خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد:

کویر لوت و قنات‌های ایران در نوبت ثبت جهانی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۰۸۲

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: پرونده ثبت جهانی کویر لوت و قنات ایران در نوبت ثبت جهانی تا سال 2016 قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدحسن طالبیان در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی برگزار شد، گفت: در تلاش هستیم تا کارخانه ریسبافت استان اصفهان به دولت برگردد و در اختیار موزه منطقه‌ای  و تحت تملک وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت روابط متقابل با دستگاه‌ها و همکاری‌های فنی بین المللی اظهار کرد: قصد داریم تا از انجمن‌های میراث فرهنگی فعال بیشتر استفاده کنیم. در سال ۸۴، ۱۶ هزار عضو در سمن‌های میراث فرهنگی حضور داشتند، اما اکنون فعالیت آنها کمتر شده است و امیدواریم که در آینده فعال تر شوند.

طالبیان در ارتباط با ایجاد موزه‌های جدید در کشور افزود: می‌توان از سرمایه‌ای که داریم، برای احیای فضاهای تاریخی استفاده کنیم به جای آنکه موزه جدیدی بسازیم که تا ۲۰ سال  نیز راه‌اندازی نشود. به عنوان مثال در خوزستان تلاش می کنیم که یک ساختمان را  برای موزه منطقه‌ای در اختیار بگیریم. همچنین در استان یزد نیز چند خانه تاریخی بین عمارت امیرچخماق و مسجد جامع یزد در حال نهایی شدن برای احیا و تبدیل به موزه منطقه‌ای است.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: تا اواسط هفته گروهی از ایتالیا در پاسارگاد کار خود را در زمینه کارهای آزمایشگاهی و حفاظتی شروع می کنند.

وی افزود: اکنون در اصفهان با معضلات مختلفی روبه رو هستیم، مانند اینکه سال‌های خشکسالی را در پیش داشته و برخی از بناها نشست کرده‌اند. ما در این باره باید با هیات های مطالعاتی کشورهای دیگر همکاری کنیم.

طالبیان درباره ثبت اموال منقول پس از ۸۰ سال در فهرست میراث ملی گفت: ما ۳۱ هزار و ۲۰۰ اثر ملموس داریم و بیش از ۱۱۶۰ میراث ناملموس. همچنین تعدادی اموال منقول وجود دارد که تاکیدمان بیشتر روی ثبت آن دسته از اموالی است که هنوز ثبت نشده‌اند و بیم آن می‌رود که با تهدید روبه رو شوند ما این اموال را به سرعت ثبت می کنیم. در مرحله اول ۱۰ شیء تاریخی در این فهرست قرار گرفته اند.

وی ادامه داد : پرونده بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی و قنات ایران که شامل ۱۱ قنات است، در دستور کار ثبت جهانی قرار گرفته است. ما در این پرونده‌ها با دستگاه‌های مختلفی از جمله محیط زیست، وزارت نیرو، جهاد دانشگاه و منابع طبیعی همکاری می کنیم.

طالبیان ادامه داد : موضوع ثبت بافت تاریخی یزد بسیار پیچیده است. باید این کار شروع شود تا بتوان پرونده یزد را به استاندارد رساند و آن را برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاد، مجموعه میراث ساسانی فارس نیز در دستور کار قرار گرفته اما نمی‌دانم که کل میراث ساسانی فارس را می‌شود در یک پرونده جمع کرد یا نیاز به دو پرونده است، همچنین پرونده ثبت جهانی کمانچه، پرونده مشترک مهارت پخت نان لواش، پرونده چوگان و پرونده چند ملیتی نوروز نیز در حال طی کردن مراحل خود برای ثبت جهانی است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز