خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

مردم و مسئولان ابعاد فاجعه بار مواد مخدر را نمی‌شناسند

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۹۹۶

وزیر کشور با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد، گفت: با احتساب خانواده‌های آن‌ها می‌توان گفت ۵ تا ۶ میلیون نفر در ایران درگیر موضوع اعتیاد هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در یازدهمین جشنواره سراسری انتخاب و معرفی آثار بر‌تر در حوزه مبارزه با مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و پیش‌ساز‌ها که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اعتیاد اثرات سویی در ابعاد مختلف سیاسی، ‌فرهنگی، ‌ اجتماعی، اقتصادی و.. دارد. در بعد اجتماعی آثرات مواد مخدر، معتادان را در خیابان و منازل داریم. که موجب بروز ناراحتی‌های روانی و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌شود. به همین دلیل ابعاد اجتماعی موضوع مواد مخدر بیشتر مورد توجه است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد، گفت: با احتساب خانواده‌های آن‌ها می‌توان گفت ۵ تا ۶ میلیون نفر در ایران درگیر موضوع اعتیاد هستند و جامعه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

وزیر کشور گفت: ‌ اعتیاد یکی از معضلات اساسی کشور است که نه عموم جامعه از عوارض سوء مصرف آگاه هستند و نه مسئولان. این موضوع به این ‏معنی نیست که آن‌ها در مورد مواد مخدر نمی‌دانند بلکه به این معنی است ابعاد فاجعه بار آن را نمی‌شناسند.

دبیرکل ستاد در ادامه، به تاثیرات مواد مخدر در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: اقتصاد سالم اقتصادی است که تمام جریاناتش مانند ورودی، خروجی، هزینه‌ها و درآمد‌هایش مشخص باشد تا برای سرمایه‌گذار اطمینان و امنیت به وجود ‌آید که سرمایه گذاری را انجام دهد. اما اگر جریانات مالی کنترل و شفاف‌سازی نشوند، ابعاد پنهان و تاثیرگذار این منابع مالی بسیار ویرانگر و فاجعه‌آمیز خواهد بود.

رحمانی‌فضلی گفت: زمانی که زیرمیزی، حق حساب، رانت، قاچاق کالا، نابرابری و امتیازات نابجا را در اقتصاد نام می‌بریم، به این منابع مالی غیررسمی اشاره داریم که اسمش را پول کثیف می‌گذاریم.

وی با اشاره به آمارهای مختلف از قاچاق در کشور اظهار داشت: به عنوان مثال رقم قاچاق کالا را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند. قاچاق موادمخدر با نرخ شیوع هم ۱۰ میلیارد تومان است که اگر این رقم وارد اقتصاد رسمی کشور شود، ‌ دیگر نمی‌شود گفت که رقابت در حوزه اقتصاد یک رقابت پاک، منطقی و قانونی است. چرا که کسی که این پول‌ها را دارد به راحتی نفوذ می‌کند و آدم‌ها و قوانین را می‌خرد و مشکل ایجاد می‌کند لذا نباید از بعد اقتصادی مواد مخدر غفلت کرد.

دبیرکل ستاد با اشاره به اینکه چند ماه پیش فردی شناسایی و دستگیر شد که با پنج کلاس سواد و ۳۵ سال سن به علت جابه‌جایی ۴۰۰ تن موادمخدر ۲۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است، ‌ گفت: او با پوشش‌هایی چون برج‌سازی و واردات و صادرات، قاچاق موادمخدر را پیش برده است، اگر می‌خواهیم به اقتصاد سالم برسیم، باید دریچه ورود پول‌های کثیف به اقتصاد را ببندیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: باید بانک‌هایی که قانون ضد پولشویی را اجرا نکرده‌اند، پاسخگو باشند. این فرد توانسته است با نام افراد فوت شده حساب باز کند. چرا مسوولان مالی و بانکی گزارش جریان مالی برای افرادی که فوت کرده‌اند را ارائه نکرده و اگر گزارش داده چرا بررسی نشده است؟

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در موضوع مبارزه با فساد مالی برای رسیدن به اقتصاد سالم همواره تاکید دارند، گفت: مبارزه با مواد مخدر و کالا و ارز باید همه جانبه باشد و به اقتصاد پاک کمک کند. آنهایی که در حوزه موادمخدر هستند، عمدتا شرارت دارند و سلاح هم حمل می‌کنند و از این طریق بخشی از این پول کثیف وارد شبکه تروریست می‌شود. این‌ها ابعاد و آثار قاچاق را سنگین می‌کند و دوستان ما در حوزه مقابله اعم از ناجا، وزارت اطلاعات و سپاه مطابق فرموده رهبری واقعاً مجاهده عظیمی می‌کنند که با این افراد در حال برخورد هستند.

دبیرکل ستاد ادامه داد: اگر پول‌های کثیف کنترل نشوند، به همه حوزه‌ها همچون فرهنگ، قدرت، سیاست، اقتصاد و... وارد می‌شوند. قاچاقچی (کالا و ارز و مواد مخدر) برای کسب قدرت و صیانت از خودش به دنبال ایجاد حاشیه امن برای خود است و برای این موضوع هم پول خرج می‌کند. اگر هوشیار نباشیم و مواظبت نکنیم حتما بخشی از این پول‌های کثیف به حوزه قدرت و سیاست هم ورود خواهد کرد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه یکی از مواردی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفته و تاکید شده است، شفافیت مالی کسانی است که وارد حوزه انتخابات می‌شوند، گفت: در لایحه جدید احزاب که به دولت تقدیم کردیم، تاکید داشتیم که همه احزاب باید شفافیت مالی داشته باشند. انقلاب ثمره خون شهدا و استقامت مردم است و نمی‌توانیم به علت عدم هوشیاری، موجب شویم پول کثیفی از مسیرهای مختلف قدرت را آلوده کند.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با قاچاق موادمخدر یک مبارزه همه‌جانبه است، گفت: اولین گام برای این مبارزه این است که جامعه، مسوولان و مجریان امر را آگاه کنیم. مسوولان باید اثر این پول کثیف را در جریان‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بدانند. ما ظرف یک سال گذشته به دنبال آن بودیم که سیاست‌های کلان را تبدیل به سیاست‌های عملیاتی کنیم.

دبیرکل ستاد بیان کرد: یک راه مبارزه با مواد مخدر اجتماعی کردن است. باید مردم وارد صحنه پیشگیری و صیانت شوند. ۹۸. ۵ درصد جامعه سالم هستند و باید آن‌ها را متولی ۱. ۵ درصد معتاد جامعه کنیم. در ستاد مبارزه با موادمخدر با جدیت به دنبال اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر هستیم تا همه مردم در امر مبارزه و به خصوص حوزه‌های پیشگیری، درمان و صیانت وارد شوند و مشارکت کنند.

گفتنی است؛ در پایان جشنواره از ۱۷ اثر برگزیده تقدیر شد. سه نفر در بخش پژوهش، پنج نفر در بخش مقاله، سه نفر در بخش پایان‌نامه، سه نفر در بخش کتاب‌های علمی و سه نفر در بخش کتاب رمان مورد تقدیر قرار گرفتند و همچنین از ۴۶ عنوان کتاب در حوزه مبارزه با مواد مخدر، ‌ روان گردان‌ها و پیش‌ساز‌ها رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز