان است و خانواده ها باید آگاه باشند تا بهنگام تشخیص گذاری صورت بگیرد و به این دوره توجه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز