خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی وزیر علوم:

عده‌ای با کج‌سلیقگی مانع آزاداندیشی در دانشگاه‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۹۸۶

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: عده‌ای با کج‌سلیقگی مانع از آزاداندیشی و گفت‌و‌گو در دانشگاه‌ها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست روسای انجمن‌های علمی ایران با موضوع نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، فرصت‌های پیش‌رو و راهکارهای اجرایی با حضور فرهادی وزیر علوم، ضیاهاشمی معاون فرهنگی و احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم و روسای انجمن‌های علمی ایران در ساختمان این وزارتخانه در حال برگزاری است.

ضیاهاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه هنوز دغدغه‌های رهبر انقلاب در خصوص آزاداندشی در دانشگاه‌ها تحقق پیدا نکرده، اظهار داشت: ما در حوزه آزاداندیشی با وضعیت مطلوب فاصله داریم و هنوز نتوانسته‌ایم دغدغه‌های ایشان را برطرف کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه برای تحقق این هدف مسیر دشواری را پیش‌رو داریم، خاطرنشان کرد: ما مطالبه می‌کنیم، تلاش می‌کنیم، اما تحقق این هدف مثل ماجرای دوغ و دریاست.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر مقوله آزاداندیشی دانشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه بدون آزاداندیشی دانشگاه نیست و این یک شرط لازم و ضروری برای دانشگاه اسلامی است و کسانی که گمان می‌کنند، دانشگاه اسلامی به حفظ ظاهر برمی‌گردد، در اشتباه هستند و مفهوم درستی از دانشگاه اسلامی ندارند. در اینجا مشخص می‌شود که این افراد حتی یک بار سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را با دقت مطالعه نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم تثبیت دانشگاه اسلامی در افق الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی صرفا از طریق قانون‌گرایی، حاکمیت قانون و با تکیه بر خردورزی، عقلانیت، ‌اعتدال، نفی افراطی‌گری، تقویت و حمایت از دانشگاهیان و گسترش سطح مشارکت با دفاع از حقوق اساتید و دانشگاهیان در یک چارچوب منضبط تحقق می‌یابد.

هاشمی با اشاره به این مطلب که ما یک نیاز ضروری تاریخی به رشد و گسترش فرهنگ گفت‌و‌گو البته فرهنگی که در آن ضعیف هستیم، داریم؛ گفت: ما نیاز به نقد، مباحثه علمی و اجتماعی و ایجاد فضای سالم و مطمئن برای ارتقای فرهنگ واندیشه در دانشگاه‌ها داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین نیازمند حمایت از خلاقیت، فرهنگ اندیشه‌ورزی و جلوگیری از آسیب‌پذیری فرهنگی دانشگاه‌ها هستیم که البته منظور این نیست که آجر به سمت کسی پرتاب شود یا نخبگان را از فرودگاه برنگردانیم یا اینکه بخشنامه بدهند، حق ندارید؛ اساتیدی را دعوت کنید مگر با سلسله‌ای از مجوز‌ها. بلکه منظور حفظ استقلال دانشگاه‌ها و برطرف کردن فضای امنیتی در دانشگاه‌هاست. این موارد تاکیدات رهبر انقلاب است و مصوبات و اسناد بالادستی به این موارد اشاره کرده‌اند.

معاون فرهنگی وزیر علوم عنوان کرد: اگر شعارهای غیر از این داده شود که البته من نمی‌دانم از کجا آمده اما دغدغه رهبری نیست. ما نیاز به کرسی‌های آزاداندیشی داریم که البته این کرسی‌ها فقط برای تولید علم نیست. بلکه هدف اولیه ایجاد فضای گفت‌و‌گو و تضارب آرا در موضوعات علمی و فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز به درگیر کردن و جلب مشارکت دانشگاهیان داریم، گفت: امروز اما اگر کسی درباره خشک شدن دریاچه ارومیه نقدی داشته باشد به راحتی به او اتهام امنیتی می‌زنند.

هاشمی با اشاره به اینکه عده‌ای با کج سلیقگی مانع از آزاداندیشی و گفت‌و‌گو در دانشگاه‌ها می‌شوند، افزود: ما نیاز به پرهیز از نگاه محافظه‌کارانه در دانشگاه‌ها، ترویج شجاعت علمی، ترویج مناظره علمی و فرهنگی که منظور از این مناظره تبادل نظریه و نه تکرار نظریه داریم.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه ما از ضعف فرهنگ گفت‌و‌گو رنج می‌بریم، اظهار داشت: از سوی دیگر ما از احساس مسئولیت برای تامین امنیت به شکل غلط رنج می‌بریم، به طوری که این سیاست‌های غلط را در دانشگاه شیراز و مشهد مشاهده کردیم و در حال حاضر نیز در بسیاری از فرمانداری‌ها و دادستانی‌ها مشکل داریم. دغدغه رهبر و ریاست جمهوری بر رفع و تغییر این رویه است و سیاست وزارت علوم نیز در همین راستاست.

وی با تاکید بر این که حق نداریم سلایق مختلف را انکار و سرکوب کنیم و اقلیت را به جای اکثریت معرفی کنیم، گفت: برخی معتقدند فضای رکود و رخوت بر دانشگاه حاکم است که البته من این ادعا را به طور کل رد نمی‌کنم، اما می‌دانم که با آن چیزی که باید باشیم فاصله داریم.

هاشمی در پایان اظهار داشت: دانشگاه مطلوب ما مهد گفت‌و‌گو و گهواره ایده‌ها و نظریه‌های علمی در حوزه‌های مختلف است که این موارد یک ضرورت برای دانشگاهی است که از رکود، رخوت و فضای امنیتی رنج می‌برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز