خبرگزاری کار ایران

تغییر اقلیم، مخاطرات را افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۷۸۴

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: تغییر اقلیم مخاطرات را افزایش داده است و در نهایت، ما نیز متاثر از آن هستیم.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا خانکه در نشست تخصصی رویکرد تحولی به حکمرانی هوشمند شهری در کلانشهر تهران به بررسی شهر هوشمند و خطر حوادث و بلایا پرداخت و گفت: تغییر اقلیم مخاطرات را افزایش داده است و در نهایت، ما نیز متاثر از آن هستیم.

وی افزود: ما در حوزه مدیریت خطر ، داده کم داریم و این در حالیست که برای پیش‌بینی مخاطرات آینده نیاز به داده تاریخی داریم تا دوره‌های بازگشت را تشخیص دهیم.

خانکه با ارائه اطلاعاتی در مورد شدت مخاطرات، به بررسی آسیب‌های  ناشی از وقوع مخاطرات و تاثیر آن بر جمعیت آسیب دیده و متاثر از مخاطرات پرداخت و گفت: در جهان امروز ریسک‌ها پیچیده و در هم تنیده شده‌اند، در نتیجه اگر قرار باشد هر پروژه‌ای در شهر اجرا شود باید از منظر ریسک و مدیریت بحران مورد بررسی قرار گیرد. تمام تخصص‌ها باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوان یک رخداد را پیش‌بینی کرد و درباره آن برنامه‌ریزی انجام داد.

وی با اشاره به این نکته که مدیریت مخاطرات بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست، یادآور شد: مخاطرات فرصتی برای توسعه هستند که بعد رسانه‌ای پیدا می‌کنند و نواقص را به ما نشان می‌دهند.

آموزش، همکاری جمعی، توجه با شهر تاب‌آور، استفاده از هوشمندسازی، اشتراک‌گذاری داده‌ها، ایجاد ظرفیت، بازسازی، سازگاری با تغیرات اقلیمی،شناخت جغرافیای کشور و آموزش آن موضوعات دیگری بود که معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به آنها اشاره کرد.

به گفته خانکه شهر تاب‌آور، شهری است که بتواند مخاطراتش را بشناسد و در صورت رخداد بتواند سریع واکنش دهد و به حالت عادی برگردد.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز به تشریح سامانه‌های هوشمند مورد استفاده در مدیریت بحران و تاثیر آن بر نظام برنامه‌ریزی برای پیشگیری از مخاطرات و نیز آمادگی در برابر وقوع احتمالی آنها پرداخت.

او همچنین با اشاره به اقدامات موثر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای برگزاری نشست‌های علمی، از این مرکز به عنوان  زیرساخت پژوهشی شهر  نام برد و گفت: این مرکز اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام داده و دارای کمیته‌های تخصصی است که از سوی سازمان‌های تخصصی اداره می شود و در نتیجه می‌توان گفت دانش با استفاده کننده از دانش پیوند خورده است‌.

وی در ادامه با ارائه گزارشی با عنوان به سوی شهر ایمن و آماده با حکمرانی هوشمند شهری ، ضمن بررسی وضعیت لرزه‌خیزی پایتخت و سوابق تاریخی آن به بررسی سیمای تهران پس از زلزله پرداخت و در ادامه ضمن تشریح نحوه فعالیت سامانه‌های متنوع هوشمند مورد استفاده در مدیریت بحران پایتخت، به معرفی بخشی از اقدامات مدیریت بحران تهران گفت: شبکه ارتباطات پایدار، ایمنی کالبدی کلانشهر تهران و اقداماتی که ذیل راه‌اندازی این قرارگاه تاکنون انجام شده، ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه، شناخت ریسک‌های شهر و تهدیداتی که ایمنی شهر را به خطر می‌اندازد، ایمن‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی پایتخت، فرهنگ‌سازی مدیریت بحران و راه‌اندازی برنامه شهر آماده از جمله دیگر موضوعاتی است که در این سازمان به آن پرداخته شده است.

نصیری از sos ، یعنی ادغام شماره‌های امدادی و ادغام دیتابانک‌های حوادث، به عنوان یکی دیگر از اقدامات کلیدی نام برد و اجرای این اقدامات را اتکا بر مدیربت مبتنی بر مدیریت دانش نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز