خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صنعت و معدن در گفت‌و‌گو با ایلنا:

زنان بهترین اعضای شورایاری‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۹۶۷

مشاور وزیر صنعت و معدن با اشاره به اهمیت حضور زنان در نهادهای تصمیم ساز مانند شورایاری‌ها اظهار کرد: این مسئله از جمله مواردی بود که در کمیسیون مقام زن در نیویورک به آن پرداخته شد.

سهیلا جلودارزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد لزوم حضور زنان در نهادهای اجتماعی و مدنی همچون شورایاری‌ها اظهار کرد: با توجه به این تفکر که باید کار مردم را به مردم بسپاریم و با نگاه به این مسئله که زنان نیمی از مردم یک جامعه هستند و فرصت و رغبت مناسبی برای فعالیت در نهادهای مدنی و اجتماعی دارند، حضور آن‌ها در شورایاری‌ها می‌تواند؛ اقدام بسیار خوبی باشد.

وی افزود: در زمان مجلس ششم نیز که بحث شورا‌ها پیش آمد؛ اولین کسانی که برای فعالیت در این زمینه اعلام همکاری کردند، زنان بودند و حتی نمایندگانی را پیش شهرداری‌های منطقه برای انعکاس مسائل و مشکلات فرستادند. این اقدام بعد‌ها در شوراهای شهر نیز پیگیری شد؛ اما زمانی که تشکیل شورایاری‌ها عملی شد،  زمینه فعالیت برای زنان کمتر پیش آمد، اما اکنون با بازشدن فضا دوباره این امکان ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه زنان کارگر با بیان اینکه زنان بهترین عضو برای شورایاری‌ها هستند، اظهار کرد: زنان معمولا کمتر انگیزه استفاده از امتیازات شهرداری و یا شرکت در معادلات و معاملات را دارند و همچنین بیش از مردان در محله خود حضور داشته و از نزدیک با مسائل و مشکلات محله آشنا هستند.

وی در پاسخ به اینکه دلیل مشارکت کمتر زنان به عنوان کاندیدا در انتخابات شورایاری‌ها در مقایسه با مردان چه بوده است، اظهار کرد: تبلیغات و فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام نشده است.

مشاور وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه بررسی نقش تصمیم‌سازی زنان در نهادهای مختلف همچون شورایاری‌ها یکی از مباحث مطرح شده در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد بود، در مورد دستاوردهای این کمیسیون اظهار کرد: در کمیسیون مقام زن برنامه عملی در حوزه زنان برای کشورهای مختلف جهان و دستگاههای دولتی و سازمانهای غیر دولتی تدوین شده که باید در راس فعالیتهای این نهاد‌ها قرار بگیرد و ایران نیز در زمان تدوین این برنامه عملی حضور داشته است.

جلودارزاده اظهار کرد: اکنون پس از گذشت ۲۰ سال از کنفرانس پکن که این برنامه براساس آن تدوین شد، جمعی از زنان بخش دولتی و مردان این بخش که درحوزه زنان فعالیت می‌کنند و سازمانهای غیر دولتی در کمیسیون مقام زن در نیویورک حضور پیدا کرده و دستاورد‌ها و تصمیمات خود را با یکدیگر در میان گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: تا انتهای سال ۲۰۱۵، ۱۲ مسئله نگران کننده در حوزه زنان همانند فقر، مشکلات آموزشی، مشکلات بهداشتی، ‌مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها و... باید برطرف شود، البته در پایان این سال برنامه عملی جدیدی تدوین خواهد شد.

رئیس اتحادیه زنان کارگر گفت: هیات ایرانی اعزام شده به این کنفرانس گزارشی را در زمینه ۲۰ اقدام اساسی جمهوری اسلامی در این ۲۰ سال ارائه کردند و من نیز فعالیتی را در مورد شرایط مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی و مشکلات پیش روی آن‌ها چه در داخل کشور و چه مشکلات خارجی همچون جنگ و تحریم مطرح کردم.

مشاور وزیر صنعت و معدن افزود: مشارکت در این برنامه بین المللی اقدام خوبی است که ما در آن همکاری می‌کنیم، زیرا که این اخلاق اسلامی است که در کار خیر سبقت بگیریم؛ به ویژه آنکه اکنون تبلیغات منفی قصد دارد که بگوید، جایگاه زن در اسلام جایگاه خوبی نیست. بنابراین این وظیفه ما است که با این تبلیغات مقابله کنیم، بنابراین ما در هیات هفت نفره دولتی دراین کنفرانس شرکت کردیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز