خبرگزاری کار ایران

رئیس هشتمین کنگره بین‌المللی خدمات آزمایشگاهی ایران:

وضعیت ازمایشگاه‌های کشور مطلوب است

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۰۵۰

رئیس هشتمین کنگره بین‌المللی خدمات آزمایشگاهی ایران گفت: در زمینه نتایج آزمایشگاه‌های عمومی براساس پایشی که صورت می‌پذیرد باید عنوان کنم که اوضاع خوب است مثلا نمونه‌های مجهول را به ۱۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور می‌فرستیم که نتایج به دست آمده نشان از آن است که نتایج آزمایشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است البته هنوز نواقصی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، بهزاد پوپک در نشست خبری هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی- تشخیصی- پزشکی ایران با ارزیابی طرح تحول سلامت اظهار داشت: طرح تحول سلامت طرح خوبی است زیرا ارائه خدمات را در مراکز درمانی دانشگاهی گسترش داد.

وی افزود: از دیگر فواید این طرح این بود که آزمایشاتی که در مراکز دانشگاهی در گذشته صورت نمی‌پذیرفت امکان‌پذیر شد و از ارجای بیماران به خارج از بیمارستان جلوگیری به عمل آمد که مسلما باعث کاهش هزینه‌ها از جیب مردم می‌شود.

این متخصص علوم آزمایشگاهی افزود: نکته این است که در طرح تحول سلامت با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت پذیرفته است ولی کیت و تجهیزات آزمایشگاهی ارزان نشد، در حالی که استندهای قلبی و برخی تجهیزات پزشکی دیگر با کاهش قیمت مواجه شد ولی چنین کاهش قیمتی را در کیت‌های آزمایشگاهی نداشتیم.

وی در تشریح وضعیت تعرفه‌های ازمایشگاهی نیز گفت: در گذشته با تغییر نرخ ارز، هزینه‌های کیت‌ها و تجهیزات پزشکی افزایش یافت، و در سال گذشته ضریب (K) در این رشته ۲۰ هزار تومان تعیین شد ولی انجمن علمی و صنفی آزمایشگاهی در تعیین این ضرایب دخلاتی نداشته است که این یکی از نقدهای ما بود.

پوپک افزود: با توجه به اینکه هنوز تعرفه‌های جدید اعلام نشده است ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که میزان (K) نسبت به گذشته کاهش می‌یابد و از آن طرف نرخ تعرفه‌ خدمات آزمایشگاهی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش می‌یابد که با توجه به افزایش حقوق بین ۱۷ تا ۳۰ درصد و همچنین گران شدن کیت‌های آزمایشگاهی از ۱۰ تا ۳۰ درصد و آن هم ۲ تا ۳ بار در طول سال این افزایش تعرفه آزمایشگاهی خوب نیست.

وی درباره تعیین درجه و ردیف برای آزمایشگاه‌ها گفت: هیچ تعریف و ردیفی براساس درجات یک، دو و سه برای آزمایشگاه‌ها وجود ندارد، البته ۶ سال قبل استانداردسازی و ممیزی‌ها شروع شد و به آزمایشگاه‌ها اعلام شد که می‌توانند لوح کیفیت بگیرند و تعدادی از آزمایشگاه‌ها نیز در این راستا حرکت کردند، کما اینکه با توجه به فشارهای مالی این مبحث کمی به حاشیه رفت.

این متخصص علوم آزمایشگاهی تاکید کرد: در زمینه نتایج آزمایشگاه‌های عمومی براساس پایشی که صورت می‌پذیرد باید عنوان کنم که اوضاع خوب است مثلا نمونه‌های مجهول را به ۱۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور می‌فرستیم که نتایج به دست آمده نشان از آن است که نتایج آزمایشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است البته هنوز نواقصی وجود دارد.

رئیس هشتمین کنگره بین‌المللی خدمات آزمایشگاهی ایران درباره ارجاع بیماران توسط متخصصان به برخی آزمایشگاه‌ها گفت: برخی ارجاعات تخصصی است و فقط برخی آزمایشگاه‌ها آن را انجام می‌دهند، مثلا معدودی از آزمایشگاه‌ها اصلا مقرون به صرفه نیست که در مناطق دور افتاده کشور به دلیل اینکه شاید یک بیمار نیازمند این آزمایش باشد آزمایشگاهی ایجاد شود، به همین دلیل انجام برخی ازمایش‌ها به آزمایشگاه‌های مرجع ارجاع می‌شود که این مساله در تمام دنیا مرسوم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز