خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سخنگوی فراجا صورت گرفت؛

تشریح عملکرد پلیس کشور در سال ۱۴۰۲

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۲۹۶

سخنگوی فراجا به تشریح آمار عملکرد سالانه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سطح کشور و ارائه توضیح درباره دستاوردهای پلیس‌های تخصصی در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی فراجا در جمع خبرنگاران به تشریح مهمترین اقدمات یک‌ساله پلیس کشورمان پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۲ تمرکز جدی فرماندهی انتظامی کشور بر افزایش ضریب احساس امنیت اجتماعی و همچنین اولویت دادن به مهمترین درخواست‌های عمومی جامعه از پلیس، با کلیدواژه‌های ترکیبی «مبارزه موثر با سرقت» و «تلاش عینی برای ارائه خدمات ارزان پلیس به مردم از مرز تا مرکز» بوده است. 

وی در همین راستا تاسیس باشگاه خبرنگاران دانش‌آموزی پلیس و ایجاد رسانه تعاملی با محوریت و شعار «پلیس مردم‌پایه» را از جمله اقدامات مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا در سال جاری برشمرد و افزود: اجرای طرح «همیاران آرامش» برای افزایش کمی و کیفی خدمات انتظامی و مشاوره‌ای به مردم، راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی پلیس در بستر تلوبیون و آپارات و تهیه و تولید ۲۵۰ برنامه ۱۱۰ ثانیه با پلیس از جمله دیگر اقدامات اثرگذار معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا در سال ۱۴۰۲ بوده است. 

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا همچنین توانسته است که در سال جاری، ۱۱۷ مورد صلح و سازش را میان قبایل و طوایف در سطح کشور انجام دهد که دارای نزاع و درگیری‌های قدیمی و پرمخاطره بوده‌اند. این معاونت همچنین به اجرای برنامه زنگ پلیس به عنوان یک طرح آموزشی و پیشگیرانه در کل کشور و اجرای میدانی آن در مناطق کم‌برخوردار پرداخته است. تهیه فیلم، سریال و انیمیشن پلیسی برای آموزش و پیشگیری اجتماعی در گروه‌های سنی مختلف و همچنین توسعه برند «پلیس تعاملی» در کل کشور با نگاهی ملی به جمیعت و جغرافیای ایران را از دیگر اقدامات قابل توجه این معاونت در سال جاری بوده است. 

کشف ۹۲ درصد جرایم جنایی و دستگیری ۱۸ هزار مالخر 

منتظرالمهدی با اشاره به مهمترین اقدامات پلیس آگاهی فراجا در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال جاری، ۹۲ درصد کل جرایم جنایی، ۸۵ درصد کل جرایم جعل و کلاهبرداری و ۳۵ درصد کل سرقت‌ها توسط نیروهای زبده پلیس آگاهی در اقصی نقاط کشور کشف شدند و برای حدود ۷۰۰ نفر از مالخران حرفه‌ای بانک اطلاعاتی تشکیل شد. اخذ اطلاعات بیش از ۲۵۰ میلیون قطعه از شرکت‌های خودروساز برای بهره‌برداری در طرح پایش نیز از جمله اقدامات مهم پلیس آگاهی برای مقابله با مالخرها بود. 

سخنگوی فراجا ادامه داد: در سال جاری با هدف کاهش دغدغه مردم و ساماندهی وضعیت مالخران و اوراق‌فروشی‌ها و همچنین کنترل قیمت قطعات یدکی و کاهش احتمال سرقت خودروها و لوازم آن‌ها، طرح پایش در سراسر کشور اجرا شد که در نتیجه آن، حدود ۱۸ هزار مالخر اموال مسروقه در نقاط مختلف کشور طی ۱۳ مرحله اجرای طرح دستگیر شدند. 

وی اظهار داشت: افزایش ۱۲۴ درصدی کشف قاپ‌زنی‌ها، کشف ۸۷ درصد از خودروهای مسروقه و کشف ۴۰ درصدی سرقت‌های مهم و ۳۳ درصدی سرقت‌های خرد از جمله دیگر دستاوردهای پلیس آگاهی کشور در سال جاری بوده است. 

افزایش ۱۱۵ درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر در سال ۱۴۰۲

منتظرالمهدی همچنین به دستاوردهای پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: دستگیری ۱۵۰ هزار و ۵۸۴ نفر از خرده‌فروشان مواد مخدر و همچنین جمع‌آوری ۲۲۱ هزار و ۸۳۹ نفر از معتادان متجاهر از جمله اقدامات مهم این پلیس تخصصی در سال جاری بوده است. آمار دستگیری خرده‌فروشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر شده و آمار جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز ۱۱۵ درصد افزایش یافته است. 

وی افزود: کاهش ۱۵ درصدی ارائه گزارشات شهروندان به شماره تماس مرکز فوریت‌های پلیسی (۱۱۰) در خصوص جرایم مرتبط با مواد مخدر و کشف ۵۳۶ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر و روان‌گردان از جمله دیگر دستاوردهای پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال جاری بوده است. 

دستگیری بیش از ۸۰ هزار متهم توسط پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور 

سخنگوی فراجا همچنین در تشریح عملکرد پلیس امنیت اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: انهدام ۸۱۰ باند قاچاق کالا و جرم و فساد اقتصادی، افزایش ۳۶۸ درصدی کشفیات تجهیزات پزشکی قاچاق، رشد ۲۵ درصدی کشفیات لوازم یدکی سبک و سنگین قاچاق و بالا رفتن ۴۲ درصدی کشفیات داروهای انسانی و حیوانی قاچاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته جزو مهمترین دستاوردهای پلیس امنیت اقتصادی فراجا در سال جاری بوده است. 

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی کشفیات ارز و رشد ۷۹ درصدی کشفیات سوخت و فرآورده‌های نفتی توسط نیروهای پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه تلفنی ۰۹۶۳۰۰ برای رصد و شناسایی برخط جرایم اقتصادی با کمک مردم از جمله اقدامات قابل توجه پلیس امنیت اقتصادی در سال ۱۴۰۲ بوده است. همچنین این پلیس تخصصی در سال جاری موفق به دستگیری بیش از ۸۰ هزار متهم در نقاط مختلف کشور شده است. 

دستگیری ۱۷۱ نفر از اشرار و اعضای گروهک‌های ترویستی توسط مرزبانی 

منتظرالمهدی همچنین درباره مهمترین اقدامات مرزبانی انتظامی کشور در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: مرزبانی فراجا در سال جاری موفق به کشف و ضبط محموله‌های کالای قاچاق به ارزش حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال شده است. افزایش ۱۱ درصدی کشفیات سوخت قاچاق، رشد ۱۷ درصدی کشفیات مواد مخدر، رشد ۸۸ درصدی هلاکت اشرار و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر و دستگیری ۱۷۱ نفر از اشرار و اعضای گروهک‌های ترویستی جزو دیگر اقدامات مهم مرزبانی انتظامی کشور در سال جاری بوده است. 

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در طول سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۰ سامانه رادار زمینی، ۵۲ دستگاه دوربین حرارتی تاکتیکی، ۳۰۱ دستگاه انواع دوربین مرئی، ۹۵ دستگاه دوربین البسه برون‌خط و ۲۵۹ دستگاه دوربین مداربسته در مقرهای مرزی کشور مستقر و به تجهیزات مرزبانی فراجا الحاق شده است. 

کشف ۸۷ درصد جرایم سایبری گزارش‌شده به پلیس فتا در سال ۱۴۰۲

این مقام ارشد انتظامی درباره مهمترین اقدامات پلیس اینترپل ایران در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: تعیین تکلیف پرونده استرداد، دستگیری، اخراج و مصالحه ۴۲ نفر از اتباع ایرانی و خارجی، انتقال ۲۷ نفر از محکومان به حبس برای سپری کردن مابقی دوران محکومیت‌شان و ارائه بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ خدمت انتظامی از جمله صدور گواهینامه سوءپیشینه بین‌المللی برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور به زبان انگلیسی جزو مهمترین اقدامات پلیس بین‌الملل ایران در سال ۱۴۰۲ بوده است. 

وی در خصوص مهمترین دستاوردهای پلیس فتای فراجا در سال جاری نیز بیان کرد: رشد ۲۱ درصدی پرونده‌های مکشوفه، کشف ۸۷ درصد جرایم سایبری گزارش‌شده، کشف ۴۲۳ فقره پرونده مهم، عمده و کثیرالشکاکی و دستگیری ۹۰۵ نفر در این رابطه، ارائه ۳۸۰ برنامه آموزشی و پیشگیرانه در تلویزیون و تولید ۶۰۰ برنامه رادیویی و ۵۰۰ هشدار و زیرنویس در رسانه ملی جزو مهمترین عملکردهای پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) در سال ۱۴۰۲ بوده است. 

رفع مشکل ۹۸۰ نقطه حادثه‌خیز راه‌های برون‌شهری در سال جاری 

منتظرالمهدی درباره مهمترین اقدامات پلیس راهور در سال ۱۴۰۲ نیز خاطرنشان کرد: ارائه بیش از ۲۰۰ میلیون خدمت ترافیکی و عملیاتی و شناسایی و رفع مشکل ۹۸۰ نقطه حادثه‌خیز راه‌های برون‌شهری و یک هزار و ۳۰۹ نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری جزو دستاوردهای قابل توجه پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری بوده است. در حال حاضر ۵۳ میلیون نفر در سطح کشور دارای گواهینامه رانندگی هستند که امسال میزان صدور گواهینامه‌های جدید ۸.۵ درصد رشد داشته است. همچنین آمار اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد بیشتر شده است. 

وی درباره مهمترین فعالیت‌های مرکز فوریت‌های پلیسی (۱۱۰) در سال جاری هم توضیح داد: در طول امسال بیش از ۵۲ میلیون تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی برقرار شده است که به طور میانگین، ۱۰۷ تماس در هر دقیقه در سطح کشور را نشان می‌دهد. آمار برقراری تماس در دقیقه با مرکز فوریت‌های پلیسی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته و حدود ۲۱ میلیون عدد از تماس‌های برقرارشده با شماره تلفن ۱۱۰ منجر به عملیات انتظامی نیروهای پلیس شده است. 

انهدام ۹۴ باند قاچاق انسان توسط پلیس گذرنامه در سال ۱۴۰۲

سخنگوی فراجا با اشاره به عملکردهای مهم پلیس گذرنامه در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: صدور بیش از ۵ میلیون گذرنامه الکترونیک، کاهش ۳۰ درصدی صدور دفترچه پناهندگی، افزایش ۲۲ درصدی تعداد گروه‌های جهانگردی در قالب تور و افزایش ۳۹ درصدی تعداد مسافران خارجی ورودی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته جزو مهمترین دستاوردهای پلیس گذرنامه در سال جاری بوده است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور ادامه داد: پلیس گذرنامه در طول امسال موفق به شناسایی و انهدام ۹۴ باند قاچاق انسان، انهدام ۲۶ باند جعل مدارک مسافرتی و هویتی ایرانی و خارجی و افزایش ۲۴ درصدی کشف اسناد مسافرتی و هویتی جعلی شده است. 

این مقام ارشد انتظامی درباره مهمترین اقدامات پلیس اماکن در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: رشد بیش از یک هزار درصدی بررسی صلاحیت فنی کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها و بررسی بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست صنفی متقاضیان صدور پروانه کسب و مجوز فعالیت جزو مهمترین عملکردهای پلیس اماکن در طول سال جاری بوده است. 

کشف ۸۸ درصد آدم‌ربایی‌ها و گروگان‌گیری‌ها در سطح کشور 

منتظرالمهدی همچنین کاهش ۳ درصدی آمار نزاع و درگیری فردی و جمعی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را جزو مهمترین دستاوردهای پلیس پیشگیری فراجا در سال ۱۴۰۲ برشمرد و عنوان کرد: با اقدامات تخصصی انجام‌شده توسط نیروهای پلیس پیشگیری، امسال بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های نزاع در قالب مشاوره و مددکاری اجتماعی در مراکز انتظامی منجر به مصالحه و قضازدایی شده است. 

وی درباره اهم اقدامات یگان‌های ویژه فراجا در سال ۱۴۰۲ نیز بیان کرد: در طول سال جاری ۸۸ درصد آدم‌ربایی‌ها و گروگان‌گیری‌ها در سطح کشور کشف شده که میزان کشف این جرم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است. ۵۶۶ مرحله اقدامات مردم‌یار و یک هزار و ۱۱۸ ماموریت مبارزه با انواع قاچاق در کارنامه کاری ۱۲ماهه یگان‌های ویژه فراجا به ثبت رسیده است. 

نجات جان بیش از ۷۸۰ مصدوم توسط «هوا فراجا» در سال جاری 

سخنگوی فراجا با اشاره به مهمترین اقدامات سازمان وظیفه عمومی در سال جاری نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۱۸ هزار کارت هوشمند پایان خدمت و ۵۶۹ هزار معافیت تحصیلی و ۱۸۶ هزار معافیت دائم توسط سازمان وظیفه عمومی فراجا صادر شده است. امسال همچنین با افزایش ۱.۱ درصدی میزان معرفی و اعزام مشمولان به خدمت سربازی مواجه بوده‌ایم. 

این مقام ارشد انتظامی با بیان این که «هوا فراجا» مجهز به انواع بالگرد، جایروپلن و هواپیمای توربو، فالکن و سسنا است، اظهار داشت: یگان تخصصی هوا فراجا در طول سال ۱۴۰۲ بیش از ۴ هزار سورتی پرواز به مدت ۴ هزار و ۵۰۰ ساعت انجام داده که ۲ هزار و ۸۴۰ ساعت آن مربوط به اجرای عملیات امدادی، انتظامی و شناسایی بوده است. این یگان در سال جاری بیش از ۷۸۰ مصدوم را در حوادث مختلف جابه‌جا کرده و جان آن‌ها را با انتقال به مراکز درمانی نحات داده است. 

وی در پایان یادآور شد: انجام ۱۷ هزار و ۷۸۳ مورد خدمات ویزیت رایگان (پزشکی عمومی، دندانپزشکی و غربالگری) به عموم مردم در «هفته انتظامی» و پشتیبانی بهداشتی و درمانی از ۱۴ هزار و ۴۷۷ نفر در پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) از جمله مهمترین اقدامات معاونت بهداد فراجا در طول سال ۱۴۰۲ بوده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز