خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

تشکیل اکیپ‌های مددکاری برای ساماندهی کودکان کار و خیابان/حذف مراحل غربالگری و مراکز نگهداری کودک کار

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۳۷۱

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در این برنامه مراحل غربالگری و مراکز نگهداری کودک کار حذف شده است، از تشکیل اکیپ‌های مددکاری برای ساماندهی کودکان کار و خیابان خبر داد.

«محمد امین توکلی زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره طرح شهرداری تهران برای ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: ساماندهی کودکان کار تفاوت جدی با سایر آسیب‌های اجتماعی دارد و مانند جراحی مغز بسیار پیچیده است و حساسیت‌های خاص خود را دارد. 

وی ادامه داد: در موضوع کودکان کار و خیابان ما با کودکان طرف هستیم حالا این کودک زباله گرد است یا متکدی هرچه که باشد از نظر ما کودک است و باید هر آنچه را که برای کودک خودمان می‌پسندیم برای این کودک هم بپسندیم. نمی‌شود با این کودکان برخورد ضربتی و پلیسی کرد با یک آرامشی باید این کار را انجام دهیم. 

تشکیل اکیپ‌هایی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: الحمدالله این علم و دانش هم نزد مددکاران ما و هم نزد مددکاران سازمان بهزیستی وجود دارد دست به دست هم داده‌ایم و اکیپ‌های تخصصی حوزه کار کودک را تشکیل داده ایم. یعنی خودروهایی را در نظر گرفته‌ایم و نیروهای حوزه مددکاری ما در این خودروها مستقر بوده و در چهارراه و خیابان و مناطقی که این کودکان حضور دارند با آن‌ها ارتباط گرفته و تعامل برقرار می‌کنند. 

توکلی زاده ادامه داد: همچنین در جشن‌هایی که به مناسبت‌های مختلف از سوی شهرداری تهران برگزار می‌شود این کودکان دعوت می‌شوند این کودکان را به مدارس پویاشهر دعوت می‌کنند و هدایایی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند و مسابقاتی برای آن‌ها برگزار کرده و با خانواده این کودکان ارتباط می‌گیرند. 

وی با تاکید براینکه اقدامات ما مبنی بر این نیست که بگوییم این کودکان را جمع آوری می‌کنیم، گفت: ما در حال ساماندهی این کودکان هستیم و در ابتدا به کودک هویت و شخصیت می‌دهیم و اقداماتی را از جمله اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی خانواده انجام می‌دهیم و سواد کودک را بالا برده و آموزش‌هایی را برای او در مدارس پویاشهر نظر می‌گیریم. 

شناسایی باندهایی که از کودکان کار سوءاستفاده می‌کنند توسط فراجا

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: همچنین باندهای مرتبط با این کودکان را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد می‌کنیم در واقع یکی از مهمترین اقدامات ما این است که با باندهایی که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند حتما برخورد می‌کنیم و در برخورد با این افراد اصلا کوتاه نمی‌آییم. برخورد با این گروه نیز از نوع پلیسی و انضباطی و برخورد سخت است. فراجا هم پای کار آمده و این افراد و محل تبادل کودکان و پاتوق‌هایی که در واقع این اتفاق در آنجا می‌افتد در حال شناسایی است. 

توکلی زاده با اشاره به همکاری قوه قضاییه در این زمینه گفت: حتی حساب‌هایی که پول در آن‌ها نقل و انتقال می‌شود رصد شده و قوه قضاییه احکام سنگینی را برای باندهای سوداگری در حوزه کودک تدارک دیده است و برخورد جدی در این زمینه با این افراد دارد. دادستان و بخش‌های مختلف قوه قضاییه پای کار آمده‌اند و با دقت رصد می‌کنند تا در جاهایی که لازم است ورود داشته باشند. 

ورود وزارت کشور و اداره کل اتباع برای تعیین تکلیف کودکان اتباع

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید بخش مهمی از کودکان کاری که در حال حاضر با آن‌ها مواجه هستیم کودکان اتباع هستند و از همین رو وزارت کشور و اداره کل اتباع نیز پای کار آمده اند، خانواده این کودکان نیز شناسایی می‌شوند، برخی از این کودکان مجاز و ساکن شهر هستند و باید خدماتی را به آن‌ها ارائه دهیم برخی از این کودکان غیرمجاز هستند و باید تعیین تکلیف شوند و از همین رو نوع برخورد با اتباعی که کودک دارند متفاوت است و سعی می‌شود رعایت حال کودک شود و کودک در یک محیط آرام قرار گیرد؛ در مجموع تدارکاتی در این خصوص صورت گرفته است و آرام آرام کار را شروع کرده ایم. 

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در ابتدا این طرح را با ۱۰ اکیپ در چهارراه‌های مهم آغاز کرده‌ایم و در مرحله دوم قرار است از ۲۰ اکیپ استفاده کنیم و به مرور این‌ها را ارتقا می‌دهیم. سازمان بهزیستی تدارک بسیار خوبی را مرحله به مرحله دیده است تا بتوانیم برای این کودکان ارائه دهیم. به هیچ وجه بنای ما این نیست که کودکان را به مراکز نگهداری انتقال دهیم و این مراکز را حذف می‌کنیم. سعی ما این است که کودک از همان لحظه اول به خانواده بازگردد و از همین رو در حال حذف مراکز غربالگری هستیم. 

۳۳ مرحله گذشته درخصوص کار کودک با شکست مواجه شده است

توکلی زاده با بیان اینکه ۳۳ مرحله در گذشته بحث جمع آوری کودکان کار و خیابان انجام شده است، ادامه داد: تمامی این طرح‌ها در ۳۳ مرحله با شکست مواجه شده بود اما تفاوت این مرحله با طرح‌های قبلی در این است که به موضوعاتی را که در گذشته باعث شکست طرح می‌شده است را دقت کرده‌ایم و غربالگری کودکان و مراکز نگهداری را حذف کرده‌ایم و باید کودک را با تدارک ویژه‌ای که تهیه کرده‌ایم به خانواده بازگردانیم. این تدارک هم با کار مددکاری پیش می‌رود در واقع همکاران مددکار ما در صف اول کار کودکان با تخصص و تجربه ۳۳ مرحله قبل قرار دارند. 

وی با تاکید بر اینکه در این کار با دقت پیش می‌رویم، گفت: ۱۰ اکیپ اولی که وارد شده‌اند تعداد خوبی از کودکان را توانسته‌اند به خانواده بازگردانند بخش اتباع نیز تعیین تکلیف شده‌اند اولویت اول ما این است که قطعا این کودک به خانواده بازگردد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز