خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش پزشکی وزارت بهداشت:

نباید دانشجویانی تربیت کنیم که صلاحیت لازم را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۸۰۳

معاون آموزش پزشکی وزارت بهداشت گفت: هرچقدر نیرو تربیت کنیم، اما شرایط حضور پزشک و ماندگاری در برخی مناطق اصلاح نشود باز هم با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزش پزشکی وزارت بهداشت در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: قبل از انقلاب پزشکان کشورهایی مانند پاکستان و فلیپین در کشور فعالیت می کردند اما امروزه بیش از ۸هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم که از ۵۰ کشور دنیا هستند.

وی تصریح کرد: ابتدای انقلاب برخی از بیماران به خارج از کشور اعزام می شدند اما امروزه نیازی به اعزام بیمار برای تشخیص و درمان به خارج از کشور نیست و شورایی که برای بررسی این بیماران بود تعطیل شده است.

وی ادامه داد: امروزه بیش از ۷۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و بیش از ۴۰۰ رشته مقطع در دانشگاه علوم پزشکی داریم و ۱۵۰ رشته تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور داریم.

باقری فرد با بیان اینکه افتخار ما افزایش کمیت و کیفیت در آموزش پزشکی است، گفت: در طول سنوات گذشته ظرفیت‌ها در همه رشته ها افزایش پیدا کرده و همچنین رشته ها نیز افزایش داشته است. از سال ۱۴۰۱ مصوبه افزایش ظرفیت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت بهداشت اجرا شده است اما ظرفیت‌ها افزایش پیدا نکرده است. ما در طی این دوسال باید ۴ هزار نفر مازاد بر آنچه داریم پذیرش داشته باشیم و ما ۴۸۰۰ نفر پذیرش داشته ایم اما چون نتوانسته ایم زیرساختهای لازم را مهیا کنیم و اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار داده نشده ما نمی توانیم این افزایش ظرفیت را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: آموزش زوری و اجباری نیست ما افرادی را تربیت می کنیم که قرار است فرمان سلامت را در اختیار بگیرند و درست نیست افرادی را تربیت کنیم که صلاحیت لازم را ندارند.

باقری فرد تصریح کرد: ما مکاتباتی با مراجع ذیربط داشته ایم تا به وزارت بهداشت برای این افزایش ظرفیت و افزایش زیرساخت کمک کنند الان همه دانشگاه‌های ما دو شیفت شده اند شیفت مهر و شیفت بهمن و ما توانایی سه شیفت کردن را نداریم.

وی ادامه داد: در مصوبه آمده است باید به ازای هر ۱۰۰ دانشجو ۵.۶ تخت داشته باشیم ما الان حدود ۹۰ هزار تخت آموزشی داریم و به هر دانشجو کمتر از یک و نیم می رسد دانشجو باید آموزش را بر بالین بیمار ببیند و نمی تواند بدون بیمار آموزش ببیند و این به کیفیت آموزش لطمه می زند. در حال حاضر کلاس با ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر برگزار می‌شود.ما در حال حاضر توان و امکان اجرای این مصوبه و افزایش ظرفیت را نداریم در حال حاضر در برخی از دانشگاه ها پارکینگ یا ورزشگاه به کلاس تبدیل شده است.

وی درباره عدم استقبال از برخی رشته ها گفت: طی ۱۵ سال گذشته برخی از رشته ها به افول رفته است چراکه نظام پرداخت مناسبی ندارند. در حال حاضر نظام پرداخت تغییراتی داشته است. امسال از ۴۵۰ صندلی فوق تخصصی ۴۵۶ صندلی پر شده است اگر در حال حاضر کمبود متخصص وجود دارد مربوط به ۴ سال گذشته است.

او ادامه داد: رشته‌های دستیاری تخصصی کار سختی است متاسفانه در کشور ما دستیاران حقوق کمی داشتند امسال به ۸ میلیون و تا ۱۱ میلیون رسیده است و امیدواریم برای سال آینده افزایش پیدا کند باید زندگی دستیار تامین شود تا بتواند در رشته ای شرکت کند. در حال اصلاح نظام پرداخت هستیم.

وی ادامه داد: از رشته های طب اورژانس، بیهوشی و کودکان کمتر استقبال می شود که در حال تلاش هستیم با تمهیداتی که اندیشیده می شود استقبال از این رشته ها صورت بگیرد.

باقری فرد ادامه داد: در سال‌های گذشته ۳۶۰۰ نفر ظرفیت داشته ایم اما الان ظرفیت به ۴۶۰۰ نفر رسیده است و اگر برخی می گویند ۸۰۰ ظرفیت خالی است از این افزایش ظرفیت صندلی خالی است و ما در حال تلاش هستیم تا این صندلی ها هم پر شود.

وی ادامه داد: هرچقدر نیرو تربیت کنیم اما شرایط حضور پزشک و ماندگاری در برخی مناطق اصلاح نشود باز هم با مشکل مواجه هستیم.

معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: باتوجه به زیرساختهایی که افزایش پیدا نکرده افزایش ظرفیت مشکلات زیادی را در حوزه جذب دانشجوی خارجی ایجاد خواهد کرد. افزایش ظرفیت اگر بدون زیرساخت پیش برود جذب دانشجوی بین المللی را با مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سلامت از مدارس شروع می شود تا سال‌های گذشته مراقبان بهداشت از رشته های مختلف جذب مدارس می شدند از دو سال پیش با همکاری آموزش و پرورش در سال گذشته ۳۵۰ نفر جذب شدند و بورسیه آموزش و پرورش هستند و بعد از تحصیل جذب آموزش و پرورش می شوند. امسال نیز ۳۵۰ نفر جذب شده اند.

در ادامه سعید چنگیزی آشتیانی رئیس جذب نخبگان معادنت آموزشی وزارت بهداشت گفت: بیستمین فراخوان جذب اعضای هیات علمی از روز شنبه هفته جاری به مدت دو هفته آغاز شده و تا ۲۸ بهمن ادامه دارد تا بخشی از نیاز هیات علمی دانشگاه ها را تامین کنیم و هزارو ۸۷۶ نفر از این طریق جذب هیات علمی خواهند شد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال نزدیک به دو هزار نفر دکترای تخصصی در دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی توزیع شده اند. ۲۵۰ نفر متخصص در حوزه دندانپزشکی نیز در دانشگاه‌ها و دانشکده ها توزیع شده اند. ۲۰۰ نفر با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح هیات علمی سرباز در بین دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی توزیع شده اند.

بابک صالح در ادامه گفت: تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده متولی آموزش پزشکی ۷۶ مرکز است. ۸ هزار ۵۳۹ نفر در سال ۱۴۰۱ دانشجو داشتیم که درسال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده است.

غلام‌رضا حسن زاده در ادامه گفت: آیین نامه کارشناسی به پزشکی بازنگری شده و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است تا رشته های کارشناسی بیشتری ورود به پزشکی داشته باشند.

وی ادامه داد: سامانه ای طراحی شده برای همه دانشگاه‌های کشور و پذیرش دانشجوی خارجی از این طریق انجام می شود.

رضا یزدانی دبیر شورای دندانپزشکی گفت: ۴۴ دانشکده دندانپزشکی داریم که ۳۶ دانشکده دولتی هستند. بیش از دو هزار پذیرش دانشجو در سال داریم. وقتی دانشجوی دندانپزشکی وارد بخش بالین می شود باید یک صندلی در اختیار او قرار بگیرد تا کار را یاد بگیرد و ببینده نباشد و باید به زیرساخت توجه شود.

وی ادامه داد: برگزاری آزمون صلاحیت بالینی امسال انجام شد این آزمون در ارتقای آموزش نقش بسزایی خواهد داشت. اعتبار بخشی دانشکده های دندانپزشکی امسال انجام شده است و از همه دانشکده ها بازدید شده است این کار باعث می شود دانشکده‌ها مشکلات شان را متوجه شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برای جذب هیات علمی حدود هزار و ۹۰۰ نفر فراخوان داده ایم که با وجود اینکه ۴ روز از این فراخوان می گذرد حدود دو هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده اند.

وی درباره نخبگان علوم پزشکی گفت: در حال حاضر ساماندهی نخبگان انجام شده و ما باید سازماندهی مشخصی برای نخبگان داشته باشیم و شبکه نخبگانی را ایجاد کنیم تا از طریق آن بتوانیم از کمک آنها در هر جای دنیا هستند استفاده کنیم.مدرک دانشجویان نیز به صورت دیجیتال صادر می شود.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته بحث تاریخ و نوع امتحان دستیاری کمترین تنش را برای دانشجویان داشته است و سال آینده ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد تاکنون نیز متقاضیان بیش از سال‌های گذشته ثبت نام کرده اند.

او افزود: تقریبا الان کسی نیست که به دلیل عدم تکمیل شرایط نتواند در آزمون دستیاری شرکت کند و شرایط برای افراد تسهیل شده است.

باقری فرد گفت: در طول سال ۴۰ آزمون برگزار می کنیم و ممکن است مشکلاتی هم ایجاد شود. هرجا احساس کنیم در حق داوطلب اجحاف شده قطعا ورود می کنیم و پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۲ هزار نفر عضو هیات علنی داریم گفت: ۶ هزار نفر تعهداتی هستند و ۱۶ هزار نفر پیمانی هستند. به ازای هر ۱۰۰ دانشجوی پزشکی باید ۲۴ استاد باشد. در بحث افزایش ظرفیت فقط بحث مالی نیست بلکه استاد هم نیاز است ما از نظر مدرس و استاد هم برای افزایش ظرفیت مشکل داریم. تا مجوز نداشته باشیم نمی توانیم افراد را جذب کنیم. در مجموع ۳۰۰ بیمارستان آموزشی و ۹۰ هزار تخت آموزشی در کشور داریم.

در ادامه عباسی درباره آزمون دستیاری گفت: به طور معمول طی دو الی سه سال اخیر در اردیبهشت ماه برگزار می شود در سال ۱۴۰۳ نیز این آزمون در اردیبهشت اردیبهشت ماه و بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می شود. تاکنون ۱۱ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز