خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

طراحی و ساخت مدارسی با قابلیت جابه‌جایی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۲۴۲

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: دفاتر فنی نوسازی مدارس در استان‌ها، با مصالح نوین و رویکردهای تازه در زمینه طراحی و ساخت مدارس قابل انتقال اقدام کنند تا در صورتی که جابه‌جایی جمعیتی داشتیم، مدارس را نیز بتوانیم جابه جا کنیم.

«حمیدرضا خان‌محمدی» رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: مجموعه اعدادی که سازمان برنامه و بودجه قرار است به ما اعطا کند، ۲ هزار میلیارد تومان بابت پروژه‌های نیمه تمام خیرین مدرسه ساز است. سایر مبالغ مانند هزینه های مربوط به قیر و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی نیز در نظر است. ابلاغ اعتبار تخصیص ها صادر شده است و زمانی که به حساب ما بنشیند، در استان‌ها توزیع می‌شود. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: سال قبل دو هزار و ۲۰ طرح آموزشی داشتیم که در نوع خود رکورد بود و می‌خواهیم آن را افزایش دهیم. 

خان محمدی تاکید کرد: هزار میلیارد تومان تخصیص نیز بابت تجهیزات هنرستانی و کاروان تجهیزات داشتیم که تا مهرماه سال جدید با اولویت هنرستان ها، ارسال تجهیزات را دنبال خواهیم کرد. 

وی در مورد ایده مدارس قابل انتقال نیز توضیح داد: این ایده با توجه به جابه‌جایی جمعیت مطرح شده و در گذشته نیز در برخی شهرها مانند مشهد تجربه شده است. مدارس کانکسی نیز با همین هدف ساخته می‌شد تا با جابه‌جایی جمعیت بتوان آن را منتقل کرد. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: ما می‌خواهیم دفاتر فنی نوسازی مدارس در استان‌ها، با مصالح نوین و رویکردهای تازه در زمینه طراحی و ساخت مدارس قابل انتقال اقدام کنند تا در صورتی که جابه‌جایی جمعیتی داشتیم، مدارس را نیز بتوانیم جابه جا کنیم. 

خان محمدی در پاسخ به این سوال که آیا مدارس پرتابل چیزی شبیه ویلاهای پیش ساخته است؟ گفت: بله، تقریبا به آن شکل است، اما این مدارس با وضعیتی ساخته می شود که بتوان سریع آنها را جمع آوری و جای دیگری سرپایشان کرد. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص برنامه ریزی برای شاداب‌سازی فضای فیزیکی مدارس نیز عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در راهبردهای سازمان از گذشته وجود داشته و در این دوره تقویت و پیگیری می‌شود، تبدیل کلاس درس به محیط یادگیری است. 

وی افزود: تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری و آیین نامه مدارس فضای سبز مدارس سال گذشته ابلاغ شد و بنا بر آن باید درختان مثمر در مدارس کاشته شود و دانش آموزان در آبیاری و نگهداری فضای سبز مدرسه فعالیت کنند که اینها از جمله طرح‌های شاداب‌سازی فضای یادگیری است. 

خان محمدی یادآوری کرد: حیاط پویا نیز دیگر عامل شاداب‌سازی مدارس است. استفاده از چمن مصنوعی در حیاط نیز در همین راستا طراحی شده تا تنوع فضاهای یادگیری زیاد باشد، ضمن اینکه در این رویکرد قاعدتا می‌توان از فضاها و فرصت‌هایی که در زمان تعطیلی مدرسه وجود دارد، با هماهنگی استفاده کرد. 

خان محمدی در مورد ایده کلاس‌های درس بدون کفش که به تازگی دنبال می‌شود و تاثیر چنین ایده‌هایی بر یادگیری دانش آموزان نیز گفت: در مدارس با ایده‌های نوین و الگوهایی مختلفی که در کشور وجود دارد این موضوعات دنبال می‌شود، اما عمومیتی از سمت ما نیست و چیزی هم در این راستا ابلاغ نکرده ایم. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار کرد: از آنجایی که در نوع بهره برداری از فضای فیزیکی مدرسه چنین اقداماتی صورت می‌گیرد، طبیعتا با نظر مدیر مدرسه و آموزش و پرورش دنبال می‌شود. ما ستاد راهبری سند تحول داریم و برنامه‌های خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه حضور بچه‌ها در کلاس درس بدون کفش نیز هنوز ابلاغی نداشتیم و اگر مدیر مدرسه‌ای چنین خلاقیتی به خرج دهد و البته که ایده‌های دیگری هم می‌توان داشت، پس از مطالعه و برنامه ریزی در آیین نامه‌های ما قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز