خبرگزاری کار ایران

دایرة المعارف اخلاق پزشکی رونمایی می‌ شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۷۲۹

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران از رونمایی دایره‌المعارف اخلاق پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران» صبح امروز با حضور محمد رییس زاده، رییس سازمان نظام پزشکی، باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد رییس‌زاده گفت: وظیفه وزارت بهداشت تربیت نیروی تخصصی پاسخگوست و این مطلب به صراحت در سیاست های کلان حوزه سلامت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، بیان شده است.

وی ادامه داد: بی توجهی به مبانی قانونی، آموزش پزشکی کشور را زیر سوال می برد. آموزش علم و فن و همچنین ارتباط دو سویه میان پزشک و بیمار وظیفه جامعه پزشکی کشور است و نهادینه کردن و رعایت اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای به عهده مسئولان و سیاستگذاران است که دغدغه های آنها را کاهش دهند و ضرورت دارد در این راستا تعرفه‌های پزشکی واقعی شود.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با انتقاد از اینکه حداقل های درآمدی در مورد دستیاران و نیروهای طرحی رعایت نمی شود، تاکید کرد: ضرورت دارد در جهت کیفیت ارایه خدمات، به دغدغه های آنها توجه اساسی شود.

رییس زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحث فروش اینترنتی دارو خاطرنشان کرد: برای فروش اینترنتی دارو از طریق سکوهای مجازی باید حریم و اسرار بیماران حفظ شود؛ در غیر اینصورت در تضاد اخلاق پزشکی است و از نگرانی های جدی ماست‌.

وی ادامه داد: آموزش و اخلاق حرفه‌ای از مهمترین مولفه هایی است که باید جامعه پزشکی از آنها برخوردار باشند و به عنوان دو بال مهم پیشرفت و اعتلای جامعه پزشکی و عرضه خدمات درست به بیماران است.

در ادامه سعید بیرودیان دبیر کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی گفت: در سالهای اخیر بیش از ۴۰ پرونده شکایت در زمینه اخلاق پزشکی تشکیل شده که به بحث انتظامی باز می گردد و به روابط بین پزشک و بیمار مربوط می شود.

بیرودیان با اشاره به تحصیل ۷۰ دانشجوی اخلاق پزشکی در کشور، درباره سوگندنامه پزشکی ایرانی گفت: سوگند نامه پزشکی ایرانی تدوین و به دانشگاههای علوم پزشکی برای اجرا ابلاغ شده است.

محمدباقر لاریجانی دبیر کنگره اخلاق پزشکی نیز در ادامه این نشست گفت: دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی از ۲۵ تا ۲۷ بهمن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود و اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش بحث مسوولیت اجتماعی از محورهای اصلی آن است.

وی ادامه داد: از آنجایی که ایران از موفق ترین کشورها در حوزه اخلاق پزشکی است، در ارایه خدمات روشهای کنترل پزشک و بیمار و راهنماهای بالینی داریم و باید به بیماران داخلی و خارجی خدمت بیشتری انجام دهیم.

لاریجانی تاکید کرد: در این کنگره دایره المعارف اخلاق پزشکی رونمایی می شود و امید است بنیاد اخلاق پزشکی بصورت دایم ایجاد شود.

وی ادامه داد: این دایره‌المعارف ۱۰۰ مدخل دارد که بخشی از آن منتشر می‌شود و مابقی در سایتی که درنظر گرفته‌ایم بارگذاری می‌شود.

او با تاکید بر اینکه اگر آموزش پزشکی دچار چالش شود، مساله اخلاق پزشکی نیز زیر سوال می رود، خاطر نشان کرد: افزایش ظرفیت پزشکی چالش زیادی وارد کرده و از آنجایی که بسیاری از سایر کشورها برای درمان به ایران می آیند، در آینده در ارایه خدمات باکیفیت درمانی دچار چالش می شویم.

بیرودیان درباره رعایت اخلاق پزشکی در اعتباربخشی مراکز درمانی گفت: این موضوع در بخش دولتی به راه افتاده است به نحوی که فعالیت‌های ترویجی اخلاق حرفه‌ای در میان متخصصان از وضعیت مناسبی برخوردار است.

بیرودیان با اشاره به ابلاغیه وزارت بهداشت در خصوص رعایت پوشش حرفه‌ای زنان کادر درمان گفت: موضوع پوشش حرفه‌ای در راهنمای اخلاق حرفه‌ای لحاظ شده است.

وی ادامه داد: تمام مسائلی که می‌تواند موجب زیان برای بیماران شود در مصوبه پوشش حرفه‌ای لحاظ شده است. مسائلی مانند حجاب در مصوبه پوشش حرفه‌ای لحاظ شده است.

در ادامه رییس کل سازمان نظام پزشکی در مورد اصلاح کوریکولوم‌های آموزشی دوره دستیاری گفت: جامعه پزشکی وظیفه دارد که در صورت نیاز به موضوع سرفصل‌های آموزشی ورود کند.

وی ادامه داد: موضوع اخلاق در پزشکی در کوریکولوم‌های آموزشی دوره دستیاری لحاظ شده اما با استفاده از کوریکولوم‌های پنهان می‌توان به دستیاران اخلاق در پزشکی را آموزش داد در واقع کوریکولوم‌های پنهان هم به این معنی است که یک استاد با اخلاق و نحوه برخورد خود با بیماران می‌تواند اخلاق در پزشکی را به دستیاران آموزش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز