خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی:

سال آینده اقدامات کمی در حوزه باستان‌شناسی رخ نخواهد داد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۷۳۶

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: به دلیل مشکلات موجود سال آینده گشایش وسیعی از نظر کمی در حوزه باستان شناسی رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد بهشتی در سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسان ایران گفت: همه علاقه مندان به میراث فرهنگی از اتفاقی که در موصل رخ داد متاثر شدند. به ویژه آنکه آثار صدمه دیده نسبت به جهان نزدیکی بیشتری با فرهنگ کشور ما دارد.

وی ادامه داد: باستان شناسی در کشور ما شاید به درستی فهم نشده و رفتار شایسته‌ای نسبت به این علم و اهل آن صورت نگرفته است.  در واقع جامعه باستان شناسی ما همواره این دغدغه را داشته است که با آن عادلانه رفتارشود، باستان شناسی باید در جایگاه واقعی خود در کشور قرار بگیرد.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور افزود: از طرفی این ناعدالتی ها نباید بهانه ای برای نادیده گرفتن مسائل درون جامعه باستان شناسی باشد. در گذشته‌ اتفاقات نامطلوبی در این حوزه پیش آمد و ما دوره ای تلخی را پشت سر گذاشتیم که به  اعتبار این دوران ومسائلی که شاید پیش از آن وجو داشته شاهد فضای ناعادلانه‌ای هستیم.

بهشتی ادامه داد: من از باستان شناسان خواهش کردم که در زمینه تدوین برنامه ای راهبردی ما را یاری کنند زیرا که باید از حرکت موزاییکی در این حوزه خودداری کرد همچنین نیاز به تدوین اخلاق حرفه ای در جامعه باستان شناسی داریم در گذشته این اخلاق به صورت عرفی در میان افرادرعایت می شد اما امروز لازم است که این اخلاقیات تدوین ، تشریح و اشاعه شود.

وی با اشاره به مشکلات مالی وکمی موجود اظهار کرد: سال آینده نوید افزایش امکانات کمی را نمی‌دهد اما مشکلات نسبت به گذشته کمتر خواهد بود. سال آینده گشایش وسیعی از لحاظ کمی را انتظار نخواهیم داشت با این وجود باید در بخش نرم افزاری برنامه ریزی وتفکر اقدامات خوبی داشته باشیم و در جهت برقراری عدل در حوزه باستان شناسی قدم برداریم.

رئیس پژوهش کده میراث فرهنگی اظهار کرد: امیدواریم که برای ایجاد عزم جهانی درجهت جلوگیری از گسترش تخریبهای آثار تاریخی در منطقه فعال شویم و از همه مراجع بین المللی در این زمینه درخواست کمک کنیم زیرا خسارات وارده به این حوزه غیر قابل بازگشت است.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز