خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پزشکی قانونی:

صدور مجوز سقط جنین در سال جاری ۲.۳ درصد کاهش داشته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۹۸۰

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: از تعداد پرونده های تشکیل شده برای سقط درمانی در سال گذشته ۶ هزار و ۶۹۹ مورد مجوز سقط جنین صادر شد که امسال این عدد به ۶ هزار و ۵۴۳ رسیده است یعنی ۲.۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "عباس مسجدی آرانی" رئیس سازمان پزشکی قانونی صبح امروز ۱۵ بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در بدو تشکیل سازمان پزشکی قانونی تعداد ۵۰ مرکز برای ارائه خدمات داشتیم و اکنون ۴۷۰ مرکز داریم، گفت: امروز در آمریکا کیتی که در آزمایشگاه های ژنتیک و پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد ۲۷ لوکوس است، ما در ایران کیتی در سازمان پزشکی قانونی استفاده می‌کنیم ۲۸ لوکوس است.

مسجدی در در ادامه گفت: تعداد آزمایشگاه های ژنتیک ۱۰ مورد بوده است که آزمایشگاه مرکزی در سازمان هم ایجاد شده است که در مجموع ۱۱ آزمایشگاه ژنتیک داریم و تا کنون ۵۹ هزار پروفایل ژنتیک در این مراکز ثبت شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی بیان کرد: زمان پاسخگویی در تشریح اجساد در سال ۱۳۷۲ حدود ۱۸۰ روز بوده که اکنون این مدت زمان به ۶۴ روز رسیده است.

مسجدی ضمن تاکید به اینکه در سال ۱۳۷۲ تعداد ۱۵۰ پزشک و اکنون ۸۹۴ پزشک در سازمان پزشکی قانونی مشغول هستند، در مورد آمارهای مربوط به مسمومیت با گاز CO توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶۰ مورد مسمومیت گزارش شده است و امسال ۴۰۵ مورد ثبت شده است که از این تعداد حدود ۱۸۱ مورد فقط در فصل پاییز ثبت شده است و این یعنی با فصل سرما باید مراقب این نوع مسمومیت بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته تعداد ۱۵۳۱ مورد سوختگی در سازمان پزشکی قانونی ثبت شده است که امسال این عدد به ۱۵۰۵ مورد رسیده است، یعنی کاهش ۲.۲ درصدی داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در مورد آمار مربوط به غرق شدگی عنوان کرد: تعداد ۸۷۱ مورد غرق شدگی از ابتدای سال تا کنون ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است.

در ادامه مسجدی با اشاره به آمار مربوط به حوزه سقط درمانی گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار و ۲۷۷ مورد پرونده سقط درمانی تشکیل شده است که امسال این عدد به ۸ هزار و ۵۱۱ مورد رسیده است، یعنی ۳ و نیم درصد تشکیل این پرونده ها افزایش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: از تعداد پرونده های تشکیل شده برای سقط درمانی در سال گذشته ۶ هزار و ۶۹۹ مورد مجوز سقط جنین صادر شد که  امسال این عدد به ۶ هزار و ۵۴۳ رسیده است یعنی ۲.۳ درصد کاهش داشته است.

مسجدی در ادامه در خصوص بیشترین شکایت‌های مردمی از پزشکان یادآوری کرد: به ترتیب شکایت از خدمات دندانپزشکی، جراحی زیبایی و پلاستیک و زنان در صدر شکایت‌های مردم قرار دارد. مردم برای امور زیبایی نباید به آرایشگاه ها مراجعه کنند و حتما در این موارد باید سراغ جراحان و پزشکان رفت.

مسجدی با بیان اینکه کارکنان سازمان پزشکی قانونی سعی دارند در حوادث در حداقل زمان ممکن نتایج را اعلام کنند گفت: به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان، آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود و یا حادثه واژگونی ون محور قم-کاشان که ۷ جسد غیرقابل شناسایی بود، در کمتر از ۲۴ ساعت نتایج بررسی اجساد اعلام شد که موفق هم بود.

مسجدی با بیان اینکه ۵ آزمایشگاه ژنتیکی که تا سال ۷۹ در کشور وجود داشت، در سال ۹۲ به ۱۰ مرکز رسیده است، گفت: آزمایشگاه‌های ژنتیک استاندارد خاصی می خواهد. به زودی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی در تهران افتتاح می‌شود.

رئیس پزشکی قانونی تصریح کرد: امروز ما ۲۰۵ هزار نمونه خون ثبت شده داریم که ۱۱۵ هزار پروفایل از آن استخراج شده است یعنی ۱۱۵ هزار نقشه ژنی ثبت کرده ایم که در مورد جرایم خشن، تکرار شونده و خطرناک نمونه‌ها اخذ می‌شود که ۲۰۵ مورد بوده است.

او گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ مورد تطبیق با شخص مجرم داشتیم به این صورت که مثلا فرد در یک استان مرتکب جرم شده و با تطبیق نمونه ژنتیک، او را شناسایی کرده‌ایم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: ۲۰۰ مورد تطبیق از سر صحنه داشتیم به این صورت که نمونه از مجرم اخذ شده و در بانک ژنتیک ثبت شده و بر اساس آن و تطبیق با پروفایل ها، افراد مجرم شناسایی شده اند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز