خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تمهیدات پیشگیری از خطرات احتمالی بارش شدید باران در ۵ استان کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۷۵۱

رییس سازمان بحران کشور در خصوص تمهیدات اندیشیده برای پیشگیری از خطرات احتمالی در پی هشدار بارش باران در ۵ استان کشور خبر داد.

«محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام هشدار هواشناسی برای 5 استان کشور چه تمهیداتی از سوی سازمان بحران کشور در نظر گرفته شده است، گفت: از یک هفته قبل، تمام مدیران و فرمانداران که شهرستان‌ها به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران هستند، استانداران و اعضای مدیریت بحران در این استان‌ها را توجیه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: عموما در این گونه‌ موارد چون میزان بارندگی در برخی از مناطق بیش از حد تصور است از همین‌رو ما در این مناطق سعی کرده‌ایم بیشتر در حوزه پیشگیری کار کنیم. پیشگیری نیز از این جهت که در تمام مناطقی که احتمال خطر داده می‌شود مانند بستر رودخانه و حرائم مناطقی که در مسیل‌ها قرار دارند و احتمال دارد از یک دامنه یا یک حوزه آب‌خیز آب زیادی سرریز شود، مورد بازدید میدانی قرار داده‌ایم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه همه پای کار هستند و این بازدید میدانی و عملیاتی باید حتما انجام شود تا در این مدت هشدار کسی در این مناطق قرار نگرفته باشد، گفت: گاها ما در برخی از مناطق اردوگاه‌های اسکان اضطراری را ایجاد کرده‌ایم تا در صورت نیاز افراد را در این حوزه‌ها مستقر کنیم. البته اهالی این مناطق ترجیح می‌دهند در خانه اقوام و آشنایان بیشتر مستقر شوند، برای ما نیز مهم این است که این افراد در محدوده خطر قرار نداشته‌باشند.

نامی خاطرنشان کرد: برای جاده‌ها نیز محدودیت ایجاد کرده‌ایم. در برخی از شهرها نیز احتمال دارد خطر بیشتری وجود داشته باشد، مناطقی در استان هرمزگان و شهر نخل تقی در استان بوشهر از مناطق پرخطر است. برای جاده‌های ارتباطی کنار ساحل نیز سعی شده محدودیت ایجاد شود به ویژه در شب و ساعات تاریکی چراکه در تاریکی شب رانندگان نمی‌توانند حوزه خطر را ببینند و ممکن است به جاده رفته و در آب گرفتار شوند و جان خود را از دست بدهند. برای ما مهم این است که مطمئن باشیم کسی در این حوزه خودسرانه عمل نمی‌کند و از همه هموطنان در این مناطق تقاضا داریم از امروز صبح تا فردا 8 شب این موارد را دقت کرده و رفت و آمدهای خود را محدود کنند همچنین به هیچ عنوان در شب در مناطق خطر حضور نداشته باشند چراکه در صورت وجود آب در این مناطق هر خودرویی را ممکن است آب با خود برده و حرکت کند.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق مدارس تعطیل شده است همچنین برخی از کسب و کارها که در محدوده خطر بوده‌اند تعطیل شده‌است ما در برخی از جاها از مردم خواهش کرده‌ایم تا این موارد را رعایت کرده و تعطیل کنند و در این مناطق خطر حضور نداشته باشند. در مراکز عمومی که خدمات رسان هستند پیش‌بینی کرده‌ایم در صورت وقوع آب گرفتگی برای این مراکز جایگزین مناسب آن را داشته باشیم و بتوانیم خدمات‌رسانی به مردم را ادامه دهیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره سدها و آب‌بندها گفت: در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه بلوچستان که عموما سدهای آن منطقه در سیل گذشته پر شده بود، درخصوص این هشدار از مدیران آب منطقه‌ای خواسته شده است که تا حوزه اطمینانی با رها کردن قسمتی از آب پشت این سدها و آب‌بندها ایجاد کنند تا آبی که وارد این سدها می‌شود مجددا باعث تخریب نشود البته ما تجربه تلخی در این خصوص داریم و مدیران آب منطقه‌ای این تجربه را مد نظر خواهند داشت در سال 95 آب را رها کردیم و دیگر آبی جایگزین نشد و در سال 98 آب رها سازی نشد و آب سیلاب به آب پشت این سدها و آب‌بندها اضافه شد و تخریب ایجاد کرد. در حال حاضر مدیران از این تجارب استفاده خواهند کرد و به عنوان یک الگوی مناسب و تجربه گرانقدر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نامی تصریح کرد: مرکزی در این دوره در اورژانس کشور ایجاد شده است و مدیران کشوری مرتبط با این هشدارها در این مرکز حضور خواهند داشت تا در صورت نیاز از مناطق دیگری غیر از استان‌های درگیر مخاطره اقدامات لازم برای امدادرسانی صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز