خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

باید برای ورود ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی آماده شویم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۷۶۵

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: باید خود را برای ورود ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی و حتی بیش از این آماده کنیم.

«علیرضا بیگدلی» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد دپیلماسی علمی کشور بیان کرد: ایران در طول تاریخ مزین به علم بوده و به همین نام خوش، شناخته شده است. قدرت و توانی که علم به کشورها اعطا می‌کند، توانی ماندگار و پایداری است. 

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: علم و دانش محصولی است که باید در چارچوب تعامل جهانی شکل بگیرد. امروز علم در اختیار همگان قرار دارد و باید با دیپلماسی قدرتمند، تصمیم جدی برای بهره گیری از ظرفیت‌های علمی موجود در جهان اتخاذ کنیم که لازمه آن آماده کردن خودمان برای جذب دانشجویان بین المللی، اعزام دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی، تبادل اساتید و پژوهشگران و همه ابعاد علم است که زمینه‌سازی گسترده‌ای لازم دارد. 

بیگدلی افزود: خوشبختانه در حوزه جذب دانشجو اتفاقات خوبی در سالهای گذشته و هدفگذاری‌هایی در برنامه ششم و هفتم رخ داده که این اهداف را قابل تحقق نشان می‌دهد. در این زمینه‌ها وزارت امور خارجه در کنار دولت و سایر دستگاه‌های ذی ربط مشارکت دارد و تلاش می‌کنیم به بهترین نحو عمل کنیم. 

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مطرح در حوزه سیاست‌های خارجی استقرار نظام نوین در کشور است که خوشایند نظام سلطه نیست. طبیعتا نظام سلطه نیز سعی می‌کند، روی نظام نوین ما همه محورهایی که به قدرت نرم و سخت برای ما منتهی می‌شود را ببندد. 

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما در راستای نظام نوین خودمان تلاش گسترده‌ای انجام داده ایم، اظهار کرد: یکی از موانع پیش روی ما چنین رویکردی است. سیاه نمایی‌هایی که از جمهوری اسلامی در سطح جهان به وجود می‌آورند و ذهنیت‌هایی که ایجاد می‌کنند، بخشی دیگر از اقدامات طرف مقابل است. 

وی تاکید کرد: این مسائل در مدیریت ما موانعی ایجاد می‌کند و به طور مثال در نقل و انتقالات مالی و پولی دچار مشکلاتی می‌شویم. طبیعتا مقوله تجربه نیز برای ما وجود دارد، چرا که در مسیری قرار گرفته‌ایم که نیازمندیم در حین حرکت، خودمان را متناسب با ظرفیت‌سازی‌ها رشد دهیم. 

بیگدلی در ادامه گفت: اتفاقی که در سال گذشته رخ داده و ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران برای تحصیل حضور یافته اند، گرچه بیشتر آن‌ها از کشورهای همسایه؛ افعانستان و عراق بوده اند، اما وضعیتی را به وجود آورده است که فکر می‌کنیم باید به سمت بین المللی کردن دانشگاه‌های خودمان حرکت کنیم و برای توسعه فرهنگ جذب دانشجوی خارجی و تعامل بین المللی و حل مشکلات کنسولی دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها پیگیری داشته باشیم. همچنین باید رفاهیاتی برای دانشجویان خارجی فراهم کرد که شاید هم اکنون در جامعه ما تجربه قبلی در این خصوص کم باشد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مسائل کنسولی مجموعه مسائل است که با ورود و اقامت دانشجویان خارجی در کشور شروع می‌شود و با مسائل مربوط به تحصیل و کیفیت تحصیلی شهریه و پرداخت شهریه و تردد این مجموعه ارتباط پیدا می‌کند. کنسولی‌ها در دانشگاه مستقر و با سازمان امور دانشجویان مرتبط هستند و مسائل آن‌ها را از طریق وزارت امور خارجه و سازمان‌های ذی ربط پیگیر می‌شویم. 

به گفته بیگدلی ما شاهد رشد در مسائل کنسولی دانشجویان خارجی هستیم.وی در این رابطه توضیح داد: ما در مسیر تسهیل که همه به آن اعتقاد داریم حرکت کرده ایم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح شده است که باید ظرفیت‌های کنسولی متناسب با میهمانانی که برای تحصیل وارد کشور می‌شوند را فراهم کنیم و هیات دولت نیز اخیرا مصوباتی داشته که بسیار راهگشا است و رئیس جمهور و وزارت علوم، بهداشت و امور خارجه دیدارها و توافقاتی در این زمینه داشته‌اند که بر اساس آن باید خود را برای ورود ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی و حتی بیش از این آماده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز