خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

مدیریت پایدار جنگل‌ها در اولویت کاری سال ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۷۴۹

معاون امور جنگل‌ها در سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به برنامه‌های این معاونت در سال جدید از جمله احیا جنگل‌های دامنه جنوبی البرز، توانمندسازی جوامع محلی، چند محصولی شدن و بهره برداری غیر مستقیم از جنگل‌ها، افزایش سطح جنگل‌ها در کشور بر مدیریت پایدار جنگل‌ها در سال جدید تاکید کرد.

بهزاد انگورج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اولویت‌های معاونت امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری گفت: همه مردم می‌دانند، تهدیدات جدی زیست محیطی گریبانگیر محیط زیست ایران شده است و از آنجا که بنا بر گفته همه دانشمندان و متخصصان، توانایی‌های کنترل کننده، ایمن‌ساز و تعادل بخشی در پوشش سبز جنگلی نهفته است؛ باید در حفاظت احیا و توسعه، سرانه و نسبت پوشش جنگلی کشور بکوشیم، زیرا که از لحاظ منابع جنگلی در وضعیت مطلوبی قرار نداریم.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۴ می‌تواند؛ سال پایه برنامه‌ریزی باقیمانده سنوات سند چشم انداز بیست ساله نظام تلقی شود، ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در هفته منابع طبیعی و قرارگرفتن در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه این سال اهمیت ویژه‌ای در زمینه محیط طبیعی دارد واز همین جهت ما را در وضعیت ویژه‌ای برای توجه به منابع طبیعی و جنگل‌ها قرار می‌دهد.

انگورج اظهار کرد: در سال جدید برنامه توسعه جنگل‌ها در سطح ۵ میلیون هکتار نهایی خواهد شد، همچنین امسال باید در جهت تأمین نیاز چوبی بخش صنایع سلولزی نیز، برنامه منسجم‌تری در مورد زراعت چوب تهیه و تصویب شود.

انگورج با ییان اینکه سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزدازی در سال ۹۳ به تهیه و اجرای برنامه مشارکتی اهمیت ویژه‌ای داده است، افزود: این مساله سبب شده است؛ تا سازمان در برنامه‌های مشارکتی، منافع جوامع محلی را نیز مورد ملاحظه قرار دهد؛ و از این جهت توانمندسازی جوامع محلی نیز در دستور کار برنامه‌های ما در سال ۹۴ قرار داد.

معاون سازمان جنگل‌داری مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: مدیریت جنگل و جنگل‌داری در آستانه تحول بزرگی قرار دارد؛ زیرا که مدیران و کار‌شناسان ارشد این سازمان با عزمی راسخ و نگاهی جامع، در حال گام برداشتن از بهره‌برداری مستقیم از جنگل‌ها به سمت بهره برداری غیرمستقیم هستند، به تعبیری دیگر تلاش می‌کنند که جنگل‌داری را از تک محصولی چوب خارج کنند و به سمت چند محصولی و مدیریت جامع گام بردارند.

وی اظهار کرد: همچنین اگر امسال دولت سرمایه‌گذاری در بخش جنگل را افزایش دهد، بستر تهیه و تصویب طرح جنگل‌داری نیز فراهم خواهد شد. در این طرح مصوبه پایش حفاظت و مدیریت جنگل‌ها بیان شده و بر اساس آن به مساحت ۳ .۱۴ میلیون هکتاری کنونی جنگل‌های کشور، مساحت ۵ میلیون هکتاری اراضی پیوسته به جنگل ها که اکنون پوشش ضعیفی دارند، نیز اضافه شده و مجموعاً مساحتی حدود ۲۰ میلیون هکتار در برنامه‌ریزی تهیه این طرح قرار خواهد گرفت.

انگورج با اشاره به اینکه مشارکت مردم در تهیه و اجرای طرح جنگل‌داری بسیار اهمیت خواهد داشت، اظهار کرد: علاوه بر برنامه‌های ذکر شده تلاش‌هایی نیز باید برای احیای دامنه جنوبی البرز با شتاب بیشتر به اجرا درآید. تلاشی که بتواند در سطح کشور اهداف توسعه جنگل را تحقق ببخشد وتحت برنامه‌ای مشارکتی و با رویکرد توانمندسازی جوامع محلی، به درستی به اجرا در آید و در راستا ی اجرای فرامین رهبری در مورد حمایت از تولیدات داخلی و بنگاه‌های اقتصادی خرد نیز باشد.

معاون سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیز داری ادامه داد: در سال ۹۳ نشستی با استاندران سراسر کشور انجام و تفاهم نامه‌هایی نیز منعقد شد، در سال جاری باید ادامه این نشست‌ها در جهت عملیاتی کردن تفاهم نامه‌ها با مدیران توسعه روستایی دنبال شود، تا به سمت مدیریت پایدار جنگل‌ها چه درمباحث اکولوژیک و چه در مباحث و جنبه‌های جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی حرکت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده؛ معاونت امور جنگل‌ها در سال جدید به طور جدی برای اجرای مدیریت پایدار جنگل‌ها تلاش خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز