خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

علوم‌پایه در حال نابودی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۷۹۴

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان و تکریم سرپرست سابق این دانشگاه، معلمی را یک تخصص جدی دانست.

به گزارش ایلنا، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه رئیس دانشگاه فرهنگیان، ضمن عرض تبریک روز پاسدار اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به واسطه ارتباطات خوبی که از ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و… گرفته است، اوج خواهد گرفت و این ارتباطات می‌تواند در جلب مشارکت عمومی برای رشد دانشگاه فرهنگیان نقش کلیدی داشته باشد. 

وی ادامه داد: مسئله کم‌توجهی و بی‌مهری به مراکز تربیت معلم، ظلم بزرگی بود که اتفاق افتاد. یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور این است که نظارت درستی نداریم؛ به‌عنوان مثال نهادهایی را برای افراد خاصی تاسیس می‌کنیم که به مرور با جابجا شدن دولت، سلیقه آن‌ها عوض می‌شود و اساس‌نامه دانشگاه به فراموشی سپرده می‌شود. باید به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی پایبند باشیم و عمل کنیم. 

زلفی‌گل ادامه داد: ما در وزارت علوم اگر در خدمت آموزش و پرورش باشیم، در اصل در خدمت خودمان هستیم که فردا دانشجویان خوبی داشته باشیم. باید تعامل در حد اعلی باشد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان اینکه معلمی تخصص است، افزود: واقعیتی را هنوز مسئولان جامعه علمی ما به آن دقت نمی‌کنند؛ آن هم این است که بدانیم معلمی هم یک تخصص جدی است مانند پزشکی و… که ممکن است خیلی از افراد به صورت ژنتیکی توانمندی معلمی داشته باشند. این افراد باید جامع‌الاطراف باشند و از نگاه اجتماعی، فرهنگی، علمی… سطح بالایی داشته باشند. 

وی اذعان کرد: کسی که دانش دارد، با شخصی که تخصص معلمی دارد فرق می‌کند؛ در نتیجه دانشگاه فرهنگیان باید چتر خود را باز کند. شاید در آینده لازم شود برای افرادی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند، دوره‌های آموزشی حرفه استادی و معلمی برگزار شود که باید دانشگاه فرهنگیان به ما کمک کند و از ظرفیت آن استفاده کنیم. 

زلفی‌گل بر تصمیم‌گیری با استفاده از نظرات جمعی برای رفع مشکلات تاکید و اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان بایستی با حساب و کتاب رشد کند زیرا مهارت‌محور است. دانشگاه فرهنگیان باید به گونه‌ای رشد پیدا کند که علوم انسانی و علوم پایه آسیب نبیند. در علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک تمایل برای درس خواندن افت پیدا کرده و این مسئله فاجعه است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان باید با وزارت علوم برای رشته علوم‌پایه وارد تفاهم شوند زیرا علوم‌پایه در حال نابودی هست. مقام معظم رهبری فرمودند «علوم‌پایه معدن است» من درخواست می‌کنم نسبت به این مسئله حساس باشید و شمع علم‌پایه را روشن نگه دارید تا آسیبی وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز