خبرگزاری کار ایران

هشدار هواشناسی درباره بارش شدید باران در نوار شرقی کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۳۰۷

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای نوار شرقی کشور طی امروز (شنبه)، از ورود سامانه بارشی جدید به ایران در اواخر وقت دوشنبه و تقویت فعالیت آن در روز سه‌شنبه خبر داد.

به گزارش ایلنا، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که امروز (شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳) در شرق سواحل دریای خزر، شمال شرق و نوار شرقی کشور واقع در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان همچنین در ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، شمال فارس، مناطقی از یزد و کرمان، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ خواهد داد. 

فردا (یکشنبه) در شمال شرق و نوار شرقی کشور واقع در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و در بخش‌هایی از یزد، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و در ساعات بعد از ظهر در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بارش روی می‌دهد. همچنین روز دوشنبه در برخی نقاط شمال غرب، شمال شرق، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و عصرگاه در ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات زاگرس مرکزی و استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. 

از اواخر وقت روز دوشنبه با نفوذ سامانه بارشی از جنوب کشور بارش در استان‌های بوشهر و فارس آغاز خواهد شد. سه‌شنبه با تقویت این سامانه بارشی در استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و جزایر خلیج فارس، رگبار و رعد و برق گاهی همراه با وزش باد شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ رخ خواهد داد. 

در ساعات بعد از ظهر سه‌شنبه در مناطقی از مرکز دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک روی می‌دهد. روز چهارشنبه این وضعیت در استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب یزد و جنوب خراسان جنوبی رخ می‌دهد، همچنین در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. همچنین امروز نیمه شرقی دریای خزر و از امروز تا دوشنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. 

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی (هشدار نارنجی) 

نوع مخاطره: بارندگی شدید، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات بارش برف و احتمال ریزش سنگ از کوهستان. 

زمان و منطقه اثر: 

شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳: خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، جنوب سیستان و بلوچستان. 

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی. 

توصیه: فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها وعدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام وعدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز