خبرگزاری کار ایران

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفت‌و گو با ایلنا:

۲ میلیون نفر از سالمندان پشتوانه مالی ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۰۷۴

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: براساس آمار بیش از ۶ میلیون سالمند در کشور داریم که نزدیک به دو میلیون از آن‌ها از هیچ گونه پشتوانه مالی برخوردار نیستند.

فرید براتی سده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص سند جامع راهبردی سالمندان گفت: این سند پیرو مصوبه شورای ملی سالمندان و با دستور اکید ریاست جمهوری و با همکاری دستگاه‌های مختلف طی یک سال ونیم گذشته آماده شده است.

وی افزود: این سند به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحویل داده شده و از این طریق به هیات دولت یا شورای عالی رفاه کشور خواهد رفت و مبنای سیاست‌گذاری‌های بعدی درباره سالمندان خواهد بود.

براتی سده با بیان اینکه براساس برآورد‌ها ممکن است تا سال ۱۴۱۰ با بحران سالمندی در کشور مواجه شویم و باید از حالا خود را برای این موضوع آماده کنیم، تاکید کرد: از آنجا که این سند با همکاری همه دستگاه‌ها تهیه شده، جامع است و در آن مباحثی همچون سلامت، رفاه و شهر دوستدار سلامت دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه با صندوق جمعیت ملل متحد همکاری داشته‌ایم، اظهار کرد: در این خصوص از نظرات کار‌شناسان بین المللی نیز استفاده شده و اآنها از جامعیت آن تعریف کرده‌اند و از جمهوری اسلامی به دلیل آنکه پیش از ورود به بحران در حال آماده شدن برای عبور از آن است، تشکر کرده‌اند.

احکام پیشنهادی سالمندی در برنامه ششم توسعه

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به همزمانی امسال با تدوین برنامه ششم بیان کرد: ما در سازمان بهزیستی تلاش داریم که این سند را در ماههای آتی به هیات دولت فرستاده و بتوانیم آن را همزمان با تدوین این برنامه تدوین نماییم هرچند که در برنامه ششم نیز احکام پیشنهادی در خصوص سالمندان داریم.

براتی ادامه داد: بعد از اینکه سند در هیات دولت یا شورای عالی رفاه تصویب شد؛ نوبت به تدوین برنامه عملیاتی می‌رسد یعنی دستگاه‌ها براساس سیاست‌ها و راهبردهای مشخص شده، فعالیت‌هایی را که باید انجام دهند، تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی را برای سالمندان کشور خواهیم نوشت، گفت: بعد از آن باید مراحل فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی اجرایی آغاز شود.

رویکرد سالمندی در کشور باید پویا باشد

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان عنوان کرد: در این سند به نکات اساسی در حوزه سالمندان همچون نیازسنجی از وضعیت سالمندان، مراقبت‌های ضروری برای سازمندان، بیمه‌ها و موضوعات مرتبط با شرح و منزلت سالمندان توجه شده است و همچنین تلاش می‌کنیم؛ فرهنگ عمومی در رابطه با سالمندان و تکریم آنان را تقویت کنیم.

براتی سده با تاکید بر اینکه مساله اصلی و رویکرد اصلی سالمندی در کشور باید مثبت و پویا باشد، افزود: فرهنگ ودین ما بر این موضوع تاکید دارند که سالمندی دوران خردمندی و فرزانگی بوده و وجود سالمند در خانواده برکت است.

وی اظهار کرد: در مقدمه سند، شرایط موجود و افق‌های پیش رو مطرح شده است. همچنین به صورت کلی به وظایف دستگاه‌ها پرداخته شده و حیطه‌ای که هر دستگاه باید به آن وارد شود، مشخص شده است.

وجود بیش از ۶ میلیون سالمند در کشور

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بیان کرد: مهم‌ترین برنامه‌هایی که با توجه به این سند می‌تواند، مورد توجه قرار گیرد شامل توجه به امور رفاهی و بیمه‌ای سالمندان است، چراکه براساس آمار بیش از ۶ میلیون سالمند در کشور داریم که نزدیک به دو میلیون از آن‌ها از هیچ گونه پشتوانه مالی برخوردار نیستند.

براتی سده اضافه کرد: در تلاش هستیم به خانواده‌هایی که از سالمندشان در کنار خود نگهداری می‌کنند از طرف دولت کمک شود. هرچند که این برنامه بلندمدت بوده و نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی با اشاره به اهمیت بحث سلامت سالمندان گفت: در کنار این موضوع باید در خصوص مسایل فرهنگی نیز برنامه ریزی شود. همچنین ضروری است به مسایل و آسیب‌های دوران سالمندی پرداخته شود.

تعداد زنان سالمند تنها افرایش یافته است

براتی سده در خصوص این مطلب توضیح داد: آسیب‌هایی همچون افزایش سالمندان و تنها شدن آن‌ها به ویژه آنکه در حال حاضر شاهد افزایش زنان سالمند به نسبت مردان سالمند تنها هستیم، باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه آسیب‌هایی مانند آلزایمر واختلالات‌شناختی در حال افزایش است، ادامه داد: از آنجا که در حال ابتلا به نوعی تنبلی مغزی هستیم که باعث تصریح ابتلا به آلزایمر و اختلالات‌شناختی می‌شود، این موضوعات باید در سند راهبردی سالمندی مورد توجه قراربگیرد.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: در این سند چند کمیته که هر کدام متشکل از چندین دستگاه است؛ پیش بینی شده که هر یک بر مسایل خاصی تمرکز دارد، در این کمیته‌ها نقش نهادهای غیردولتی مورد توجه قرار گرفته و این نهاد‌ها در سیاست گذاری‌ها مشارکت خواهند کرد.

رویکرد اجتماع محور در حمایت از سالمندان

براتی سده در خصوص سالمندان مجهول‌الهویه گفت: یکی از راهبردهای ما در این سند حرکت از رویکرد مرکز محوری به رویکرد اجتماع محوری است یعنی سالمند باید در کنار خانواده باشد اما درباره سالمندان فاقدخانواده یا سالمندانی که خانواده آن‌ها به هر دلیلی توانایی نگهداری از آنان را ندارند، باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و این مسایل در کمیته‌های یاد شده مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

وی در خصوص شاخص‌های سلامت سالمندان گفت: در جهان تعدادی شاخص به عنوان شاخص سلامت سالمندان معرفی شده و هر ساله این شاخص‌ها مورد سنجش قرار گرفته و کشور‌ها را براساس آن‌ها رتبه بندی می‌کند که وضعیت سلامت سالمندان، میزان توانایی آنان و میزان امکاناتی که در اختیار دارند و نیز میزان آسایش و رفاه سالمندان از جمله این شاخص‌ها هستند.

۸۰ درصد سالمندان در کنار خانواده زندگی می‌­کنند

وی ادامه داد: ۸۰ درصد سالمندان کشور هنوز در کنار خانواده‌های خود زندگی می‌کند و آنهایی که تنها زندگی می‌کنند نیز از طرف خانواده‌‌ رها نشده‌اند. یعنی تعداد سالمندان‌‌ رها شده ما بسیار کم است به طوری که از ۶ میلیون سالمند تنها ۲۱ هزار نفر در چنین شرایطی قرار دارند.

براتی سده با بیان اینکه فرهنگ کشور ما فرهنگ پذیرش سالمند و احترام به وی است، بیان کرد: به رغم داشتن چنین فرهنگی هنوز روی این شاخص‌ها کار نکرده‌ایم و مطمئن هستم اگر این شاخص‌ها در کشور ارزیابی شود، رتبه بدی نخواهیم داشت.

وی افزود: به صندوق جمعیت ملل متحد پیشنهاد دادیم که این شاخص‌ها را در جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بررسی قرار دهد که این کار امسال شروع خواهد شد و اقدامات لازم از طریق وزارت کار ووزارت امورخارجه انجام شده است تا بتوانیم جایگاه خودرا در سطح بین المللی بسنجیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز