خبرگزاری کار ایران

موسس انجمن حمایت و یاری از آسیب دیدگان اجتماعی:

شدت برخورد با معتادان به کاهش اعتیاد منجر نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۶۴۳

موسس انجمن حمایت و یاری از آسیب دیدگان اجتماعی گفت: آنچه آسیب اجتماعی اعتیاد را با مشکل مواجه کرده است ، شیوه برخورد با آسیب دیدگان است و اینکه نگاه مجرمانه به معتادان هنوز در کشور وجود دارد.

به گزارش ایلنا، خسرو منصوریان افزود: اعتیاد، پدیده مربوط به امروز یا دیروز نیست و نه تنها کشور ما، بلکه سایر کشورها نیز با این پدیده دست به گریبان هستند و با آن مقابله می کنند.

وی اظهارداشت : معتاد ، بیمار است و باید درمان شود به همین علت فرهنگ سازی ، لازمه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است و باید مردم نسبت به موضوع اعتیاد و مبارزه با آن احساس مسوولیت کنند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته شیوه های برخورد با معتادان شدت گرفت و این مساله نه تنها باعث کاهش اعتیاد نشد که این امر بیشتر نیز رخ داد . ضمن اینکه در جرم شناسی مبحثی تحت عنوان «افزایش مجازات موجب کاهش جرم نمی شود» وجود دارد که بحثی علمی به شمار می آید.

این مددکار اجتماعی با تاکید بر اینکه باید بین مجازات و جرم تناسب معناداری وجود داشته باشد، افزود: نگرش یک سویه به آسیب های اجتماعی غلط است. همچنین زمانی که تقاضا برای مصرف زیاد باشد، قیمت های مواد، بیشتر می شود و سود فروشندگان نیز افزایش می یابد.

بنابر گزارش ستاد مبارزه موادمخدر وی در توضیح اظهاراتش گفت: به همین علت است که نگاه اجتماعی به موضوع اعتیاد پس از چندین سال ارایه روش های غلط، بسیار موثر خواهد بود.

منصوریان نسبت به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ابراز امیدواری کرد که این رویکرد جامه عمل به خود گیرد و با فرهنگ سازی در جامعه نهادینه شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید نگرش تک بعدی به اعتیاد داشت، گفت: در مهار گسترش اعتیاد نباید به تنبیه و مجازات فکر کنیم بلکه باید به درمان توجه داشت.ضمن اینکه افول اخلاقیات و سستی اعتقادات لازم است مورد توجه قرار گیرد.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه نباید صورت مساله اعتیاد را پاک کرد، افزود: باید آموزش های پیشگیری از اعتیاد را از سطوح پایین در مدارس آغاز کنیم، امر به معروف و نهی از منکر فقط به برخی موضوعات مربوط نمی شود بلکه در رابطه با اعتیاد نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

موسس انجمن حمایت و یاری از آسیب دیدگان اجتماعی به لزوم استفاده از تجارب سایر کشورها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد اشاره کرد و گفت: مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها امروزه بیشتر از مخدرهای دیگر باید مورد توجه قرار گیرد که در این راستا بررسی های جامعه شناسی اجتماعی بسیار موثر است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مواد مخدر در افغانستان به دلیل عرضه بیش از اندازه کاهش یافت ولی در کشور ما همچنان ثابت است و گاهی از سیستم عرضه و تقاضا تبعیت نمی کند؛ به همین منظور باید مساله اعتیاد را از ریشه رفع کرد و به موضوع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به عنوان رویکردی مثبت و نتیجه بخش توجه داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز