خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه در پاسخ به ایلنا:

محکومیت اکثر زنان معرفی شده به ستاد، مالی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۰۰۰

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران درباره تعداد و علت محکومیت زنان محکوم به پرداخت دیه، گفت: در کل ورود زندانیان خانم کم است و محکومیت اکثر آنها مالی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رفیق دوست در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، با تاکید  بر اینکه از کل هزار و ۸۰ نفر زندانیان امسال ۲۰ نفر خانم هستند، افزود: تلاش ما بر این است که بانوان در زندان نمانند. به همین دلیل با اعلام روشهای صحیح معاملات و  روش‌های کلاه برداری در تلاش هستیم تا میزان جرائم را کاهش دهیم.

 وی در تشریح عملکرد یکساله این ستاد گفت: در سال گذشته توانستیم ۵۸۲ نفر را آزاد کنیم و امسال این میزان با ۳۱ درصد افزایش، به تعداد ۷۶۰ نفر ر سیده است که  از این میزان ۳۵ نفر خانم و ۷۲۵ نفر آقا هستند.

رفیق دوست گفت: به تفکیک آمار  ۱۹۷ نفربا محکومیت دیه، ۴۰۵ نفر با محکومیت مالی، ۱۵۰ نفر به دلیل عدم توان پرداخت مهریه و ۸ نفر برای نفقه آزاد شده‌اند.

وی تاکید کرد: مجموع مبلغی بدهی افراد، ۷۸ میلیارد تومان بود که از طرق مختلف برای پرداخت این مبلغ اقدامات لازم انجام شد. به این ترتیب از مجموع این مبلغ ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تقاضای تخفیف شد،  ۳۰ میلیارد تومان تقسیط، ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان وام بانکی، ۲میلیارد تومان از طریق کمک مردمی، ۴ میلیارد تومان کمک ستاد دیه مرکز، 3.5 میلیارد تومان وام قرض الحسنه، ۴ میلیارد تومان کمک شرکتهای بیمه، ‌۵ میلیارد تومان از طریق صندوق خسارتهای بدنی و ۳ میلیارد تومان نیز از طریق خود محکومین تامین شده است.

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران ، گفت: آزادی هر زندانی دو خانوار را تحت تاثیر قرار می‌دهد اول خانواده فردی که متضرر شده و در وهله بعدی خانواده فردی که محکومیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر نیز هزار و ۸۰ نفر در ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه پرونده‌شان در دست بررسی است. از این تعداد ۳۴۸ نفر پرونده‌شان تشکیل شده،  ۲۴۸ نفر تازه به ستاد معرفی شده‌اند، ۲۲۹ نفر از محکومین در مرخصی هستند،  و پرونده ۶۰ نفر از افراد در مراجع قضایی در حال پیگیری است .

رفیق دوست گفت:همچنین ۱۲۶ نفر به موسسات قرض الحسنه و۲۰ نفر نیز به صندوقهای خسارتهای بدنی معرفی شدند تا کار دریافت وام و پرداخت مبلغ دیه آنها انجام شود.

رفیق دوست درباره وضعیت زندانیان مهریه، گفت: از کل محکومین ۱۷۷ نفر محکومیت پرداخت مهریه دارند  که وضعیت نسبت به سالهای گذشته بهبود پیداکرده است. همانطور که با اجبار شدن بیمه شخص ثالث تعداد زندانیان محکوم به پرداخت دیه کاهش پیدا کرد و تعداد تلفات رانندگی کم شد، در بحث مهریه نیز همین موضوع رخ داده است البته تمام تلاش ما بر این است که زوجین به توافق برسند و به زندگیشان بازگردند اما اگر موفق نشویم برای پرداخت مهریه برنامه ریزی می‌کنیم.

وی رقمی که از گلریزان برای کمک به زندانیان محکوم به دیه پرداخت می‌شود را ۲ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم کمک دولت به ستاد دیه، بنا بر سهمی که به استان تهران می‌رسد از طریق بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه به محکومین ارائه می‌شود.

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران، در باره وضعیت محکومین غیر عمد، گفت: وقتی فردی وارد زندان شد و به تشخیص سازمان زندان‌ها تخلف وی غیر عمد تشخیص داده شد، به ستاد دیه معرفی می‌شود تا وضعیت تشکیل پرونده وکمک به وی در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: در ستاد دیه بخش پژوهشی ایجاد شده تا در باره کاهش جرائم بررسی صورت بگیرد از سوی دیگر ما در شرایط فعلی برنامه‌های غیر مستقیم را برای کاهش جرائم دیه ارائه می‌دهیم که در آینده برنامه‌های مستقیم برای این موضوع در نظر گرفته خواهد شد.

رفیق دوست در باره تفاهم نامه ستاد دیه و بیمه گذاران برای نصب برچسب شخص ثالث بر شیشه اتومبیل‌ها، گفت: هنوز این تفاهم نامه نهایی نشده و بین ستاد راهنمایی و رانندگی و مجلس مطرح است تا بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت وام‌ها به افراد از سوی بانک‌ها بین ۱۵ روز تا یکماه طول می‌کشد، گفت: افراد باید خودشان ضامن بانکی معرفی کنند واگر تحت هیچ شرایطی نتوانستند این ضامن را معرفی کنند، ستاد دیه از طریق دیگری برای پرداخت بدهی آن‌ها کمک می‌کند.

رفیق دوست گفت: افرادی که بیمه ثالث ندارند، از طریق صندوق خسارتهای بدنی دیه آن‌ها پرداخت می‌شود. خوشبختانه بین ستاد وصندوق همکاری خوبی برقرار است .وقتی فردی به عنوان محکوم دیه معرفی می‌شود راحت‌ترین شرایط برای وی در نظر گرفته می‌شود همچنین شرایط افراد قبل از اینکه آزاد شوند بررسی می‌شود تا مشخص شود فرد با چه شرایطی توان پرداخت وام را دارد.

وی با اشاره به اینکه حساب ۱۴۱۴ بانک تجارت برای کمک به ستاد دیه در نظر گرفته شده است، گفت: پرونده‌ها در ستاد دیه تهران به روز است و بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که از همه محکومینی که به ما معرفی شده‌اند با خبر هستیم و شرایط آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز