خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

به تشکل‌های با رتبه بالا، نقش مشورتی در وزارت کشور می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۸۵۱

وزیر کشور گفت: ما در وزارت کشور به تشکل‌هایی که توانسته‌اند رتبه بالایی پیدا کنند و عمق بخشی به موضوعات داشته‌اند، نقش مشورتی می‌دهیم تا بتوانند در تصمیم گیری‌ها ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "نخستین رویداد ملی به‌توان مردم نهادها" صبح امروز ۱۵ بهمن‌ماه در وزارت کشور برگزار شد."احمد وحیدی" وزیر کشور در ابتدای این برنامه ضمن تبریک دهه فجر و قدردانی از دست‌اندرکاران نهادهای مردمی بیان کرد: با توجه به موضوع مردم سالاری که نظام کشور ما مبتنی بر آن است، خواستار مشارکت همه مردم هستیم. جایگاه تشکل ها برای نظام‌ های مردمی، پایه و اساس همه چیز در نظام است.

وزیر کشور تصریح کرد: فعالیت محوری مردم در مقوله امنیت و دفاع که بسیار حساس است، نقشی قطعی و تعیین کننده است. همه مسئولان امنیتی و دفاعی همیشه اعلام کرده اند که دفاع ما همه جانبه است یعنی دفاعی که در ابعاد مختلف آن نقش محوری مردم آنجا تعریف می‌شود.

وحیدی در ادامه با بیان اینکه وقتی از امنیت پایدار صحبت می شود، امنیت جامعه محور مورد تاکید است، افزود: قبل از جنگ تحمیلی امام خمینی(ره) بسیج را به عنوان عالی ترین نماد نهادی مردمی شکل دادند و اساس دفاع بر دوش بسیج بود و بسیج یعنی متن مردم.

او خاطرنشان کرد: وقتی بحث امنیت مطرح شد امام فرمودند جامعه ما قریب به ۲۰ میلیون نیروی امنیتی اطلاعاتی دارد، اگر نظام توانست در جوانی انقلاب با قدرت تمام، گروهک‌های تروریستی را که بخشی از آنها امروز مزدور غرب هستند از بین ببرد، به یمن همکاری مردم بود.

وزیر کشور ضمن تاکید بر اینکه دفاع و امنیت بدون مردم به نتیجه نمی رسید، گفت: در همه مراحل حیات و حرکت انقلاب نیز اینگونه بوده است. بحث از مشارکت پرشور مردم در همه صحنه های انقلاب است و هرجایی مردم هستند، مسائل به سرعت حل می شود. در مباحث اقتصادی اوایل انقلاب اختلاف نظر بود و برخی معتقد بودند اقتصاد باید دولتی باشد و برخی دیگر که در راس آنها رهبر انقلاب و امام خمینی بودند، می گفتند اقتصاد باید مردمی باشند.

وحیدی اظهار کرد: امروز هم باید اعتراف کرد اقتصاد چون به موقع مردمی نشد که مردم در همه عرصه‌های اقتصادی مشارکت کنند، اقتصاد به حدی که مایل بودیم پیشرفت نکرد البته قطعا گام های مهمی برداشته شد، اما می‌توانستیم بهتر باشیم.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه برخی تفکرات دولتی‌سازی در نگاه های بسته موجب جلوگیری از حضور همه جانبه مردم می‌شود، عنوان کرد: در علم و فناوری اگر دانشوران و شرکت های دانش بنیان مردمی نبودند، علم فناوری در کشور اینقدر رشد نمی کرد و اگر دستگاه های دولتی تنها متولی پیشرفت بودند دولت نمی‌توانست به تنهایی علم و فناوری را توسعه دهد.

وزیر کشور ضمن اشاره به اینکه امروز به کمک مردم در صنایع مختلف حتی دفاعی پیشرفت کردیم اینطور گفت: شرکت های زیادی با دفاع همکاری دارند. اصل اعتقاد به مشارکت مردم در همه امور آموزه قطعی انقلاب و نظام است. در سیاست های اقتصادی نیز صحبت از شرکت آحاد مردم است. این نگاه جامعه را می سازد. ساختن کشور قوی و ایران عزیز، بدون جامعه قوی شدنی نیست. چند سال پیش رهبر انقلاب استحکام ساخت درونی قدرت را مطرح کردند. باطن این کلام جز از طریق جامعه قوی صورت‌ نمی‌گیرد.

وزیر کشور ادامه داد: ایران قوی، جامعه قوی می خواهد و جامعه قوی نیاز به انسجام دارد، انسجام نیاز به ارتباط دارد و ارتباط در بستر مشارکت اتفاق می افتد. لذا در قرآن شریف هم به تعاون دستور داده است البته جهت مشارکت‌ را هم معلوم می کند که باید در موضوعات خیر و نفع جامعه باشد.

وحیدی تاکید کرد: شرط ضروری وجود جامعه قوی شناخت ظرفیت ها و استعدادیابی است تا هر ظرفیتی وارد بستری شود که جامعه به آن احتیاج دارد. گاهی دستور کار برخی تشکل ها سرریز مسائلی است که در غرب هست؛ این به درد ما نمی خورد. ما باید مسائل خودمان را بشناسیم. مشارکت ها و اقدامات باید از نیازهای ملی برخیزد که منافع ملی و مردمی را در بر دارد.

وزیر کشور اضافه کرد: در برخی کشورها موضوعاتی مطرح است که معلوم نیست درست هم باشد. ما باید اقتضائات شهرها و شهرستان‌های خودمان را بشناسیم و سند پیشرفت و توسعه را برای هر منطقه تهیه کنیم و پیش ببریم. برخی تشکل ها می تواند فراملی هم باشد که هستند.

وحیدی خاطرنشان کرد: مشارکت ها با تشکل ها ساماندهی می شود. مشارکت های گسترده اجتماعی هست که بسیار هم مهم است ولی سازمان یافتگی حضور نیز مهم است. تشکل ها این نقش را برای به نظم کشاندن مردم ایفا می کنند تا به هدف مشخص برسیم. تشکل، برای تشکل فی‌نفسه مطلوب نیست و خاصیت ندارد. اما چگونه تعاملات بین دستگاه دولتی و بخش مردمی باید برقرار شود که جریان عمومی حرکت مردم سازمان یافته با قدرت بیشتر حرکت کند؟ پاسخ به این امر بسیار مهم است. برای همین وزارت کشور به تشکل ها اهمیت می دهند.

وحیدی یادآوری کرد: رتبه بندی تشکل ها با کمک تشکل ها موجب می‌شود مسابقه ای راه بیفتد. تشکل ها تلاش می کنند ارتقا یابند و نقش مشورتی پیدا کنند. ما در وزارت کشور به تشکل هایی که توانسته اند رتبه بالایی پیدا کنند و عمق بخشی به موضوعات داشته اند نقش مشورتی می دهیم تا بتوانند در تصمیم گیری‌ها ورود پیدا کنند.

وزیر کشور ضمن اشاره به این مسابقه خیر بین تشکل ها برای در نوردیدن مسیرهای مهم در جامعه، گفت: کشور ما بسیار پراستعداد است و تشکل ها یکی از بخش های مهم برای بروز این استعدادها هستند.انسان اجتماعی است و دوست دارد خودش را بشناسد و استعدادهای دیگران هم را پیدا کند و ما می توانیم از استعدادها در موضوعات مختلف استفاده کنیم‌.

وحیدی ادامه داد: تشکل ها غیرسیاسی هستند به این معنا که از نماینده خاصی حمایت نمی کنند، اما اینکه تشکل ها در هدایت مردم برای پای صندوق رای آوردن آنها نقش ایفا کنند امر سیاسی نیست و در ابتدای امر یک مسئولیت اجتماعی است و کاری ندارند که مردم به چه نماینده‌ای رای می دهند. مهم هدایت مردم برای مشارکت در این امور اجتماعی است.

وحیدی در ادامه با تاکید به اهمیت حرکت اجتماعی بیان کرد: توانایی به حرکت در آوردن مردم توانایی خاصی است. نمایندگان تشکل ها یکی از کارهای مهمی هستند که می توانند این کار را انجام دهند البته که حرکت مردم امری سهل و ممتنع است و تبادل تجربیات در این امر کمک کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز