خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

بناهای قدیمی تهران نباید تخریب شود/ با تراکم فروشی هویت شهر را نگیرید

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۴۹۶

عضو شورای شهر تهران گفت: تراکم‌فروشی نوعی ضرر و زیان برای شهر است، چرا که زیرساخت‌ها و استانداردهای شهر را به هم می‌ریزد.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تراکم‌فروشی و تخریب خانه‌های قدیمی و تاریخی شهر تهران گفت: آثار تاریخی، ساختمان‌های قدیمی و ملی شهر مانند برج آزادی هویت شهر را تعریف می‌کنند.

وی تصریح کرد: از نظر من در شرایط فعلی فروش تراکم در حدی معقول است که مطابق با اسناد توسعه شهری همچون طرح جامع و طرح تفصیلی باشد، نه اینکه ما از میان ضوابط و قوانین و مقررات بخش‌هایی را انتخاب کنیم که باعث می‌شود تا حد امکان تراکم بیشتری را بفروشیم.

حقانی خاطرنشان کرد: این نوع کسب درآمد از نظر من نوعی هزینه است که در آینده هزینه‌های بیشتری را به شهر تحمیل کرده و شهر را از تعاریف، ضوابط و مقرراتی که باید بر آن حاکم باشد، خارج می‌کند.

وی در خصوص تخریب بافت تاریخی و از میان رفتن هویت شهر اظهار کرد: من توجیهی برای این کار نمی‌بینم. وقتی شهر را تعریف می‌کنیم؛ باید استاندارد، شاخصه و هویت داشته باشد و این هویت به مردم کشور و جهان شناسانده شود.

حقانی با بیان اینکه زمانی که هویت شهر‌ را از آن‌ بگیرند، شهر در قالب آنچه که مورد نظر است؛ تعریف نمی‌شود، افزود: آثار تاریخی، ساختمان‌های قدیمی و حتی ساختمان‌های ملی شهر مانند برج آزادی شهر را تعریف کرده و هویت آن را تشکیل می‌دهد و شهر تهران با این آثار و بنا‌ها شناخته می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به شهر تهران به عنوان پایتخت نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: ما بنیان‌های اقتصادی آینده شهر و کشورمان را براساس صنعت گردشگری و جلب گردشگر تعریف می‌کنیم. بنابراین تخریب بناهای تاریخی و از بین رفتن هویت شهر نه تنها آزار دهنده است، بلکه مخل زندگی شهرنشینی و سلامت شهر نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه اقداماتی همچون تخریب آثار تاریخی در روحیه مردم تاثیر منفی دارد، اظهار کرد: امروز شهر به لحاظ فضاهای باز و عرصه عمومی دارای تعریفی است که ارتباط تنگاتنگی با شرایط زندگی مردم دارد.

وی تاکید کرد: حضور و دسترسی ما به عرصه‌های عمومی باید راحت و آسان باشد، نه اینکه برای رسیدن به این عرصه‌ها زمان و مسافت زیادی را طی کنیم. این مسائل نوعی امنیت و ایمنی را به شهر می‌بخشد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: اگر امروزه سیاست مدیریت شهری را براساس محله‌وری قرار دهیم، دسترسی به این عرصه‌ها در اطراف و اکناف محلات راحت‌تر خواهد شد.

حقانی با بیان اینکه جمع هویت محلی، هویت شهر را تشکیل می‌دهد، افزود: هویت محلی در گذشته بسیار پررنگ و قابل دسترسی بوده و ما انواع خدمات و عرصه‌های ضروری را نزدیک خود داشته‌ایم.

عضو شورای شهر تهران با تاکیدبرینکه امروزه ساخت راه و بزرگراه هویت ما را تعریف نمی‌کند، یادآور شد: ما دارای فرهنگی عالی و متعالی هستم و امروز به هر شکل و ترتیبی باید فناوری، علم و دانش روز را با فرهنگ و سنت گذشته خود تطبیق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام جهان، شهر‌ها گسترش و توسعه یافته‌اند و با علوم و فنون روز منطبق شده‌اند اما همچنان هویت خود را حفظ کردند و این موضوع در تمام شهرهای دنیا مشاهده می‌شود که محلات قدیمی چگونه بازسازی شده‌اند.

حقانی ادامه داد: در مناطق مرکزی شهر تهران خصوصاً مناطق ۱۱ و۱۲ هنوز آثار خوبی از معماری گذشته  وجود دارد که نشان از آداب و رسوم و خلاقیت ما است که باید در پی احیا و زنده نگه داشتن و به رخ کشیدن آن به دیگران باشیم.

وی اظهار کرد: در برخی نقاط جهان در کنار ساختمان‌های قدیمی، فضایی را تعریف می‌کنند که آن فضا‌ها به لحاظ ارتفاع خود را به آثار تاریخی تحمیل نکنند، اما متاسفانه ما این کار را در گذشته انجام نداده‌ایم و در حال حاضر نیز به دنبال آن نیستیم و هر روز خبری در خصوص تخریب یکی از بنا‌ها و آثار تاریخی شهر می‌شنویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز