خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفظ و احیا بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی در گفت‌وگو با ایلنا:

چرا حفاظت از میراث فرهنگی مطالبه مردم از رئیس‌جمهور نیست؟

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۵۱۸

پس از رخداد حوادثی همچون تخریب بافت تاریخی و ثبت شده شیراز و یا دفن پیکر مطهر شهدای گمنام در میدان امیر چخماق یزد این سوال پیش می‌آید که سازمان میراث فرهنگی تا چه میزان قدرت حفاظت از میراث ثبت شده فرهنگی را در برابر دیگر بخش‌ها و نهاد‌ها دارد، زیرا که در این موارد انتظار می‌رفت که این سازمان با مذاکره و رایزنی بتواند به نحوی این مسائل را مدیریت کند تا هم نهاد‌های مرتبط بتوانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را عملی کنند و هم به میراث فرهنگی کشور ضربه‌ای وارد نشود، مدیر کل حفظ و احیا بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یک تنها متعلق این سازمان نیست، اظهار کرد: حفاظت از میراث فرهنگی باید به یکی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شود در حالی که اکنون چنین نیست.

غلامرضا میثاقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با میزان توانایی سازمان میراث فرهنگی در برابر دیگر نهاد‌ها برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور گفت: واقعیت امر این است که میراث فرهنگی کشور متعلق به سازمان میراث فرهنگی نیست، بلکه متعلق به کل کشور است و وظیفه اصلی ما این است که کاری انجام دهیم تا مردم خودشان متقاضی حفاظت از میراث فرهنگی‌شان باشند.

وی ادامه داد: حفاظت از میراث فرهنگی کشور باید به مطالبه عمومی تبدیل شود، یعنی همانطور که مردم درخواست ساخت بیمارستان یا ورزشگاه در شهرشان را در سفرهای رئیس جمهور مطرح می‌کنند و برای رسیدن به این خواسته‌هایشان از مسئولین مختلف پیگیر هستند، باید برای حفظ میراث فرهنگی‌شان نیز از رئیس جمهور مطالبه داشته باشند.

میثاقیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ارتباط سازمان میراث فرهنگی با عموم مردم قطع شده است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که این ارتباط مجددا برقرارشود، زمینه‌های مختصری نیز در این رابطه ایجاد شده است، اما باید بپذیریم که اطلاع رسانی ما در مورد میراث فرهنگی و اقداماتی که برای حفاظت از آن انجام شده، ضعیف بوده است، همچنین در زمینه آگاهی بخشی به مردم در مورد ضرورت حفاظت و مرمت میراث فرهنگی نیز به خوبی عمل نکرده‌ایم.

وی در ارتباط با احتمال آغاز مجدد اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ و تخریب مجدد بافت تاریخی شیراز اظهار کرد: در مورد این مساله نباید نگران بود. ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، اما ترجیح می‌دهیم که این اقدامات در آرامش و به دور از هیاهو باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز