خبرگزاری کار ایران

در بیانیه معاونت امور زنان مطرح شد؛

بخشی از مشکلات ریشه در سوء تدبیر‌ها دارد

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۵۹۰

معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری در آغاز هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر بیانیه‌ای را منشر کرده است و در این بیانه به موضوعاتی همچون تدوین برنامه ششم توسعه ،همدلی میان دولت و ملت و ... پرداخته است.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است: بهار ۱۳۹۴ را با همدلی و همزبانی دولت و ملت آغاز کردیم و در تولد دوباره طبیعت با استشمام رایحه دل انگیز یاس جانی تازه یافتیم با این امید که روز و ماه و سالمان سرشار از برکات فاطمی باشد و در سایه سار نام و یاد زهرای اطهر (س) آرام بگیریم. به نظر می‌رسد مجموعه شرایط داخلی و منطقه‌ای و بین المللی سال ۱۳۹۴ را متمایز کرده است که بی‌تردید حوزه زنان و خانواده هم از این شرایط متاثر بوده و متناسب با آن برنامه‌های این سال را اولویت بندی و تنظیم خواهد کرد:

۱-در آغازسال بهارمان رنگ و بویی فاطمی گرفت. تقارن بهار و رستاخیز طبیعت با میلاد باسعادت بزرگ بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س) و هفته گرامیداشت مقام زن و روز مادر را به فال نیک می‌گیریم. نمونه یک انسان کامل در همه ابعاد وجودی آن و مظهر جمع بین شوون مختلف یک انسان؛ دختر بودن، مادر بودن، همسر بودن و عنصر اجتماعی فعال بودن و حساس در برابر سرنوشت جامعه و معادلات سیاسی اجتماعی پیرامونی خود که به نظر می‌رسد هنوز ابعاد مختلف این شخصیت بزرگ چندان که باید و شاید تبیین نشده است و این معاونت همگان و بویژه متولیان امر را در باز‌شناسی و شناسایی وجوه ناشناخته آن شخصیت به نسل حاضر در عصر حاضر و با زبان روز و جوان پسند به مشارکت می‌طلبد و بر این اساس فاطمه‌شناسی را یکی از محورهای فعالیت خود در سال چدید اعلام می‌کند.

همجنین بیستم جمادی الثانی یادآور سالروز ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ه)، لذا این ایام فرصتی مغتنمی است برای یادآوری نقش و تاثیر زنان در برهه‌های سرنوشت ساز و تعیین کننده انقلاب و نظام و میزان تناسب آن با سهم زنان از انقلاب اسلامی و پرداختن به موانع و چالشهای پیش رو و ارائه راهکارهای مقتضی برای حرکت به سمت وضعیت مطلوب از یک سو و از سوی دیکر فرصتی برای ارزیابی میزان تثبیت هویت زن مسلمان که امام راحل (ره) را به حق و باید احیاگر این هویت نام داد و میزان تحقق الزامات و اقتضائات راه و الگوی سوم که با پیروزی انقلاب به عنوان نقشه راه ترسیم شد. به نظر می‌رسد سی و شش سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقت آن فرا رسیده باشد تا رابطه و نسبت دین و بویژه اسلام شیعی با حقوق فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی زنان در ابعاد فردی و خانوادگی و اجتماعی آن در چارچوب الگوی سوم که امروزه ازآن عدالت جنسیتی مستفاد می‌شود به دور از کلی گویی و آرمانگرایی دقیقا مشخص و خصیصه‌ها، مولفه‌ها و شاخص‌های مرتبط با آن تعیین گردد. این معاونت با اعتقاد به انطباق کامل رویکرد اعتدال به عنوان مشی دولت یازدهم با راه و الگوی سوم که میانه‌ای با افراط و تفریط و به عبارتی ابتذال و تحجر ندارد، همایش ملی اعتدال، جنسیت و توسعه را در سال ۱۳۹۴برگزار و همگان را به هم اندیشی و مشارکت فرا می‌خواند.

۲-انتخاب عنوان «دولت و ملت: همدلی و همزبانی» برای سال ۱۳۹۴ با توجه به چالش‌های متعدد و مهمی که در عرصه‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی نشان از درایت و دوراندیشی و زمان‌شناسی مقام معظم رهبری دارد. دولت در سال ۱۳۹۳ قدمهای درستی را با تدبیر و مدیریت جهادگونه برای بازگرداندن امور به مدار عقلانیت و خردجمعی با رویکرد اعتدال برداشت و توانست موفقیتهای چشمگیری را هم کسب کند و پایه‌های درستی را برای تحقق شعارهای خود شامل آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت در فرهنگ بگذارد، اما ادامه این مسیر و برداشتن گامهای بلند‌تر و محکمتر برای «نجات اقتصاد، احیا اخلاق و تعامل با جهان» جز در سایه همدلی و همزبانی دولت و ملت و عزم ملی می‌سر نیست که تشخیص درست و به هنگام مقام رهبری بهترین هدیه و عیدی به دولت و ملت ایران است.

با توجه به چالش‌ها و نیز فرصت‌های ممتاز در حوزه زنان و خانواده از جمله فرصت سرمایه انسانی کارآمد و مبتکر زنان و دختران که می‌تواند هر چالش و تهدیدی را به فرصت تبدیل کند، این معاونت با باور به اینکه این حوزه بیش از سایر حوزه‌ها نیازمند همدلی و همزبانی میان دولت و ملت است، تمام تلاش خود را در تحقق آرزوهای دست یافتنی در سال ۱۳۹۴به اتکای این توان و ظرفیت استثنایی و فوق العاده و با همکاری گسترده و صمیمانه دولت و ملت به کار خواهد بست.

۳- در طلیعه سال ۱۳۹۴ در یک برهه تاریخی و حساس تلاش های۱۸ماهه تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشراف و هدایت مقام رهبری و تدبیر ریاست جمهور و دعای خیر ملت شریف ایران به بار نشست. دولت با در پیش گرفتن سیاست تنش زدایی و اعتمادسازی و گفتگو و مذاکره و تعامل به جای تقابل برای شکستن قفل تحریم‌های زورمدارانه و یکجانبه و ظالمانه علیه ملت ایران که بیشترین قربانیان آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و برداشتن سایه قطعنامه‌های غیر منصفانه شورای امنیت در چارچوب فصل هفتم منشوراز سر ملت ایران گامهای جدی برداشت. به نظر می‌رسد آنچه موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای و کشور را در ادامه مسیر و گام برداشتن در مراحل بعدی تدوین برنامه جامع اقدام مشترک و اجرای آن تضمین می‌کند انسجام و اتحاد و آشتی ملی و به عبارتی همدلی و همزبانی دولت و ملت است که می‌تواند تامین کننده منافع ملی و حقوق صلح آمیز هسته‌ای ملت ایران باشد و راه را بر هر گونه سواستفاده دشمنان استراتژیک کشور ببندد. با تحقق یکی دیگر از وعده‌های رییس جمهور در تعامل سازنده وموثر با جهان و مبتنی بر اصول برابری و احترام متقابل اکنون مردم به حل مشکلات و به آینده امیدوار‌تر شده‌اند، هر چند در کنار تحریم‌ها باید توجه داشت که بخشی از مشکلات ریشه در سوتدبیر‌ها، سومدیریت‌ها و عدم مدیریت درست منابع طبیعی و انسانی کشور دارد که همزمان برای برون رفت از آن باید تدابیری جدی اندیشیده شود.

۴- درسال ۱۳۹۴ و در تحولات منطقه‌ای جنگ افروزی‌ها وخشونت‌ها و افراطی گری‌هایی که با کمال تاسف به نام دین، بشریت و بیش از همه زنان و کودکان را در کشورهای منطقه و جهان شامل عراق و سوریه و یمن و افغانستان ونیجریه و... قربانی خود ساخته به اوج خود رسیده است. تاکید ایران بر ادامه مذاکرات و تعامل با جهان در ادامه و چارچوب سیاستی است که منجر به صدور قطعنامه مجمع عمومی به پیشنهاد رییس محترم جمهور در ائتلاف علیه خشونت و افراطی‌گری و جهانی عاری از خشونت شد و اراده ایران را در تحقق صلح و امنیت بین المللی و خدشه دار نشدن آن به نمایش گذاشت. این معاونت امنیت را پیش شرط توسعه و توانمندسازی زنان می‌داند و از هر گونه تلاش و حرکتی برای تحقق امنیت در منطقه و جهان حمایت می‌کند.

۵-سال ۱۳۹۴ سال پایانی برنامه پنجم توسعه و تدوین برنامه ششم است که قرار است برنامه‌ای جامع نگر با توجه ویژه به موضوعات خاص باشد و تم اصلی آن «رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ایرانی اسلامی در تعامل سازنده با جهان» اعلام شده است. این معاونت از مدت‌ها پیش برنامه ریزی خود را جهت جاری سازی نگرش جنسیتی در جای جای برنامه ششم به امید تحقق توسعه متوازن و همه جانبه و پایدار کشورآغاز کرده است.

۶-از سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه که عینا از برنامه‌های سوم و چهارم تنفیذ شده است «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در آن و در عرصه‌های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه‌ها و با توجه به نقش سازنده آنان» است که برنامه ریزی‌ها برای تحقق کامل و متوازن آن و مواد ۲۳۰و۲۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه ادامه دارد. امروزه تحت تاثیر تغییرات سریع اجتماعی و اقتصادی با مسایل نوظهور جمعیتی مواجه هستیم و نهاد خانواده هم در جامعه ما همگام با تحولات جهانی با تغییرات جدیدی روبروست که تحلیل گران را نگران کرده است. از طرف دیگر حجم انبوه مصوبات و اسناد مربوطه در این حوزه اغلب در اجرا با مشکل مواجه شده است. نگاه آسیب‌شناسانه به روند تصویب و اجرای اسناد در این حوزه از دغدغه‌های این معاونت است که بررسی آن مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

تشریک مساعی میان دولت و نهادهای مدنی در مهار آسیبهای اجتماعی و آسیبهای تهدیدگر خانواده، توان افزایی زنان برای مقابله با انواع آسیبهایی که بسیاری از آن به سمت زنانه شدن می‌رود از قبیل فقر و اعتیاد و ایدز و... در جامعه دوستدار خانواده از اولویت‌های این معاونت در سال جدید خواهد بود.

۷- در سال ۱۳۹۴ زمان اجرای سند چشم انداز بیست ساله نظام به نیمه خود می‌رسد و تنها ده سال دیگر تا تحقق اهداف و آرمانهای مندرج در آن سند فاصله وجود دارد. امسال فرصت مناسبی است برای بازخوانی میزان فاصله با آن آرمان‌ها و اهداف و برنامه ریزی متناسب برای غلبه بر موانع و فائق آمدن بر چالشهای فراروی کشور در تحقق کامل آن. نظر به عام بودن و عمومیت داشتن آن سند این معاونت برنامه ریزی جهت لحاظ جایگاه و نقش و سهم زنان در بند بند آن سند و در تمامی اهداف و آرمانهای آن را در دستور کار خود قرار داده است.

 ۸- توسعه زمانی تداوم و شتاب خواهد یافت که زن و مرد دوشادوش هم در خانواده و جامعه مسئولیت آن را به عهده بگیرند و تا زمانی که زنان از روند توجهات و تصمیم گیری‌ها خارج باشند توسعه همچنان ناپایدار و دست نایافتنی خواهد بود. براین اساس سرمایه گذاری نظام در دانش آموختگی و تحصیل زنان و دختران بیش از آنکه هزینه و تهدید باشد یک فرصت است که در صورت عدم دریافت پاسخ لازم هزینه زا بوده و منجر به سرخوردگی جوانان خواهد شد. رای زنان و جوانان به برنامه‌های دولت تدبیر و امید رای به تغییر تعبیر شد و این گروه با مشارکت بالا و مثال زدنی خود در خلق حماسه سیاسی انتخابات ۲۴خرداد اعتماد خود را به دولت و نظام به نمایش گذاشتند و اینک در دومین سال فعالیت دولت یازدهم در انتظار اعتماد متقابل دولت و نظام به توانایی‌ها و قابلیتهای بالقوه خود هستندتا چرخه حماسه سیاسی راکامل و بالفعل نمایند و با آمادگی کامل قدرت خود را در خلق حماسه‌های فرهنگی و اقتصادی هم به نمایش گذارند. ایجاد تعادل جنسیتی در بازار کار و شایسته سالاری و دسترسی عادلانه به فرصت‌ها و منابع نمونه‌ای از انتظارات و مطالبات است که در چارچوب وعده‌ها و شعار‌ها و راهبردهای حوزه زنان و خانواده برنامه انتخاباتی ریاست محترم جمهور باید محور برنامه‌های دولت بوده و در مدیریت هاو جایگاههای تصمیم گیری، آزمون‌های استخدامی و گزینش نیروی انسانی مد نظر قرار گیرد.

۹- در پیام نوروزی مقام رهبری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور مسئله اقتصاد ملی ذکر شده است که نیازمند یک حرکت جدی و یک کار بزرگ است. بهره‌مندی از تمامی ظرفیت و توان کشور برای حرکت به سمت اهداف بزرگ و برون رفت از وضعیت موجود حکم عقلانیت و تدبیر است. زنان به عنوان عاملان و ذینفعان توسعه و نیمی از سرمایه انسانی کشور نقش بی‌بدیلی در تحقق سیاستهای کلی نظام، از جمله اقتصاد مقاومتی، سلامت و امنیت غذایی، علمی و فناوری و نیز در تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از مصرف گرایی و اسراف و ترویج فرهنگ و روی آوری به مصرف کالاهای داخلی، تغذیه سالم و تغییر عادات غذایی، مدیریت انرژِی و مدیریت سبز و مقابله با بحران‌های زیست محیطی و آب و بطور کلی اهداف و سیاستهای مندرج در اسناد بالادستی نظام دارند. بدون مشارکت و همراهی زنان امیدی به تحقق آن سیاست‌ها و اهداف نباید داشت. به بیانی دیگر استفاده از این پتانسیل و قابلیت بالقوه و بالفعل کردن آن بیش از آنکه نیاز زنان باشد، نیاز جامعه در حال توسعه و پیشرفت و آبادانی است و اقتصاد و فرهنگی درون زا و عدالت محور و متکی به مردم و دانش بنیان را نوید می‌دهد.

این معاونت ضمن تبریک و تهنیت سالروز میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و ولادت امام راحل (ره) و آغاز هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر رجا واثق دارد در سایه همدلی و همزبانی دولت و ملت آرزوهای بزرگ زنان و مردان این سرزمین دست یافتنی خواهد بود.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز