خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تحریم‌ ها موجب افزایشِ اعتماد مدیران به تولیدات داخلی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۴۷۴

رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: تحریم‌ها به برخی مدیران و افراد تصمیم ساز و تصمیم‌گیر نشان داد که می‌توانند به تولیدات داخلی اعتماد کنند؛ پیش از این مدیران نسبت به آنچه از شرکت‌های دانش بنیان بیرون می‌آمد و تولید داخلی محسوب می‌شد، اعتماد کمتری داشتند، ولی تحریم آن‌ها را مجبور کرد که سراغ همین شرکت‌ها و محصولات داخلی بیایند.

«مهدی عباسی» رئیس پارک علم و فناوری البرز در  گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت این پارک از منظر تجاری‌سازی محصولات اظهار کرد: یکی از اهداف پارک‌ها همین امر تجاری‌سازی محصولات است؛ در چندسال گذشته نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی در این زمینه وجود داشت. 

رئیس پارک علم و فناوری البرز توضیح داد: علاوه بر فرهنگ‌سازی مردمی در خصوص پارک ها، در بین اقشار مدیران نیز لازم است تا آنها به پارک‌های علم و فناوری اعتماد کنند. خوشبختانه از نظر زیرساختی در پارک علم و فناوری البرز اتفاقات خوبی رخ داده است و همچنین برای مدیران شرایطی ایجاد کرده‌ایم که از فضای پارک‌ها بیشتر بهره ببرند. 

رئیس پارک علم و فناوری البرز تصریح کرد: اطلاع‌رسانی پارک‌ها در خصوص امکاناتی که دارند تاکنون کم بود، ولی با تدبیری که وزارت علوم و شخص وزیر داشتند «سامانه جان» راه اندازی شد و اطلاع‌رسانی مناسب برای مدیران و مردم فراهم شده است. در این بستر تمام مولفه‌های لازم برای تولید ثروت از طریق علم و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده است. سال گذشته بیش از ۲ همت فروش در پارک البرز داشتیم که در مقایسه با سالهای قبل بی‌نظیر بوده است. هم اکنون ۱۱۷ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری البرز مشغول فعالیت هستند و بالغ بر ۴۳۳ شرکت دانش بنیان نیز در سطح استان البرز فعالیت می‌کنند. 

عباسی در ادامه در مورد تحریم‌ها و خوداتکایی در زمینه تولید برخی محصولات و از سوی دیگر عدم اعتماد برخی صنایع به تولیدات داخلی پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان توضیح داد: تحریم‌ها به برخی مدیران و افراد تصمیم ساز و تصمیم‌گیر نشان داد که می‌توانند به تولیدات داخلی اعتماد کنند؛ پیش از این مدیران نسبت به آنچه از شرکت‌های دانش بنیان بیرون می‌آمد و تولید داخلی محسوب می‌شد، اعتماد کمتری داشتند، ولی تحریم آن‌ها را مجبور کرد که سراغ همین شرکت‌ها و محصولات داخلی بیایند. 

رئیس پارک علم و فناوری البرز اضافه کرد: ما معتقدیم باید شرایط لازم را برای بعد از رفع کامل تحریم‌ها آماده کنیم. در واقع اگر کیفیت محصولات را بالا ببریم و در سطح بین المللی آن‌ها را رقابت‌پذیر کنیم، دیگر نگران نیستیم که سرنوشت شرکت‌ها با وجود تحریم یا رفع آن چه می‌شود. 

او گفت: کالا یا محصولی که توسط شرکت دانش بنیان یا فناور تولید می‌شود،باید قابلیت رقابت جهانی و منطقه‌ای داشته باشد. 

عباسی افزود: طبیعتا اگر این اتفاق بیفتد؛ اگر تحریم هم نبود به این علت که کالا توان رقابت‌پذیری پیدا کرده است، می‌تواند در بازارهای بین المللی حضور پررنگی داشته باشد. 

رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: عده‌ای ضعف ارتباط بین دانشگاه و صنعت را به دانشگاه و عده‌ای دیگر به صنعت مرتبط می‌دانند. مهم‌ترین مشکل در این زمینه نبود ادبیات مشترک بین این دو عرصه است. به عنوان نمونه کسی که به زبان انگلیسی آشنا نباشد، هرچقدر هم که در زمینه‌هایی دانش داشته باشد بدون دانستن زبان آن کشور نمی‌تواند توانایی و مهارت و دانش خود را منتقل کند. 

رئیس پارک علم و فناوری البرز ادامه داد: نبود ادبیات مشترک بین صنعت، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری موجب شده است که در چندسال اخیر سردرگم شویم. اگر بتوانیم زبان و ادبیات مشترکی بین این دو ایجاد کنیم، سرعت عمل را بالاتر می‌بریم. در پارک علم و فناوری البرز در همین راستا اقداماتی کرده‌ایم تا بدانیم صنعت از ما چه می‌خواهد و بر اساس نیاز و درخواست صنعت اقدام کنیم. 

عباسی با بیان اینکه در این حالت نه تنها ما فقط دنبال آن‌ها حرکت نمی‌کنیم بلکه آن‌ها همگام با ما حرکت می‌کنند، گفت: در یک سال گذشته در پارک علم و فناوری البرز بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. این عدد از نظر من خیلی کوچک است چرا که صنعت توان بالایی دارد و در ارتباط با دانشگاه و علم اگر مطمئن شود که می‌تواند سودآوری خوبی از دل پارک‌ها و واحدهای فناور داشته باشد، قطعا به سمت ما می‌آید و سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کند و حتما سود هم می‌برد. 

رئیس پارک علم و فناوری البرز خاطرنشان کرد: صنایع پیشران و مادر نیز از دیگر مباحث ماست؛ در برخی موارد حرکت‌هایی در پارک‌های علم و فناوری انجام می‌دهیم، که کمی از سطح بلوغ شرکت‌های پیشران و بزرگ عقب است. باید تلاش کنیم پارک‌ها و واحدهای فناور در رابطه با صنایع بزرگ، پیشران و پیشرفته خودشان را به حدی برسانند که مورد انتظار صنایع است. 

عباسی عنوان کرد: تکمیل زنجیره شرکت‌ها در پارک‌ها هم کمک زیادی خواهد کرد. وقتی نیازهای صنایع در پارکی به صورت جامع پوشش داده شود مانند فروشگاه بزرگی است که همه نیازها را پوشش می دهد و پارک‌ها با این کار ماموریت محور هم می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز