خبرگزاری کار ایران

انواری:

عدم رضایتمندی مردم سرمایه اجتماعی را خدشه‌دار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۹۸۵

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) پیشگیری از آسیب‌ها در خانواده‌های محروم و کم بضاعت، توانمندسازی حرفه‌ای و حمایت از اشتغال خرد وکلان را به عنوان راهبردهای خروج از چرخه فقر عنوان کرد و گفت: تمامی این موارد در اولویت‌ برنامه‌های کمیته امداد قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین انواری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه کمیته امداد افتخار دارد که سی و ششمین سالگرد خود را در ۱۴ اسفند ۵۷ اعلام کند، افزود: می‌توان مجموعه فعالیتهای کمیته امداد را در پیوند دهنده دل‌ها و آرامش دل‌ها خلاصه کرد. کمیته امداد پیام آور احسان، ‌انفاق، ایثار، تکامل اجتماعی و تعاون است و موجب وفاق عمومی می‌شود. گفتمان کمیته امداد که به گفتمان امام و رهبری پیوند خورده، پافشاری بر اصول و ارزشهای دینی انقلابی و کسب رضایت و خشنودی مردم است که از یک طرف تامین کننده آرامش دلهای پریشان و از سوی دیگر هموار کننده بروز عواطف در سطح جامعه است.

انواری با اشاره به اینکه کمیته امداد باعث تقویت تعاون اجتماعی در جامعه می‌شود، اظهار داشت: احسان و نیکوکاری یک کرامت اجتماعی است و آسایش روحی انسان‌ها بر کمک به دیگران نهفته است در نظام اسلامی اصل رضایت مردم است و نظام اسلامی بدون تمایل مردم تحقق نمی‌یابد و در این نظام، مردم سالار خودشان هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تاکید براینکه رسیدگی به امور مردم و تامین رفاه آنها به ویژه محرومان یک رکن است، خاطر نشان کرد: مسئله رفاه و تامین اجتماعی از مهم‌ترین موضوعات برای مقابله با تهدیدات اجتماعی است. دولت‌ها در نظام اسلامی و در جهت انجام کارهای بزرگ نمی‌توانند از مسئله تامین رفاه مردم به ویژه اقشار محروم جامعه غفلت کنند.

وی تقویت دولت‌ها را در شادابی مردم ورضایتمندی آن‌ها به خصوص کسانی که با تحقیر مواجه هستند، عنوان کرد وگفت: دولت‌ها اگر به فکر تامین رفاه مردم نباشند، باعث می‌شود افراد در خود احساس ذلت کنند و در این شرایط نارضایتی‌ها توسعه می‌یابد.

انواری با تاکید براینکه حمایت از اقشار آسیب پذیر باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: سبقت در خیرات و توجه به تفاوتهای فردی باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین رعایت عدالت در توزیع امکانات وظرفیت‌ها، انسجام در خط مشی‌ها و ایجاد ثبات در تصمیم گیری‌ها، سرمایه گذاری در ارتقای خانواده و توجه به نقش واقعی زن در خانواده ضرورت دارد از سوی دیگر صیانت از سالمندان با توجه به اینکه کشور ما به سوی سالمندی پیش می‌رود، نیازمند بازنگری است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: حل مشکلات زنان سرپرست خانوار، توسعه کار آفرینی در میان اقشار ضعیف و پیشگیری از آسیب‌ها در میان این خانواده‌ها جزو اصولی است که در رفاه و تامین نیازهای اجتماعی باید مورد دقت قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در سال جاری نقشه راه کشور در ابتدای سال ترسیم و این سال با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شد و نهاد کمیته امداد راهبردهای اجرایی خود را با الهام از این نقشه و با انگیزه الهی بر چهار محور تعالی فرهنگی خانواده، استحکام اقتصاد خانواده‌ها، ‌گسترش شبکه نیکوکاری محلات و سبک مدیریت جهادی تنظیم کرده است.

انواری ادامه داد: کمیته امداد بر این باور است که نهاد خانواده وجایگاه زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار باید از ثبات و عزت کافی برخوردار باشد. همچنین هویت دینی و ملی جوانان ونوجوانان باید در خانواده‌های کم بضاعت تقویت و نابرابری‌های غیر موجه با ساز و کارهای مناسب جبران شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) پیشگیری از آسیب‌ها در خانواده‌های محروم و کم بضاعت، توانمندسازی حرفه‌ای و حمایت از اشتغال خرد وکلان را به عنوان راهبردهای خروج از چرخه فقر عنوان کرد و گفت: تمامی این موارد در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه حضور و مشارکت مردم در صحنه حمایت ازمحرومان باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: ترویج سنتهای اسلامی باید گسترش یابد. امسال مانند سال گذشته شور نیکوکاری در روزهای 1۳، ۱۴و ۱۵ اسفند ماه با شعار اکرام فاطمی در سراسر کشور در مساجد، مدارس، ‌پایگاههای بسیج و با همکاری موثر صدا وسیمابه اجرا درآمد.

انواری با اشاره به اینکه یکی از عناصر ثروت ملی سرمایه اجتماعی هر کشوری است، اظهار داشت: این سرمایه اجتماعی از ارتباطات اجتماعی مردم شکل می‌گیرد و حفاظت از آن ضرورت دارد. دو عنصر اصلی این سرمایه را با آسیب روبرو می‌کند که یکی انزوای اجتماعی و دیگری رکود اجتماعی است که در این جامعه هر فردی دنبال منافع خودش است و توجه او به دیگران کاهش می‌یابد، روحیه طلبکاری و خود شفیتگی فزونی می‌یابد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: عدم رضایتمندی مردم مسئله دیگری است که این سرمایه اجتماعی را خدشه دار می‌کند و آنچه که حاصل خواهد شد؛ این است که مردم به نوعی دچار افسردگی کشمکش و آسیب می‌شوند و بروز رفتارهای نابهنجار از همین جا آغاز می‌شود و توطئه دشمن بر روی این دو محور قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کسب عزت ملی صیانت از ثروت ملت‌ها است، گفت: هر ملتی باید با نگاه به سرمایه درونی خود احساس غرور کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز