خبرگزاری کار ایران

ششمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

کد خبر : ۲۵۸۳۲۳

وزیر بهداشت در ششمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، گفت: برای نافذ بودن، لازم است از زبان کسانی حرف بزنیم که در میان جامعه چهره قابل قبول و مرجعی دارند.

به گزارش ایلنا؛ سیدحسن هاشمی در ششمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با اشاره به اینکه می‌خواهیم احکام نورانی قرآن در حوزه سلامت به جامعه تسری پیدا کنند، اظهار داشت: هدف این است که سهم بخش خصوصی و وزارتخانه را در کمیسیون پررنگ‌تر کنیم.

به گفته وزیر بهداشت، برای نافذ بودن، لازم است از زبان کسانی حرف بزنیم که در میان جامعه چهره قابل قبول و مرجعی دارند.

هاشمی در ادامه گفت: بر ضرورت جذب بودجه توسط این کمیسیون تاکید کرد و گفت: وزارت بهداشت نیز اعتبارات لازم را در اختیار کمیسیون قرار خواهد داد.

مشکل، نه کمبود بودجه، بلکه کمبود پژوهشگران متخصص است

بنابر این گزارش، در ادامه این جلسه، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و نایب رییس و دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به ارائه گزارشی از سوابق تشکیل کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت پرداخت و گفت: بر اساس سیاست‌های کلان نظام سلامت که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است علاوه بر توجه به سلامت جسم، حوزه‌های سلامت معنوی و اجتماعی نیز باید مد نظر قرار گیرند.

محمد رضا فراهانی با بیان این که در دنیای غرب حوزه های سلامت معنوی و اجتماعی در حال پژوهش و بررسی است، افزود: لازم است در آینده رشته‌های مرتبط با قرآن و آموزش عالی را ایجاد کنیم و به تربیت نیروهایی که در هر دو جنبه طب و قرآن تخصص دارند، بپردازیم.

وی با بیان این که، بحث قرآن و طب یک وجه پزشکی و یک وجه شناخت معارف قرآنی دارد و بسیاری از بحث‌های ما میان‌رشته‌ای است، گفت: برای پژوهش در این زمینه لازم است گروه‌های پژوهشی که هر دو وجهه را پوشش دهند، ایجاد کنیم یا افرادی شناسایی شوند که هر دو تخصص را داشته باشند.

نایب رییس و دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت بر ایجاد گروه‌های پژوهشی یا مراکز پژوهشی تاکید کرد و گفت: لازم است کمیسیون به تقویت فرآیندهای آموزشی کمک کند.

 فراهانی در ادامه، با اشاره به این که در حال حاضر مشکلی در منابع مالی نیست، افزود: اگر بودجه ۱۸۰ میلیاردی برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص پیدا کند، ۱۲ درصد آن مربوط به پژوهش است که ۳ درصدش برای پژوهش‌های قرآن و سلامت در نظر گرفته شده است.

وی همچنین، یکی از مشکلات را کمبود منابع انسانی متخصص بیان کرد و گفت: تعداد پزشکانی که تحصیلات حوزوی دارند کم است و لازم است هر چه سریع‌تر کارگروه‌هایی تشکیل شود که راهبردهای پژوهش در حوزه سلامت را پیش ببرند.

پژوهش‌ها باید کاملا روش‌مند باشند

بر پایه این گزارش، در ادامه دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت انجام پژوهش‌هایی که بر اساس روش‌های کاملا علمی انجام شده‌اند، گفت: ما باید شواهد علمی تهیه کنیم که حتی افرادی که معتقد به جنبه‌های علمی قرآن نیستند، نتوانند این شواهد را رد کنند و آن را بپذیرند.

ملک زاده همچنین، با اشاره به بررسی تاثیر روزه بر سلامت انسان از سوی محافل علمی دنیا، افزود: باید پژوهش‌های کاملاً علمی انجام دهیم و آنها را در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که مطالعات علمی نشان داده‌اند این است که بیماران سرطانی که اعتقادات مذهبی دارند از آرامش بیشتری برخوردار هستند. چنین موضوع‌هایی باید مورد تحقیق و پژوهش روش‌مند قرار گیرد و در سطح دنیا منتشر شود.

شناسایی 100 نفر در زمینه پژوهشها و طرح های آموزش عالی قرآنی

همچنین دکتر مصطفی عباسی‌مقدم رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه این جلسه، با اشاره به شناسایی بیش از ۱۰۰ نفر در زمینه پژوهش‌ها و طرح‌های آموزش عالی قرآنی، گفت: این افراد می‌توانند همکاران بالقوه ما باشند و در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هم به صورت تخمینی حدود ۴۰۰ نیروی آماده به کار داریم.

عباسی مقدم، بر فرهنگ سازی از طریق کانون ها و فعالان دانشجویی تاکید کرد و گفت: لازم است پژوهش‌های قرآنی را در دانشگاه به جریان بیاندازیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت همچنین افزود: مرحله آخر ارزیابی و پایش برنامه‌هاست. برنامه‌ریزی کلان و خرد فرهنگ‌سازی را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم و تا یکی دو ماه آینده این فعالیت‌ها را به اوج می‌رسانیم.

وزارت بهداشت از پرچم‌داران اصلی تحقق رسالت شفاء قرآن در کشور

در ادامه این جلسه نیز حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: یکی از رسالت‌های حساس و مهم قرآن شفاء است که در سه حوزه عقلانی، جسمانی و روحانی مطرح می‌شود.

 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رسالت شفاء قرآن که  رسالت تخلیه وجود از ناپاکی‌ و پالایش وجود از همه رذایل است، افزود: این رسالت تنها در حوزه ایمان محقق می‌شود. به گفته وی، وزارت بهداشت یکی از پرچم‌داران اصلی برای تحقق رسالت شفاء قرآن در کشور است و توسعه و تعمیق ایمان مردم به خاطر شفاء‌ای است که حاصل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در ادامه، با اشاره به این که در گذشته پزشک تحت عنوان حکیم بوده ‌است و حکیم در قدیم مرجع مردم و دارای جامعیت بوده است، افزود: از آنجا که این ذهنیت از قدیم در میان گروه های مردمی باقی مانده است، جامعه پزشکی می تواند یکی از گروه‌های مرجع در کشور باشد تا تأثیر بسیاری در نشر مفاهیم قرآنی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز