خبرگزاری کار ایران

شکوری در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س):

راه امام حسین(ع) تنها پادزهر افراطی‌گری است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۹۸۰

بنیادگرایان دین را به عنوان ابزاری برای سیاست خویش به دست می‌گیرند / در اسلام بنیادگرایی با استبداد و قشری‌نگری امویه و بنیادگرایی عامی غیراموی بود که با خوارج شروع شد. / اگر قیام و حماسه عاشورا نبود حتی خبری از اسلام سنی هم نبود چه برسد به اسلام شیعی

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس بنیاد‌گرایی‌هایی امروز مانند داعش و طالبان و القاعده ادامه‌دهنده راه و روش بنیادگرایی اموی و متکامل‌یافته‌تر از آن دانست و تاکید کرد: راه و مرام امام حسین(ع) تنها پادزهری است که می‌تواند با سم سلفی‌گری و افراطی‌گری مبارزه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل شکوری طی سخنانی در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) در شب گذشته در خصوص «بنیادگرایی بنی‌امیه و نهضت عاشورا» گفت: حضرت امام حسین(ع) فرد کوچکی نبود و از جایگاه رفیعی نیز برخوردار بود ولی چه شد که شرایطی ایجاد می‌شود که شخصی مانند ایشان و یارانش را می‌توانند به بهانه‌های دینی به شهادت برسانند؟

وی با بیان اینکه بنیادگرایی از اصطلاحات جدید در حوزه علوم انسانی است اما واقعیت بنیادگرایی از دیرزمانی وجود داشته است، اظهار داشت: افراطی‌گری از مذهب و برداشت ظاهرگرایانه از شریعت بدون در نظر گرفتن محتوا و عدم دخالت دادن عقل در مسائل را بنیادگرایی مذهبی می‌گوییم که بسیار قشری‌نگر هم هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بنیادگرایی مذهبی فقط اختصاص به دین اسلام ندارد و هندوئیسم و صهیونیسم و… نیز بنیادگرایی مذهبی هستند، یادآور شد: در اسلام بنیادگرایی با استبداد و قشری‌نگری امویه و بنیادگرایی عامی غیراموی بود که با خوارج شروع شد.

شکوری با یادآوری اینکه بنیادگرایی آبشخور و خواستگاهی سیاسی دارد، تصریح کرد: بنیادگرایان دین را به عنوان ابزاری برای سیاست خویش به دست می‌گیرند و از آن برای پیشبرد منویات خود استفاده می‌کنند که نمونه آن داعش و وهابیت است.

نماینده مردم زنجان در مجلس ششم با بیان اینکه بنیادگرایان اموی زمینه را برای فجایع عاشورا فراهم کردند، خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی عاشورا از زمان معاویه آغاز شد که در زمان یزید به بار نشست. در آن زمان با بدعت‌سازی‌هایی که صورت گرفت، سنت به محاق رفت مثلا ابوبکر و عمربن خطاب خود را خلیفه و جانشین رسول‌الله(ص) می‌نامیدند اما معاویه خود را خلیفه‌الله نامید و این تحریفات و بدعت‌ها در میان مردم ترویج کردند.

وی با بیان اینکه معاویه هر منتقد خویش را خارجی و جز خوارج می‌شمرد، ابراز داشت: آنها بیان می‌کردند هر رفتاری که با کافر می‌توان انجام داد می‌توان با خارجی هم انجام داد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس بنیاد‌گرایی‌هایی امروز مانند داعش و طالبان و القاعده ادامه‌دهنده راه و روش و متکمل‌یافته‌تر از بنیادگرایی اموی دانست و افزود: راه و مرام امام حسین(ع) تنها پادزهری است که می‌تواند با سم سلفی‌گری و افراطی‌گری مبارزه کند.

شکوری با یادآوری اینکه قیام امام حسین(ع) برای نجات اسلام از دست بنیادگرایان بود، بیان کرد: امام حسین(ع) راه دیگری جز خون دادن نداشت تا از این طریق سحر بنی‌امیه را در طلسم کردن اسلام ابطال کند و اگر قیام و حماسه عاشورا نبود حتی خبری از اسلام سنی هم نبود چه برسد به اسلام شیعی چرا که اسلام اموی حاکم شده بود و آن دیگر اسلام نیست.

این پژوهشگر دینی در پایان تحریف دین، ‌ جعل کردن مفاهیم دینی، بنیادگرایی اموی و مغزشویی را موجب فراهم آمدن زمینه برای پدید آمدن حادثه کربلا دانست.

گفتنی است در مراسم عزاداری شب گذشته حسینیه فاطمه‌الزهرا(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد موسوی لاری، عبدالله رمضان‌زاده، محسن مهرعلیزاده، ‌علی‌محمد حاضری، غلامرضا انصاری و محمدرضا راه‌چمنی حضور یافته بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز