خبرگزاری کار ایران

سرپرست مجموعه تخت جمشید:

فصل دوم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید آغاز شد

کد خبر : ۱۸۷۷۹۸

«فصل دوم کاوش آبراهه‌های زیرزمینی با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی به مدت ۲ ماه آغاز شده است. / تیم کاوش متشکل از ۴ باستان‌شناس، ۲ کار‌شناس مرمت و ده نیروی کار، به همراه سرپرست فعالیت خود را آغاز کرده است.»

سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: فصل نخست کاوش آبراهه‌های تخت جمشید مشکل چندین دهه اخیر آبگرفتگی کاخ‌ها و کانال‌های مجموعه تخت جمشید را در مواقع بارندگی حل کرد.


به گزارش ایلنا، مسعود رضایی‌منفرد از آغاز دور جدید کاوش آبراهه‌های تخت جمشید خبر داد و گفت: در فصل نخست این دوره از کاوش‌ها که در سال ۹۱ انجام شد با کاوش امتداد مسیر خروجی آبراهه‌های تخت جمشید در جنوب تخت‌گاه، مسیر خروجی آب مجموعه کانال‌های زیرزمینی باز شد.
وی افزود: فصل دوم کاوش آبراهه‌های زیرزمینی با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی به مدت ۲ ماه آغاز شده که تیم کاوش متشکل از ۴ باستان‌شناس، ۲ کار‌شناس مرمت و ده نیروی کار، به همراه سرپرست فعالیت خود را آغاز کرده است.
در ادامه اسدی سرپرست این گروه گفت: در دوره اول کاوش مشخص شد مجموعه خزانه تخت جمشید در زمان هخامنشیان در تعبیه سیستم دفع آب کانال‌های زیر زمینی به جز خروجی فعلی آبراهه‌ها از یک خروجی منحصر به فرد برخوردار است.
وی هدف فصل دوم کاوش را امتداد مسیری که به احتمال فراوان به خروجی خزانه منتهی می‌شود دانست و گفت: علاوه بر کاوش آبراهه‌ها در خزانه بر دو نقطه دیگر از تخت جمشید متمرکز است؛ این نقاط شامل کاوش امتداد مسیری از آبراهه‌هاست که از حاشیه شرقی دروازه ناتمام به سمت شمال امتداد دارد که ضمن کاوش در این بخش، مشخص خواهد شد بخش انتهایی این آبراه به کجا ختم و اساساً به چه منظور ساخته شده است.
اسدی با بیان اینکه بخش نهایی دور جدید کاوش‌ها به کانال حیاط جنوبی کاخ تچر اختصاص دارد گفت: با کاوش این کانال مشکل آب‌گرفتگی حیاط جنوبی کاخ تچر نیز مرتع خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز