خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور شبه خانواده سازمان بهزیستی:

خانواده‌های متقاضی فرزندخوانده، بچه‌های بزرگتر را هم انتخاب کنند

مدیر کل امور شبه خانواده سازمان بهزیستی گفت: خانواده‌های متقاضی فرزند خوانده آنچه را به نام فرزند خوانده کرده‌اند به دادگاه ارائه داده و هر قدر دادگاه کافی بداند، برای کودکان در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منتظر شبر در خصوص بحث فرزند خواندگی، گفت: موضوع فرزند خواندگی پس از تصویب قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان مورد توجه بیشتری قرار گرفت و این قانون تسهیلات بیشتری را به این موضوع اختصاص داد.

وی در خصوص اینکه چرا قانون فرزندخواندگی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع وجود بچه‌های بدسرپرست است که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کودکان حاضر در مراکز بهزیستی دارای والد هستند و سرپرستی آن‌ها به صورت موقت به بهزیستی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌های متقاضی بیشتر علاقه دارند فرزندان فاقد سرپرست را برای فرزند خواندگی انتخاب کنند، اظهار داشت: دادگاه‌ها مجوز واگذاری بسیاری از کودکان بدسرپرست که دارای والد هستند را صادر نمی‌کند.

مدیر کل امور شبه خانواده سازمان بهزیستی افزود: بیشتر خانواده‌های متقاضی فرزند خوانده بنا به بسیاری از دلایل ترجیح می‌دهند که سرپرستی کودکان نوزاد به آن‌ها واگذار شود؛ در حالی که بیشتر این کودکان بیش از سه سال سن دارند.

وی خاطرنشان کرد: بچه‌های بزرگ‌تر نیز می‌توانند به خوبی احساس فرزند بودن را درک کرده و ارتباط خوبی با والدین برقرار کنند لذا از خانواده‌ها تقاضا می‌کنیم که این کودکان را نیز برای فرزند خواندگی انتخاب کنند.

شبر با بیان اینکه طبق قانون این کودکان از پدر ومادر خوانده ارثی نخواهند برد، گفت: به همین دلیل از خانواده‌ها می‌خواهیم چیزی به نام آن‌ها کنند؛ مانند بیمه عمر تا این کودکان در آینده بتوانند تامین اقتصادی داشته باشند و خانواده‌های متقاضی فرزند خوانده آنچه را به نام فرزند خوانده کرده‌اند به دادگاه ارائه داده و هر قدر دادگاه کافی بداند برای کودکان در نظر گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: قانون جدید مرحله دیگری دارد یعنی باید آیین نامه آن تصویب شود که این کار در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و به زودی برای تصویب به هیات دولت خواهد رفت.

مدیر کل امور شبه خانواده در پایان تاکید کرد: این آیین نامه مکمل قانون فرزند خواندگی است.

کد خبر : ۲۵۹۷۵۰