خبرگزاری کار ایران

/ اهمیت انعکاس‌‌داخلی اخبار - ۲ /

مسئولیت اجتماعی رسانه، ماندن در کنار مردم است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۲۷۹

فشار غیرقانونی به رسانه‌ها و نامساعدکردن فضای فعالیت رسانه‌ای، به نفع جامعه و نظام نیست و باعثخودسانسوری و نقصان در اطلاع‌رسانی عمومی می شود.

قادر باستانی(نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی) معتقد است که یک رسانه به جز اطلاع‌رسانی درست، دقیق و به موقع که وظیفه ذاتی آن است، در قبال شهروندان مسئولیت اجتماعی دارد و مسئولیت اجتماعی رسانه، ماندن در کنار مردم و حمایت از امنیت اجتماعی و حیثیت عمومی شهروندان است.

باستانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به نقش رسانه‌ها در انعکاس حوادثو رویدادها گفت: رسانه‌ها در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت می‌کنند و اطلاع‌رسانی از همه موضوعات موردعلاقه مخاطب، وظیفه آنهاست، اما یک نکته ظریف هم در اینجا وجود دارد و آن موضوع امکان جوسازی و بزرگ‌نمایی رویدادها با هدف اثرگذاری بر تصمیمات و سیاست‌هاست. این اتهام را هر کسی می‌تواند به یک رسانه وارد کند، حتی در کشورهای غربی هم رسانه‌ها را متهم می‌کنند که آنها بعضی وقایع کم اهمیت را با اهداف خاص و تحت تأثیر لابی‌های قدرت‌ها؛ مهم و بزرگ جلوه می‌دهند و از کنار بعضی رویدادهای مهم عبور می‌کنند.

باستانی تصریح کرد: به هرحال آنچه در همه جوامع از جمله کشور ما حاکم است، قوانین و مقررات است. همه باید در مقابل قانون خاضع باشند، اما کسی هم نباید فراتر از قانون، بخواهد برای اطلاع‌رسانی رسانه‌ها محدودیت ایجاد کند. ما فرایند هیأت نظارت و هیأت منصفه و دادگاه مطبوعات را داریم. در صورتی که رسانه‌ای از چارچوب قانون خارج شد، قانونگذار پیش‌بینی نحوه برخورد قانونی با آن را مشخص کرده است، اما فشار غیرقانونی به رسانه‌ها و نامساعدکردن فضای فعالیت رسانه‌ای، به نفع جامعه و نظام نیست و باعثخودسانسوری و نقصان در اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: در ماجرای اسیدپاشی، به نظر من رسانه‌ها به وظیفه خود عمل کردند و فضای به وجود آمده کنونی، حاصل کم‌کاری رسانه ملی است. هیچ رسانه‌ای از نظر ظرفیت و حوزه عمل و پوشش، به گرد صدا و سیما نمی‌رسد. در این ماجرا، اگر رسانه ملی درست و به موقع اطلاع‌رسانی می‌کرد، هیچ وقت یک موضوع محلی و یک آسیب اجتماعی، به یک معضل فراگیر و مسأله امنیتی تبدیل نمی‌شد. کم‌کاری و نگاه غیررسانه‌ای صدا و سیما به مسایل اجتماعی در اغلب رویدادها و البته همین رویداد، باعثپدیدار شدن فضای کنونی شد.

باستانی اضافه کرد: در دنیای کنونی، گستردگی رسانه‌های اجتماعی و پوشش خبری اغلب رویدادها توسط شهروند - خبرنگاران در فضای سایبر، دست رسانه های رسمی را برای کتمان رویدادها و بی‌توجهی به موضوعات کاملاً بسته است. در شرایط جدید اگر رسانه ها بخواهند بخشنامه‌ای عمل کنند و اطلاع رسانی نکنند، مخاطب خود را به سرعت از دست می‌دهند و از حیز انتفاع خارج می‌شوند.

این استاد دانشگاه از تصمیم‌گیران حوزه رسانه‌ها خواست، شرایط کنونی دنیای خبر را مدنظر قرار دهند و قدر رسانه‌های نجیب و متعهد داخلی را بیشتر بدانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز