خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران:

معلمان در پیگیری مطالبات صنفی از تشکل‌ها جلو زده‌اند/ نقش وایبر و تلگرام

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۰۳۸

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در گفتگویی تفصیلی با ایلنا به تشریح ریشه‌های نارضایتی معلمان پرداخت.

«اسماعیل عبدی» با اشاره به تشدید اعتراضات صنفی معلمان در دو ماه اخیر به ایلنا گفت: انباشت مطالبات فرهنگیان مربوط به سال‌های ۹۲، ۹۳ یا ۹۴ نیست. آموزش و پرورش از ۲ دهه پیش تاکنون مشکلات بسیار زیادی داشته است و این انباشت مطالبات آنقدر تاثیر گذار بوده که معلمان در پیگیری امور صنفی از تشکل‌هایشان جلو‌ زده‌اند.

او ادامه داد: در روزهای ۲۹ بهمن و ۳ اسفند سال گذشته اعتراضاتی در کشور شکل گرفت که منشاء آن تشکل‌های صنفی معلمان نبودند. شکل گیری این تجمعات اعتراضی به هر دلیل که بود نشان داد بدنه آموزش و پرورش از عملکرد مدیران این وزارتخانه ناراضی‌ است. البته در ابتدا گمان می‌رفت گروه‌های تندرو در مجلس یا دیگر نهادها برای تسویه حساب با دولت این جریان را راه انداختند، اما بعدها مشخص شد معلمان با بحث و تبادل نظر در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر و تلگرام تصمیم گرفتهاند نسبت به وضع معیشتی خود اعتراض کنند.

معلمان پیاده نظام هیچ جناحی نیستند و اعتراضاتشان به طور کامل صنفی است و دولت اصولگرا یااصلاح طلب از این لحاظ برای آن‌ها تفاوتی ندارد، اگرچه همیشه برخورد دولت‌های اصلاح طلب با معلمان بهتر بوده است و اگر کاری هم نکرده‌اند حداقل صحبت‌های معلمان را شنیده‌اند.

عبدی در تشریح ریشه‌های نارضایتی معلمان از وضع موجود بیان کرد: به طور مشخص یک عده از مربیان پیش دبستانی از سال‌ها پیش خواستار استخدام در وزارت آموزش و پرورش هستند و مجلس نیز استخدام آن‌ها را تصویب کرده است اما هنگامی که آقای فانی سر کار آمد با استخدام این گروه از مربیان پیش دبستانی مخالفت کرد.

این فعال صنفی معلمان افزود: معلمان پیمانی نیز در سال ۸۹ در آزمون استخدامی شرکت کردند و قرار بود در سال ۹۲ تبدیل وضعیت شوند اما آقای فانی در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد این تبدیل وضعیت انجام نمی‌شود چرا که دولت احمدی‌نژاد تمام ردیف‌های استخدامی را «پیش خور» کرده است، یعنی در دولت‌های نهم و دهم تعداد زیادی نیرو به صورت قبیله‌ای و بدون ضابطه استخدام شده‌اند.

او ادامه داد: در دولت دهم تعداد زیادی نیروی خدماتی تحت عنوان آموزگار در آموزش و پرورش مشغول به کار شدند و این وضعیت مربیان پیش دبستانی، معلمان پیمانی، معلمان حق التدریس و... را که سال‌ها منتظر استخدام رسمی بوده‌اند به شدت ناراضی کرده است.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در عین حال با اشاره به تبعیض حقوقی بین معلمان و سایر کارمندان دولت گفت: اگر مقایسه‌ای سرانگشتی داشته باشیم متوجه می‌شویم دریافتی یک معلم با ۲۰ سال سابقه کار از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمتر است اگرچه دریافتی او در فیش حقوق ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شده باشد اما دریافتی سایر کارمندان دولت تا سه برابر این مبلغ گزارش شده است.

او در ادامه افزایش قیمت بیمه طلایی و اوضاع معیشتی نابسامان فرهنگیان بازنشسته را از دیگر دلایل تشدید اعتراضات صنفی معلمان در هفته‌های گذشته دانست.

عبدی با اشاره به برخورد امنیتی با اجتماع معلمان در سال ۸۵ که به گفته خودش بزرگ‌ترین اعتراض صنفی معلمان پس از انقلاب بوده است، گفت: پرونده کانون‌های صنفی معلمان از سال ۸۵ به بعد وارد فاز امنیتی شد. معلمان یکبار دیگر در سال ۸۷ با تهدید به اعتصاب سراسری از دولت وقت خواستند قانون نظام پرداخت هماهنگ را اجرا کند که آقای احمدی‌نژاد در پی این تهدید به اعتصاب در شبکه یک تلویزیون اعلام کرد این قانون را به طور کامل اجرا می‌کند.

او ادامه داد: قانون نظام پرداخت هماهنگ فاصله حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت را کاهش داد. این قانون در ۲ سال اول به خوبی اجرا شد اما پس از آن هم در دولت دهم و هم در دولت یازدهم نسبت به اجرای این قانون اهمال شد.

عبدی با اشاره به بی‌نتیجه ماندن مکاتبات کانون‌های صنفی با وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری مطالبات صنفی طرح شده در اعتراضات صنفی دو ماه اخیر، گفت: مجلس که در دولت دهم نسبت به اعتراضات صنفی معلمان بی‌توجه بود در دولت یازدهم و با هدف تسویه حساب سیاسی و جناحی می‌خواهد از این اعتراضات صنفی بهره برداری کند. معلمان پیاده نظام هیچ جناحی نیستند و اعتراضاتشان به طور کامل صنفی است و دولت اصولگرا یااصلاح طلب از این لحاظ برای آن‌ها تفاوتی ندارد اگرچه همیشه برخورد دولت‌های اصلاح طلب با معلمان بهتر بوده است و اگر کاری هم نکرده‌اند حداقل صحبت‌های معلمان را شنیده‌اند.

این فعال صنفی معلمان با اشاره به تجمع سراسری معلمان در تاریخ ۱۰ اسفند پارسال، گفت: این تجمع از مدنی‌ترین اعتراضات صنفی پس از انقلاب بود که به دعوت کانون صنفی معلمان ایران برگزار شد. کانون‌های صنفی پس از برگزاری این تجمع تحت فشار قرار گرفتند و این تصور وجود داشت که اعتراضات معلمان توسط کانون‌های صنفی سازماندهی می‌شود اما تجمع سراسری دیروز نشان داد که کانون‌های صنفی فقط از اعتراضات حمایت می‌کنند.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران افزود: دولت و مجلس عنوان کرده‌اند که در هفته معلم خبری خوشی را به فرهنگیان می‌دهند. کانون صنفی معلمان ایران نیز تا آن زمان به این دو نهاد حاکمیتی فرصت داده است. من از معلمان می‌خواهم تا زمان مقرر به هیچ وجه کلاس‌های درس را تعطیل نکنند که تعطیلی کلاس‌های درس نه تنها مشکلی را از معلمان حل نمی‌کند که بر مشکلاتشان می‌افزاید.

عبدی در ادامه فروکاستن اعتراضات صنفی معلمان به طرح رتبه بندی را فرار رو به جلو دانست و گفت: اجرای طرح رتبه بندی نباید بخاطر مطالبات معیشتی صورت بگیرد بلکه هدف از اجرای این طرح باید بهبود وضعیت آموزشی باشد.

او در عین حال با انتقاد از لغو مناظره تلویزیونی درباره طرح رتبه بندی که قرار بود دیروز از تلویزیون پخش شود، گفت: مسئولان دولت از مناظره دیروز کنار کشیدند با این بهانه که فضا ملتهب است، درحالی که گفتگو در این شرایط بهترین راهکار است و می‌توانست بسیاری از بی‌اعتمادی‌های موجود را رفع کند.

او با اشاره به فضا سازی اخیر برخی رسانه‌ها علیه کانون صنفی معلمان ایران، گفت: انحلال کانون صنفی معلمان ایران کذب محض است. در سال ۸۹ دادگاهی در این زمینه برگزار شد که قاضی در ‌‌نهایت به نفع کانون حکم صادر کرد و ادله وزارت کشور برای انحلال کانون را کافی ندانست. کانون صنفی در سه سال گذشته برای برگزاری مجمع عمومی و تمدید مجوز به وزارت کشور نامه نوشته است اما این وزارتخانه تاکنون به مکاتبات یاد شده پاسخ نداده است. بنابراین تا زمانی که این وزارتخانه به وظیفه قانونی‌اش عمل کند ما می‌توانیم به فعالیت‌های صنفی خود ادامه دهیم.

عبدی تصریح کرد: با برچسب زدن به اعتراضات صنفی معلمان می‌خواهند صورت مساله اعتراض را پاک کنند. ما آماده‌ایم در هر مناظره‌ای با مستندات قانونی نشان دهیم که کانون به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در پایان گفت: کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه ۲۲ اسفند ادامه اعتراضات صنفی را به هفته معلم ارجاع داده است و به تبع اگر مسئولان تا آن زمان اقدام مثبتی در جهت رفع تبعیض‌ها انجام ندهند ما این حق را برای خود قائلیم که اعتراضات را به صورت گسترده تری پیگیری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز